tyt139

Wymiana linek i pancerzy

Jakość i stan cięgieł sterujących hamulcami mechanicznymi i przerzutkami może mieć większy wpływ na pracę podzespołów niż same hamulce czy przerzutki. Wystarczy, że zaniedbane, poskręcane czy nienasmarowane linki będą stwarzały w pancerzach dwukrotnie większy opór niż nowe, a możemy zapomnieć o prawidłowej indeksacji czy szybkim odbijaniu hamulców.

(podstawa to dobre obcinaczki do linek)

Cięgła nie zawsze pozostają tylko zaniedbane, często są po prostu zużyte. Reanimacja mających ponad sezon linek i pancerzy będzie miała sens, gdy oderwany od świata, daleko w kniei czy na połoninie, będziesz chciał przygotować zapaćkany błotem rower do następnego dnia podróży. Jeśli zaś Ty i Twój rower przebywacie w mieście, gdzie za rogiem macie do dyspozycji sklep rowerowy, wysupłaj te 40 zł, kup 4 linki i dla pewności około 3 m pancerza, paręnaście końcówek i do dzieła. Wszystko, czego będziesz potrzebował, to kluczyk imbusowy 5 mm i (albo aż) dobrej klasy obcinaczki.
To od tego narzędzia zależy czas pracy, który z 3 minut może przeistoczyć się w pół godziny, jeśli będziesz używał stępionych kombinerek, którymi zwykle tnie się gwoździe i miedziany drut.

1

1. Po zwolnieniu manetek na najniższe położenie przetnij linki przy miejscu zamocowania. Nie będziesz musiał tracić czasu na przeciąganie “miotły” przez wszystkie pancerze, po drugie z czystym sumieniem wyrzucisz je do śmieci.
2. Odkręć ostrożnie pozostałe fragmenty linek, uważając, by żaden z drucików nie wymknął się z pola widzenia.

3

3. Wysuń łebki linek z manetek. Często należy rozebrać manetkę (GripShift) lub tylko odkręcić plastikową zaślepkę jak w pokazywanym przypadku.
4. Pozbądź się linek i pancerzy, wyrzuć je, bo do niczego więcej się już nie przydadzą. Twarde, metalowe, toczone końcówki zostaw, bo te się nie zużywają i wykorzystasz je jeszcze nie raz. Miękkie końcówki blaszane bądź plastikowe wyrzuć razem ze starymi linkami.

5. Masz teraz świetną okazję, by wpuścić do mechanizmu manetek odrobinę życiodajnego smaru, więc uczyń to. Przy okazji wkręć śruby regulacyjne (baryłkowe) do oporu i wykręć je z powrotem o ok. 1–2 obrotów.

6

6. Zanim włożysz z powrotem nowe linki do manetki, dotnij pancerze na odpowiednie długości. (Przeczytaj specjalny podpunkt dotyczący cięcia pancerzy). Nie radzimy sugerować się długościami starych pancerzy, dlatego kazaliśmy Ci je wyrzucić uprzednio. Włóż jeden koniec pancerza do manetki i przytrzymując go, skręć maksymalnie kierownicę do pozycji, w której będzie potrzebny jak najdłuższy odcinek pancerza łączący manetkę z przelotką na ramie. Zaznacz to miejsce i utnij pancerz. Zrób to samo z drugą manetką.
7. Podocinaj pancerze do odcinków przy ramie i przy tylnej przerzutce. Pamiętaj, aby linka miała jak najłagodniejszy przebieg. to ważne szczególnie przy tylnej przerzutce.
8. Udrożnione pancerze z ponakładanymi końcówkami umieść w przelotkach ramy.
9. Włóż koniec nowej linki do otworu manetki (ta musi być w pozycji na najmniejszą koronkę). Wsuń linkę do pancerza, złap z drugiej strony, wyciągnij, ile się da, i uważaj, by już tłusta od smaru linka nie dotknęła podłogi czy brudnego stołu warsztatowego.
10. Przełóż linkę przez wszystkie pozostałe odcinki pancerzy.

11

11. Chwyć koniec linki kombinerkami (jedna ręka) i delikatnie ją naciągnij. Drugą ręką “przyłap” linkę śrubą mocującą.

12. Odłóż kombinerki i z czuciem dokręć śrubkę mocującą linkę. Sprawdź działanie tylnej przerzutki.

13

13. Utnij nadmiarowy odcinek linki, zostawiając około 5 cm, by można było jeszcze kiedyś złapać linkę kombinerkami. Zabezpiecz linkę aluminiową końcówką i gotowe.

Jak ciąć linki i pancerze?

Wbrew pozorom cięcie pancerza nie jest czynnością tak łatwą jak cięcie linki. Potrzebne będzie naprawdę dobrej klasy narzędzie, którego cena lubi oscylować wokół 100 złotych. Pancerze mają wnętrze ze stalowego drutu. Pancerz hamulcowy ma wewnątrz stalową spiralę, którą łatwo uciąć, ale trudno zrobić to tak, by koniec pancerza pasował do końcówki. W tym celu po ucięciu należy taki pancerz zeszlifować, najlepiej na szlifierce stacjonarnej, albo umieścić go w imadle i posłużyć się pilnikiem. Ucięcie pancerza przerzutkowego wymaga większej siły, bo wewnątrz znajduje się kilkanaście stalowych drucików biegnących wzdłuż. Po ucięciu można taki pancerz również zeszlifować, ale najczęściej wystarczy jedynie odpowiednio zagnieść go kombinerkami, tak, aby otworzyć teflonowy kanalik biegnący wewnątrz. Cięcie linek także zależy od jakości narzędzia. Ucięcie linki przerzutkowej 1,2 mm czy hamulcowej 1,6 mm dla dobrego narzędzia nie stanowi problemu. Jeśli nawet po ucięciu na końcówce linki zrobi się „miotła”, łatwo palcami wprowadzić wszystkie druciki na odpowiednie miejsce. Po ucięciu linki kombinerkami nie ma szans, aby przełożyć ją przez pancerze. Dlatego zawsze tnij linkę pod koniec pracy. Wszystkie prace z pancerzami i linkami do bardzo łatwych nie należą, wymagają ostrożności i precyzji. Po każdej podobnej operacji bardzo ważne jest uprzątnięcie miejsca pracy, pozbycie się małych, niekiedy niewidocznych drucików, które są bardzo niebezpieczne dla ludzi i zwierząt.

pancerze

Słowa

ROBOLEK
Zdjęcia
PAWEŁ URBANiAK
Tekst z Magazyn Rowerowy 04/2007

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

WykopTumblrRedditGoogle GmailDeliciousEvernoteInstapaperGoogle BookmarksPodziel się