10 najzdrowszych pokarmów na świecie

Jak uchronić organizm przed chorobami, wirusami lub infekcjami , a jednocześnie dostarczać mu niezbędnej energii? Recepta jest prosta. Dodać 10 poniższych pokarmów do swojej diety i cieszyć się zdrowiem przez cały sezon.

1. Cytrusy

Dlaczego są zdrowe?

Tylko jedna cytryna dostarcza więcej niż 100 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która pomaga zwiększać poziom dobrego cholesterolu (HDL) i wzmacniać kości. Flawonoidy zawarte w cytrusach mogą powstrzymują także wzrost komórek nowotworowych i działają przeciwzapalnie.

Rada

Dodaj plasterek cytryny do zielonej herbaty. Niektóre badania wykazały, że dzięki temu stopień absorbowania antyoksydantów z herbaty wzrasta nawet o około 80 procent.

2. Brokuły

Dlaczego są zdrowe?

Jeden średniej wielkości brokuł zawiera więcej, niż 100 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę K i prawie 200 procent dziennej dawki witaminy C – dwóch istotnych składników budujących kości. Podawane osobno pomagają również w powstrzymywaniu rozwoju różnych nowotworów.

Rada

Wrzuć je do mikrofalówki. Brokuły zachowują 90 procent witaminy C poprzez podgrzanie je w mikrofalówce. Gotowane na parze lub w wodzie zachowują tylko 66 procent składników odżywczych.

3. Gorzka czekolada

Dlaczego jest zdrowa?

Zaledwie 2 kostki czekolady dziennie mogą pomóc redukować ciśnienie krwi. Kakao jest bogate we flawonoidy i antyoksydanty, które redukują poziom złego cholesterolu (LDL) i zwiększają poziom dobrego (HDL).

Rada

Tabliczka gorzkiej czekolady zawiera około 53,5 miligramów flawonoidów, tabliczka mlecznej czekolady ma mniej niż 14 miligramów. Dlatego warto częściej sięgać po pierwszą odmianę.

4. Ziemniaki

Dlaczego są zdrowe?

Jeden czerwony ziemniak zawiera 66 mikrogramów kwasu foliowego, czyli taką samą ilość, która znajduje się w jednej szklance szpinaku lub brokułów. Jeden słodki ziemniak ma prawie 8 razy więcej witaminy A,  niż wynosi dzienne zapotrzebowanie. Witamina A pomaga zwalczać komórki nowotworowe oraz zwiększa odporność.

Rada

Zanim przystąpisz do jedzenia, poczekaj, aż Twój ziemniak lekko ostygnie. Badania wykazały, że po posiłku pomoże to w spalaniu o 25% tłuszczu więcej niż normalnie.

5. Łosoś

Dlaczego jest zdrowy?

Łosoś jest doskonałym źródłem kwasów omega-3, które zmniejszają ryzyko depresji, chorób serca i raka. 100 gramowa porcja tej ryby zawiera prawie 50 procent dziennej dawki niacyny, która może chronić przed chorobą Alzheimera, a także utratą pamięci.

Rada

Jeśli masz możliwość to wybierz rybę złowioną w naturalnym środowisku. Zawiera ona 16 prawie razy mniej toksycznych, policholorowanych bifenyli (PCB), niż łosoś hodowlany.

6. Orzechy włoskie

Dlaczego są zdrowe?

Wszystkie orzechy zawierają duże ilości kwasów omega-3, które mogą pomagać w redukcji cholesterolu. Kwasy omega-3 pomagają poprawiać nastrój,  zwalczać raka, a także chronią przed  niepożądanym oddziaływaniem słońca.

Rada

Zjedz kilka w postaci deseru. Melatonina, zawarta w orzechach włoskich, pomaga regulować zdrowy sen.

7. Awokado

Dlaczego jest zdrowe?

Bogaty w zdrowe i sycące tłuszcze, które według niektórych badań obniżają poziom cholesterolu o około 22 procent.  Jedno zawiera więcej niż połowę dziennego zapotrzebowania błonnika i 40 procent dziennego zapotrzebowania kwasu foliowego, który zmniejszają ryzyko chorób serca.

Rada

Dodawanie avocodo do sałatek może zwiększyć absorpcję kluczowych składników odżywczych takich jak np. beta-karoten trzy do pięciu razy w porównaniu do sałatek, które nie zawierają tego owocu.

8. Czosnek

Dlaczego jest zdrowy?

Czosnek jest doskonały środkiem zwalczającym choroby, który może również ograniczać rozwój bakterii np. E. coli.  Alicyna, związek znajdujący się w czosnku, działa przeciwzapalnie, pomaga obniżyć poziom cholesterolu, a także ciśnienie krwi.

Rada

Zmiażdżony, świeży czosnek uwalnia najwięcej alicyny. Nie przesadzaj jednak z gotowaniem, gdyż wystawiony na działanie temperatury dłużej niż 10min, czosnek traci większość składników odżywczych.

9. Szpinak

Dlaczego jest zdrowy?

Szpinak zawiera luteinę i zeaksantyne, dwa antyoksydanty ważne dla zdrowia oczu. Ostatnie badania pokazują, że pośród owoców i warzyw pomagających w zwalczaniu nowotworów, szpinak jest najbardziej efektywny.

Rada

Szpinak jest bardzo zdrowy, jednak sam, nie smakuje niestety najlepiej. Warto przygotować go na w połączeniu z innymi składnikami.  Spróbuj zmiksowanego koktailu zawierającego: 1 filiżankę szpinaku, 1 marchewkę, 1 banan i 1 jabłko.

10. Fasole

Dlaczego są zdrowe?

Jedzenie roślin strączkowych (fasoli, groszku lub soczewicy) 4 razy w tygodniu, może aż od 22% zmniejszyć ryzyko występowania chorób serca, a także występowania nowotworów.

Rada

Im ciemniejsza fasola, tym zawiera ona więcej antyoksydantów. Badania wykazały, że czarna odmiana fasoli, może zawierać ich nawet o 40 razy niż biała!

Maciek

Maciek

Redaktor naczelny blogrowerowy.pl Entuzjasta kolarstwa i nowinek sprzętowych.
Maciek

Latest posts by Maciek (see all)

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

4 comments on “10 najzdrowszych pokarmów na świecie

  1. Damian 6 grudnia 2013 at 15:19

    Zabrakło naszego flagowego warzywa czyli cebuli, ale pomimo tego fajny artykuł ale coś podobnego kiedyś widziałem zdaje się Men Health – przydałaby się lista 10 najbardziej nie zdrowych pokarmów :)

  2. marcin 8 czerwca 2016 at 15:09

    w przypadku strączkowych polecam przy moczeniu dodać nieco soku z cytryny bo w takim kwaśnym środowisku deaktywują się fityniany, które przyczyniają się do gorszego wchłaniania np. minerałów

  3. Wojtt 29 marca 2017 at 21:24

    ma Pan jakieś badania na poparcie tezy, że w czarnej fasoli jest kilkadziesiąt razy więcej antyoksydantów niż w białej, bo przeglądałem tabele ORAC, z których wynika zupełnie co innego?

  4. Agata 26 lipca 2017 at 11:20

    Świetny blog, aczkolwiek błagam: czy mógłby Pan kierować się nieco bardziej intuicją? Serio BROKUŁ podgrzany w MIKROFALÓWCE miałby mieć niby jakiekolwiek wartości odżywcze? Cokolwiek podgrzane w mikrofalówce i wprowadzone do naszego organizmu pozbawione jest jakichkolwiek wartości odżywczych. Jedzenie lub picie podgrzane w mikrofalówce nie robi nam nic dobrego, lecz jest bardzo silnie TOKSYCZNE I RAKOTWÓRCZE i prawdopodobnie bezpośrednio prowadzi do CUKRZYCY drugiego typu.
    Polecam poszperać trochę w internecie. Można zacząć od krótkiego wywiadu z doktorem Coldwellem: https://www.youtube.com/watch?v=ght_fecMb_Q
    Wystarczy już pierwsze 16 sekund video.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *