10 prostych sposobów na zdrowe odżywianie się

Każdy wie, że jedzenie większej ilości owoców i warzyw jest najprostszym sposobem na zdrowe odżywianie się. Po co jednak zmieniać całą swoją dietę skoro czasem wystarczy nieznacznie zmodyfikować obecną?  Dziś 10 prostych sposobów, które pozwolą zachować lepszą formę, odżywiać się zdrowiej, no i zrzuć kilka zbędnych kg po świętach:)

1. Więcej pokarmów pełnoziarnistych

Uczyń swoją dietę zdrowszą korzystając z nieprzetworzonych pokarmów, które nie posiadają żadnych konserwantów, dodatków czy substancji chemicznych. Jedzenie pełnoziarnistych pokarmów pozwala zachować kontrolę nad swoją dietą, ponieważ dokładnie wiemy jakie pokarmy i związki spożywamy. Koniec ze żmudnym czytaniem składników na opakowaniach, których zrozumienie wymaga czasem specjalistycznej wiedzy.

2. Zwracaj większą uwagę na etykiety umieszczone na pokarmach

Jeśli do tej pory ignorowałeś tabele składników odżywczych zamieszczone na drugiej stronie opakowania to najwyższy czas, aby to zmienić. Kluczem do zdrowego odżywania jest zrozumienie tego co wkładamy do swoich ust. Warto również wiedzieć co powinniśmy, a czego nie powinniśmy jeść i w jakich ilościach.

3. Jedz głośniej

„Chrupiące pokarmy” w dużej mogą pomóc ograniczyć ochotę na częstsze spożywanie posiłków. Sprawiają one, że konieczne jest dłuższe przeżuwanie i rozdrabnianie treści pokarmowej. Wydłuża to czas samego procesu jedzenia, a co za tym idzie daje wrażenie bardziej obfitego posiłku. Jabłka, marchewki czy włoskie orzechy są doskonałym przykładem chrupiącej przekąski.

4. Nigdy więcej wieczornego podjadania

Wieczorna  przekąska doskonale znana jest wielu osobom. Jedzenie przed pójściem spać od czasu do czasu, nie jest takie złe, dopóki będzie jadło się zdrowe i łatwe do strawienia pokarmy. Nocne podjadanie może być nawet czasem korzystne np. po ciężkim wieczornym treningu na siłowni lub bieganiu. Główne problemy związane z nocnymi przekąskami atakują nas kiedy:

  • znacząco przekraczamy dzienny przydział kalorii
  • jemy niezdrowe pokarmy, o dużej kaloryczności i zawartości cukru
  • jemy pokarmy zawierające niewielką ilość składników odżywczych

5. Zdrowe przekąski

Jeśli w trakcie głównych posiłków przestrzegaj ściśle określonej diety, a pomiędzy nimi pozwalasz sobie na przekąski, to większość zadanego trudu idzie niestety na marne. Drobne podjadanie między posiłkami nie jest oczywiście złe, gdyż pomaga ono zapobiegać tzw. jedzeniu na zapas i spożywaniu zbyt dużej ilości pokarmów w ich trakcie. Należy jednak pamiętać oby dobierać tylko zdrowe i odpowiednie przekąski owocowo-warzywne np.: truskawki, warzywa (brokuły, marchewki, kalafior), pomarańcze, banany, orzeszki ziemne

Jedz pokarmy o odpowiedniej wartości odżywczej i nie zamieniaj przekąsek w pełne posiłki, które mogą niestety spowodować przejadanie się.

6. Przeżuwaj, przeżuwaj i jeszcze raz przeżuwaj

Dokładne przeżuwanie pokarmu może pomóc w szybszym osiągnięciu uczucia sytości. Jeśli jesz w szybkim tempie bez odpowiedniego przeżuwania pokarmu, zwiększasz ryzyko zjedzenia większej ilości niż obecnie potrzebujesz. Odpowiednio przeżuty i rozdrobniony posiłek może również bardzo ułatwić proces trawienia, a tym samym przyswajania niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów.

7. Nie spożywaj nadmiaru kalorii w napojach

Wiele osób spożywa ogromne ilości dodatkowych kalorii pijąc napoje inne niż woda. Napoje gazowane lub przesłodzone soki nie gaszą skutecznie pragnienia tylko dodatkowo je wzmagają. Jeśli nie możesz znieść smaku samej wody, rozważ zdrowszą alternatywę w postaci wody smakowej lub dietetycznego napoju gazowanego. Można również dodać do wody plasterek cytryny co uczyni ją nie tylko smaczniejszą, ale i zdrowszą.

8. Jedz pięć, sześć małych posiłków w ciągu dnia

Podziel swoje posiłki na mniejsze porcje i jedz pięć, a nawet sześć posiłków w ciągu dnia, zamiast standardowych trzech posiłków dziennie. Jest to prosty sposób na zdrowe odżywianie się. Zaplanowanie pięciu lub sześciu posiłków dziennie powstrzyma przed przejadaniem się, ponieważ ograniczy uczucie głodu i ochotę na obfity posiłek. Jedzenie małych, częstych posiłków przez cały dzień może też pomóc zwiększyć metabolizm.

9. Kontroluj wielkość porcji

Kluczem do prawidłowego odżywiania się jest kontrolowanie wielkości porcji. W celu przestrzegania tej zasady stworzono tzw. piramidę żywienia, która pokazuje co powinniśmy jeść i jakie są prawidłowe porcje w poszczególnych grupach. Piramidy żywienia są ogólnodostępne na stronach internetowych lub książkach poświęconych diecie.

10. Spełniaj swoje zachcianki ….. ale z głową

Jednym z najłatwiejszych sposobów na zdrowe odżywianie się jest pozwalanie sobie od czasu na czasu na ulubione smakołyki. Dieta powinna być zaplanowana w taki sposób, aby uwzględniała jeden dzień, kiedy jej zasady mogą zostać lekko złamane. Ta metoda odstrasza od całkowitego odpuszczania przez spełnienie niewielkich przekąskowych zachcianek.

 

Maciek

Maciek

Redaktor naczelny blogrowerowy.pl Entuzjasta kolarstwa i nowinek sprzętowych.
Maciek

Latest posts by Maciek (see all)

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

5 comments on “10 prostych sposobów na zdrowe odżywianie się

  1. Malgorzata Wojciechowska 22 kwietnia 2015 at 22:03

    Czy ten artykuł odnosi się do diety dla rowerzystów czy ogólnie? Jest coś takiego jak dieta stricte pod kolarstwo?

  2. Maki 5 maja 2015 at 15:00

    Ciekawy artykuł, rower to sport, a sport to zdrowie – warto jeździć na rowerze, świetny artykuł !

  3. liście pokrzywy 21 maja 2015 at 14:26

    Zdrowie to podstawa ! Najpierw dieta, później jakiś trening np. rower – fitness, bieganie, siłownia, basen a na końcu sen i wtedy człowiek ma zdrowe ciało !

  4. Grzesiek 9 czerwca 2015 at 23:40

    Zdrowa dieta plus aktywność fizyczna gwarantuje dobre samopoczucie :)

  5. MonikaP 1 lipca 2015 at 18:12

    Pytanie do 7p. Czy stosowanie wód leczniczych takich jak np Szczawa w połączeniu ze zwykłą to dobry pomysł na urozmaicenie i wzbogacenie o witaminy naszej diety?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *