20 sposobów na podniesienie twojej odporności cz.2

Przyznam się szczerze, że tłumaczenie artykułów ze strony bikeradar.com stanowi dla mnie zawsze spore wyzwanie. Wiele rzeczy jest oczywistych, ale inne nie do końca pokrywają się z tym co spotykamy na co dzień w Polsce. Jestem jednak zdania, że nie ma co się ograniczać i warto skorzystać też z dobrych rad powszechnie przyjętych w innych kulturach. Pod tym względem wskazówki podane przez zmagających się z niesprzyjająca pogodą brytyjczyków na pewno okażą się ciekawe i pomocne.

Dobre tłuszcze

Nie chodzi tu o nasycone tłuszcze zawarte w sosach, kremach lub wszelkiego rodzaju innych daniach. Skupmy się na bardziej niezbędnych tłuszczach, czyli EFAs –Essential Fatty Acids. Tłuszcze Omega 3 i 6 znajdują się w rybach (łososiu, makreli, śledziach i sardynkach), orzechach i nasionach poprawiających odporność poprzez utrzymanie w zdrowiu układu immunologicznego

Jeśli dosyć często łapiesz przeziębienia, a Twoja skóra i włosy przez długi okres czasu pozostają suche, to warto pomyśleć o suplementach EFA. Jeśli problemem są bolące stawy, wtedy kapsułki z rybim olejem mogą pomóc, działając również jako naturalny środek przeciwbólowy.

Zmniejszenie stresu

Życie w ciągłym stresie i pośpiechu niezależnie od ilości treningu może być bardzo niekorzystne. Twoje ciało pełne jest wtedy adrenaliny i kortyzolu, co może kolidować z funkcjami immunologicznymi, powodując, że będziesz bardziej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje. Wyluzuj i zastanów się nad braniem traganka (astragalus) – tonizującego zioła, które buduje energię i pomaga zwiększyć odporność na choroby.

Sterole roślinne


Roślinne sterole lub fitosterole zawarte są w wielu przetworzonych pokarmach do których, można zaliczyć np. margarynę lub jogurt. Obecne są również w orzechach, nasionach, owocach i warzywach oleistych. Początkowo używane były z powodu efektów wpływających na obniżenie cholesterolu, jednakże wiele osób nie zdaje sobie sprawy z ich właściwości poprawiających odporność.

Mogą one wzmacniać układ odpornościowy, zwalczyć przeziębienia i grypę, poprawiać zdrowie stawów, prostaty i przygotowywać Twój układ odpornościowy do wytężonej wytrzymałości w sportach takich jak kolarstwo. Kluczowymi sterolami są beta sitosterol i beta sitosterolin, obydwa dostępne są także w wielu suplementach.

Łapanie promieni słonecznych


Światło słoneczne pomaga Twojemu ciału produkować witaminę D, która ważne jest dla zdrowia układu immunologicznego. Ponadto, źródła zawierające witaminę D w naszej diecie to produkty mleczne, jajka i tłuste ryby. Rusz się, gdy tylko świeci słońce i wyjdź na zewnątrz, żeby wchłaniać jak najwięcej promieni.

Eksperymentowanie z “magicznymi” grzybami


Duża liczba chińskich i japońskich grzybów była długo stosowana do wspierania układu odpornościowego, dzięki ich bogactwu w polisacharydy i związki cukru.

Kolarze narażeni są szczególnie na infekcje układu oddechowego, ponieważ spędzają nieraz wiele godzin na zimnym powietrzu. Grzyby takie jak codyceps, shiitake, reishi i maitake są potencjalnymi wzmacniaczami odporności, używanymi dla zwiększenia energii, zwalczania zmęczenia i promowania funkcji komórek układu odpornościowego. Shiitake są powszechnie dostępne w supermarketach, natomiast  inne można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością.

Przeciwutleniacze


Przeciwutleniacze odgrywają ważną rolę w miesiącach zimowych. Najlepszym ich źródłem są świeże owoce, warzywa, orzechy i nasiona. Włączając szeroki zakres jasno kolorowych produktów do swojej diety możesz maksymalnie zwiększyć wybór różnych przeciwutleniaczy roślinnych, takich jak karotenoidy i flawonoidy, które wspaniale podnoszą odporność.

Dobry sen


Śpij osiem godzin, jeśli również w ciągu nocy chcesz poprawić swoje zdrowie. Jest to nie tylko ważne dla regeneracji mięśni, ale i pomocne przy powrocie hormonów na właściwy poziom. Odpowiednia ilość snu może również poprawić sprawność Twojego układu odpornościowego. Tak więc, spij dobrze i nie żałuj sobie czasu spędzonego w łóżku.

Zwiększ ilość naturalnych środków leczniczych


Używaj ziół w czasie gotowania, ponieważ jedząc je także przeciwdziałasz przeziębieniom. Tymianek i rozmaryn posiadają naturalne właściwości przeciwbakteryjne. Dodawaj je do potraw (nadają wspaniały smak pieczonym mięsom i zapiekankom) lub rób z nich napary, poprzez umieszczenie świeżych lub suszonych ziół w filiżance z gorącą wodą i pozostawieniu do zaparzenia na około 10 minut.

Nie wychodź z domu bez tego


Ekstrakt z nasion grejpfruta, zwany także Citridal, jest silnym antybiotykiem, środkiem przeciwgrzybicznym i przeciwwirusowym. Jest szczególnie przydatny jeśli wiele podróżujesz, ponieważ występuje w formie płynnego koncentratu. Parę kropel należy  dodać do wody i połknąć lub przepłukać całością gardło.

Broń się za pomocą aromaterapii


Podstawowe olejki nie tylko atakują bakterie, ale także mogą zwiększać ilość białych krwinek. Eukaliptus i lawenda są popularnymi olejkami używanymi w mieszankach do masażu, którego celem jest zwiększenie odporności. W sam raz na obolałe mięśnie po długim treningu.

źródło: www.bikeradar.com – “20 ways to boost your immunity

źródło zdjęcia tytułowego: http://kokurewicz.files.wordpress.com

Maciek

Maciek

Redaktor naczelny blogrowerowy.pl Entuzjasta kolarstwa i nowinek sprzętowych.
Maciek

Latest posts by Maciek (see all)

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *