Centrowanie koła i zmiana opony

Scentrowane koło to problem większości rowerzystów i może zdarzać się dość często. Tym razem chciałbym wam pokazać, jak, w łatwy sposób, można je wycentrować w domowych warunkach, jeżeli po treningu czy wycieczce okaże się, że nasze koło jest krzywe.

DSC04868

Będzie nam potrzebny tylko klucz do centrowania. Poniższa naprawa jest skuteczna tylko przy niewielkim wychyleniu , kiedy poluzują się 1-3 szprychy lub jakaś z nich pęknie.

IMG_4001 IMG_4009
IMG_4012 IMG_4013

Za pomocą łyżek zdejmujemy oponę – jak na zdjęciach powyżej. Spuszczamy powietrze i odkręcamy nakrętkę zapobiegającą przesuwaniu się wentyla. Koło bez opony i dętki wpinamy do ramy/widelca roweru.

IMG_4030 IMG_4020

Przy klamce hamulcowej odkręcamy śrubę regulacyjną napięcia linki hamulca. Naciągamy ją tak, aby klocki hamulcowe przybliżyły się do felgi.

IMG_4034

Kręcimy kołem i w miejscu gdzie obręcz zbliża się do klocka lub o niego ociera, dokręcamy szprychy z przeciwnej strony (na wysokości wychylenia), kontrolując cały czas ruch obręczy. Jeżeli centra spowodowana jest pęknięciem jednej szprychy lub mocnym jej poluzowaniem , to wtedy należy wymienić/dokręcić tylko ta szprychę – kontrolując prostowanie obręczy – i zazwyczaj taki zabieg wystarcza. Uwaga jeżeli chcemy uniknąć bicia góra/dół, należy dokręcać nyple w miejscu scentrowania i odkręcać z przeciwnej strony (koła). Pamiętajmy, aby każdy ruch dokręcenia lub odkręcenia nypla sprawdzić na klockach – to pozwoli nam na ewentualne bieżące poprawki naszej pracy.

IMG_4174 IMG_4178

Jeżeli wcześniej złapaliśmy „gumę”, sprawdzamy od środka, czy nic nie pozostało w oponie. Producent na każdym boku opony umieszcza strzałkę pokazującą, w jakim kierunku należy zakładać oponę.

IMG_4189 IMG_4229

Zakładamy jeden bok opony na felgę zgodnie z kierunkiem. Lekko napompowaną dętkę umieszczamy w oponie i zaczynamy nakładać drugi opony , równo naciągając z obydwu stron. Przy samym końcu można pomóc sobie łyżkami. Koło po dopompowaniu gotowe jest do dalszej jazdy.

Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

5 comments on “Centrowanie koła i zmiana opony

  1. Maki 30 maja 2010 at 15:06

    A jak ktoś ma tarcze. Artykuł nie dopracowany.

  2. franglesiatko 7 lipca 2010 at 10:06

    szuka innego tematu? na zdjęciach wyraźnie widać o jakie hamulce chodzi…

  3. klaster 22 października 2010 at 15:46

    na zdjeciach ale nie w temacie, powinna V a przy dyskach D i bylo by wszystko klarowne a tak to ze zdjecia sa nie znaczy ze nie pisze o tarczach, nie ktore arty nie pisza nic zdjecia sa z V hamulcami a pisza o jednym i drugim.

  4. dziadek 19 lipca 2013 at 10:09

    a jak się ma torpedo?

  5. Rowerowy Open 22 maja 2014 at 11:51

    Ja staram się zawsze równać koło do hamulca oraz do wspornika ramy na jajo aby całość była dobra. Bardzo dobry artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *