Konserwacji i regulacji roweru ciąg dalszy

Niezależnie od tego, czy jeździsz na rowerze codziennie, czy też tylko raz w miesiącu, jego regularne czyszczenie i konserwacja odwdzięczą Ci się łatwiejszym pedałowaniem, bardziej płynną zmianą biegów oraz zwiększoną efektywnością i komfortem jazdy. Zajedziesz dalej, szybciej i z większym zadowoleniem z jazdy. Rutynowa konserwacja roweru jest łatwa i szybka, a może być również przyjemna. Finish Line oferuje pełny zakres produktów służących do czyszczenia, smarowania i specjalistycznej konserwacji podzespołów rowerowych.

Firma Finish Line™ powstała w 1988 roku, jako firma zajmująca się wyłącznie opracowywaniem i produkcją smarów do rowerów. Dzisiaj Finish Line™ jest najbardziej uznaną firmą w tej branży na świecie, a smary do rowerów oraz środki do ich czyszczenia stanowią 95% jej produkcji. Finish Line™ produkuje najbardziej zaawansowane specyfiki do konserwacji roweru: oleje i smary, nietoksyczne oraz ulegające biodegradacji środki do czyszczenia roweru i odtłuszczacze, a także łatwe w obsłudze narzędzia do czyszczenia. Do produkcji smarów używa wyłącznie syntetycznych olejów, które mają tę przewagę nad tradycyjnymi, opartymi na nafcie produktami, że są nietoksyczne, 5 razy trwalsze niż tradycyjne smary oraz utrzymują stałą konsystencję niezależnie od temperatury.

Finish Line™ utrzymuje stałą współpracę z firmą DuPont w zakresie wymiany technologicznej oraz dostępu do najnowszych osiągnięć przemysłu chemicznego. Inwestuje także znaczącą część zysków w badania oraz rozwój.

WYBIERZ ODPOWIEDNI RODZAJ OLEJU:

„Mokry”: przeznaczony do długich jazd w trudnych warunkach przy dużej ilości wilgoci.
„Suchy”: przeznaczony do jazdy w suchych warunkach, nie przyciąga kurzu i brudu.
„Parafinowy”: najczystszy, tworzy suchą i trwałą powłokę.
„Ceramiczny”: na zmienne warunki pogodowe, tworzy doskonale przylegającą i bardzo trwałą powłokę.

KR111_ CZYSZCZENIE PRZERZUTEK Przywiązuj szczególną uwagę do dokładnego oczyszczenia sprężyn i przegubów w przerzutkach. Używaj do tego celu odtłuszczacza i specjalnej szczotki. Wyczyść również dokładnie zębatki i przestrzeń pomiędzy nimi korzystając ze szczotki lub szmatki. Przerzutki powinny płynnie przeskakiwać w całym zakresie swojej pracy. Dla osiągnięcia maksymalnych rezultatów czyszczenie powinno być przeprowadzane przed każdym kolejnym smarowaniem łańcucha lub przerzutek.
Uwaga: Stopień czystości przerzutek w Twoim rowerze to sprawa kluczowa. Ze względu na swoje położenie elementy te są szczególnie narażone na łapanie wszelkiego typu zanieczyszczeń. Utrzymuj je w czystości, a będą działały lepiej i dłużej.
CZYSZCZENIE I KONSERWACJA DŹWIGNI HAMULCÓW I MANETEK Wszystkie dźwignie hamulców i manetek działają na zasadzie mechanizmów sprężynowo-zapadkowych obracających się na ośkach. Ich smarowanie powinno być przeprowadzane co 6 miesięcy.
Czyszczenie: Oczyszczenie dźwigni hamulców i manetek sprowadza się na ogół do wstrzyknięcia niewielkiej ilości odtłuszczacza, użycia szczotki i przetarcia szmatką. Jeśli jednak błoto lub piasek wgryzą się głęboko w mechanizmy dźwigni konieczny jest ich demontaż. Radzimy zlecić tę pracę warsztatowi rowerowemu.
Konserwacja: Naciskając i zwalniając dźwignie należy wstrzyknąć niewielką ilość oleju do mechanizmu sprężynowo-zapadkowego, a także na ośkę przegubu.
CZYSZCZENIE I KONSERWACJA PIASTY PRZEDNIEJ I TYLNEJ Jeśli piasty w Twoim rowerze nie są wyposażone w uszczelnione łożyska, to powinny być one sprawdzane, czyszczone i smarowane przynajmniej co 4 miesiące.
• W tym celu należy ostrożnie rozmontować piasty i wyczyścić je odtłuszczaczem Citrus lub EcoTech-2. Należy przy tym zwrócić uwagę, czy powierzchnie kulek łożyskowych oraz bieżni nie są uszkodzone, zarysowane lub pęknięte. Wszystkie wadliwe elementy należy wymienić.
• Po oczyszczeniu, łożyska i ich bieżnie należy obficie nasmarować, a następnie zmontować piasty z powrotem.
• Łożyska należy tak wyregulować, aby obracały się łatwo i płynnie, jednak bez luzów bocznych i pionowych.
Uwaga: Jeśli piasty są wyposażone w uszczelnione łożyska dbaj tylko o to, aby co jakiś czas oczyścić zewnętrzną powierzchnię uszczelnień. Nie wstrzykuj wody lub odtłuszczacza do wnętrza łożyska.

KONSERWACJA WSPORNIKA KIEROWNICY

Jeśli wspornik kierownicy skrzypi to jest on luźny lub w miejsce, w którym zaciska się on na trzonie widelca dostały się zabrudzenia. Aby oczyścić wspornik kierownicy należy poluzować śruby i ściągnąć go z trzonu widelca, a następnie użyć odtłuszczacza EcoTech-2 lub Citrus. Przy ponownym montażu wspornika należy pamiętać, aby śruby mocujące dokręcić z odpowiednią wartością momentu obrotowego podaną w specyfikacji.
Uwaga: Niektóre wsporniki kierownicy, szczególnie te najbardziej zaawansowane technologicznie mogą wymagać specjalnych narzędzi przy demontażu i ponownym montażu, a także dokręcania z nietypową wartością momentu obrotowego. W razie wątpliwości zasięgnij rady w specjalistycznym warsztacie rowerowym.

USTAWIANIE WYSOKOŚCI WSPORNIKA SIODŁA

Podczas zjazdów i jazdy w trudnym terenie ustaw niżej wspornik siodła, co pozwoli Ci uzyskać większą kontrolę nad rowerem. Przy pokonywaniu długich dystansów ustaw wspornik wyżej tak, aby kolano było jedynie lekko ugięte w skrajnej pozycji. Zwiększy to efektywność długotrwałego pedałowania.

CZYSZCZENIE I KONSERWACJA WKŁADU SUPORTUWkład suportu to komplet łożyska i osi, na których obracają się ramiona korby. Ze względu na swoje niskie położenie elementy te są nieustannie narażone na wszelkiego typu zabrudzenia. Jeśli Twój rower wyposażony jest w zintegrowany wkład suportowy (tzw. monoblok), to jest to konstrukcja nierozbieralna z uszczelnionymi łożyskami, gdzie wystarczy jedynie co pewien czas przetrzeć szmatką zewnętrzne powierzchnie uszczelnień. Pamiętaj również, aby uszczelnień nie przemywać strumieniem wody pod dużym ciśnieniem.
Skrzypiący wkład suportu
Przyczyn tego denerwującego zjawiska może być wiele. Jednak wszystkie one wymagają specjalnych narzędzi do odpowiedniej regulacji i zalecamy, aby powierzyć to specjalistom.
Uwaga: Niektóre wkłady suportu są rozbieralne i wyposażone w łożyska nieuszczelnione.
Należy je kontrolować, oczyścić i przesmarować co 6 miesięcy. Ponieważ wymaga to zastosowania specjalistycznych narzędzi zalecamy powierzenie tej czynności autoryzowanemu warsztatowi rowerowemu.

SMAROWANIE WSPORNIKA KIEROWNICY

Aby uniknąć galwanicznego zgrzewania się wspornika siodła i wewnętrznej powierzchni rury podsiodłowej należy na wspornik nałożyć cienką warstwę smaru Finish Line grease w miejscu, w którym zaciska się na nim obejma podsiodłowa.

EFEKTYWNOŚĆ HAMOWANIA

Zużyte, brudne lub niewłaściwie ustawione klocki hamulcowe to przyczyna zdecydowanej większości problemów z hamowaniem. Pamiętaj, aby utrzymywać powierzchnię klocków hamulcowych w czystości. Do usuwania stwardniałych i zapiekłych zabrudzeń możesz używać papieru ściernego. Klocki musza być zawsze dobrze wyregulowane. Ich powierzchnia przy niezaciśniętych klamkach powinna się znajdować około 3 mm od powierzchni obręczy. Przy hamowaniu klocki powinny zacisnąć się całą swoją powierzchnią na obręczy. Nigdy nie powinny ocierać o oponę lub wystawać poza krawędź obręczy. Czyść i kontroluj położenie klocków hamulcowych w Twoim rowerze przynajmniej raz na miesiąc.
• Wymiana klocków hamulcowych jest bardzo łatwa. Jeśli wymienisz zużyte klocki na nowe natychmiast odczujesz wielką różnice w skuteczności hamowania.
• Regularnie czyść powierzchnię obręczy odtłuszczaczem Speed Clean. Zapewni to lepszą pracę klocków hamulcowych i przedłuży ich żywotność.

HAMULCE TARCZOWE

Hamulce tarczowe niezależnie od tego, czy rower jest wyposażony w hydrauliczną lub mechaniczną ich wersję, oferują najwyższą skuteczność hamowania. Większość modeli tego typu hamulców to kosztowne układy o dużym stopniu skomplikowania. Dlatego zalecamy, aby zawsze serwisować je w warsztatach rowerowych. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które ułatwią Ci utrzymanie hamulców tarczowych w pełnej sprawności.
• Oczyszczaj powierzchnię tarcz z gromadzących się na nich zanieczyszczeń przy pomocy odtłuszczacza Speed Clean.
• Natychmiast wymień klocki hamulcowe, jeśli tylko zauważysz, że są uszczerbione, pęknięte lub znajdują się na nich zapiekłe zabrudzenia. Uchroni to powierzchnię tarczy hamulcowej i zapewni właściwą siłę hamowania.
• Nie zaciskaj klamek hamulcowych, jeśli są zdemontowane koła. Mogłoby to powodować zaciśnięcie się tłoczków i uniemożliwić ponowny montaż koła.
• W przypadku układów hydraulicznych brak wyczuwalnego oporu przy zaciskaniu klamki hamulcowej wskazuje, że system jest zapowietrzony lub nastąpił wyciek płynu hamulcowego. W takim przypadku natychmiast zaprzestań używania hamulców i oddaj je do naprawy, aby uniknąć dalszych awarii.
• Przed pierwszą jazdą zasięgnij rady sprzedawcy, jakie są wymagania związane z użytkowaniem zakupionego przez Ciebie hamulca tarczowego.

ZACISKI MIMOŚRODOWE (SZYBKOZAMYKACZE)

Zacisk tylnego koła powinien być ciasno zaciśnięty, a jego uchwyt powinien być ustawiony poziomo, równolegle do dolnej rurki tylnego widelca. Uchwyt zacisku przedniego koła powinien być skierowany pionowo do góry, tuż obok goleni widelca. Takie ustawienie zacisków zapobiega przypadkowemu otwarciu się dźwigni. Koła wyposażone w zaciski mimośrodowe powinny mieć lekko poluzowane łożyska przed ich zamontowaniem w rowerze. Zaciśnięcie dźwigni zacisku zlikwiduje luz. Właściwie założone koła powinny obracać się bez żadnych oporów i bez bicia poprzecznego. W razie problemów spytaj w sklepie lub serwisie rowerowym jak właściwie używać zacisków.
Uwaga: Jeśli Twój rower wyposażony jest w hamulce tarczowe pamiętaj, aby założyć dźwignie zacisków po stronie przeciwnej niż tarcza. Zapobiegnie to samoczynnemu luzowaniu się dźwigni przy gwałtownych hamowaniach.

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy