Kontrola stanu zużycia łańcucha i jego wymiana

Długie zimowe wieczory sprzyjają poznawaniu tajemnej wiedzy, jaką dla niektórych jest konserwacja i naprawa sprzętu. Tak więc powracamy do cieszącego się dużym zainteresowaniem cyklu porad serwisowych, tym razem prezentowanych przez Roberta Banacha.

W pierwszej odsłonie naszego cyklu prezentujemy krótki opis wymiany łańcucha, co w przypadku częstego użytkowania powinno następować regularnie. Zamiast więc jechać z rowerem do warsztatu, niektóre proste czynności, możemy (a wręcz powinniśmy) wykonywać we własnym zakresie.

Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić, jest kontrola zużycia łańcucha. Posłuży nam do tego specjalny przyrząd, widoczny na zdjęciu. W tej chwili na rynku dostępne są różne urządzenia tego typu, w które warto się zaopatrzyć i które znacznie ułatwią nam ocenę stanu łańcucha. Jeżeli wartość na przyrządzie wskazuje na wymianę łańcucha – jak najszybciej go wymieniamy, ponieważ zużyty łańcuch niszczy zębatki korby i kasetę zębatek. Na zdjęciu po lewej łańcuch zużyty, po prawej dobry.

IMG_3707 IMG_3713

Gdy już zmuszeni jesteśmy wymienić zużyty łańcuch, postępujemy według określonego schematu – poniżej.

IMG_3716

Rozkuwamy zużyty łańcuch imadełkiem i delikatnie – tak aby nie uszkodzić lub pobrudzić roweru – usuwamy go z napędu.

IMG_3950 IMG_3958

Zakładamy nowy łańcuch. Zaczynamy od tylnej przerzutki. Łańcuch wkładamy końcówką z ogniwem wewnętrznym. Ogniwo zewnętrzne, gdzie umieszczamy sworzeń łączący, powinno być z przodu, w kierunku ruchu łańcucha. Takie ułożenie daje mocniejsze połączenie. Przerzutki muszą być maksymalnie poluzowane i ustawione na najmniejszych koronkach. Przy przekładaniu łańcucha przez wózek tylnej przerzutki proszę zwrócić uwagę na linię łańcucha, tak żeby później nie ocierał o wózek.

IMG_3967

Skracamy łańcuch do odpowiedniej długości, skracając od strony z ogniwem wewnętrznym (pamiętajmy, że przerzutki powinny być ułożone w linii najmniejszych zębatek). Na zdjęciu powyżej łańcuch o odpowiedniej długości – przerzutka jest naprężona, łańcuch nie ociera.

IMG_3968

Na tym zdjęciu łańcuch jest za krótki – za mocno naprężona przerzutka. Przy pracy na dużej tarczy z przodu przerzutka nie obsłuży wysokich biegów na tylnej kasecie.

IMG_3966

Tutaj przykład za długiego łańcucha – za słabo naprężona przerzutka. Łańcuch przy szybkim zjeździe może spadać z przedniej zębatki.

IMG_3973

Spinamy łańcuch. Bolec łańcucha musi równo wejść w ogniwko z każdej strony (Wyraźnie wyczuwalny opór i luz jak sztyft wskoczy w swoje miejsce). Po wpięciu bolca ogniwko musi być ruchome w miejscu połączenia. Jeżeli jest sztywne można rozgnieść na boki.

Łatwiejszym sposobem jest zastosowanie spinki do łańcucha conneX link. Wtedy nasze czynności ograniczają się tylko do skrócenia łańcucha do odpowiedniej długości.

Mamy nadzieję, że ten krótki opis wymiany łańcucha pomoże wam uniknąć czasochłonnej (i często kosztownej) wizyty w warsztacie, a z biegiem czasu podstawowe naprawy będą dla was czymś tak naturalnym, jak sama jazda na rowerze.

Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

2 komentarze

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj