Marchewkowe fakty

Marchewki są nie tylko smaczne i chrupiące, ale także bardzo zdrowe. To występujące w przeszłości w wielu kolorach owoc, obecnie uznaje się za jedno najpopularniejszych na świecie. Dlatego dziś kilka ciekawostek dotyczących marchewkowej diety.

Witaminy i składniki odżywcze

Najlepszą rzeczą dotyczącą marchewki jest fakt, że nie traci ona swoich walorów zdrowotnych, bez względu na to czy je się ją gotowaną, surową czy w postaci soku. Owoc ten jest niezmiernie bogaty w witaminy (K, C, B6, B, B3,A) i pierwiastki takie jak: magnez, kwas foliowy, fosforan wapnia, molibden, mangan, potas.

Marchewki to nie tylko witaminy i minerały. Zawierają one również znaczące ilości przeciwutleniaczy, niezmiernie ważnych dla naszego organizmu. Dodatkowo marchewki bogate są w spore ilości związków organicznych takich jak np. beta-karoten i spore ilości błonnika.

Zapobieganie chorobom

Chyba każdy słyszał, że marchewki mają doskonały wpływ na wzrok. Dzięki wysokiej zawartości witaminy A i beta-karotenu pomagają chronić oczy, a mówiąc ściślej ich zdolność do postrzegania rzeczy przy bardzo słaby świetle. Odpowiednia ilość beta karotenu pomaga również chronić przed zwyrodnieniem plamki żółtej i zaćmą starczą, które mogą powodować ślepotę u osób w starszym wieku.

Dodatkowo beta-karoten może chronić przed nowotworami, a w szczególności rakiem płuc. Jedząc regularnie marchewki zapobiegamy również nowotworom takim jak rak piersi, okrężnicy, pęcherza moczowego, szyjki macicy, prostaty i przełyku.

Pomarańczowy owoc ma również wpływ na obniżanie poziomu cholesterolu. Badania wykazały, że osoby, które jadły marchewkę każdego dnia przez 3 tygodnie obniżyły jego poziom o nawet 11 procent. Ponieważ wysoki poziom cholesterolu może prowadzić do chorób serca, jedzenie tego warzywa jest świetnym sposobem na zachowanie zdrowego serca przez lata. Dotyczy to także innych warzyw korzeniowych, które znacząco redukują ryzyko chorób serca.

Marchewki mają nie tylko doskonały wpływ na wzrok, ale także na nasz mózg. Jej jedzenie redukuje ryzyko wylewu o 68 procent. Inną zaletą spożywania-beta karotenu u osób cierpiących z powodu wylewu jest lepsza regeneracja uszkodzonych komórek.

Inne właściwości zdrowotne

Marchewki mają także właściwości antyseptyczne, dlatego mogą być one wykorzystywane jako środek przeczyszczający lub nawet do leczenia dolegliwości nerek. Sok z tego owocu, może być wykorzystywany do leczenia rozstroju żołądka, lub niestrawności. Ponieważ zawierają one substancje rozpuszczalne w tłuszczu, mogą być lepiej absorbowane, kiedy zostaną połączone z olejem. Sok z marchwi połączony z kroplą oliwy z oliwek pozwala na dużo lepsze wykorzystanie składników odżywczych zawartych w tym warzywie.

Zmiana koloru skóry po jedzeniu marchewek, nie jest czymś niezwykłym. Taki stan nazywany jest karotodermą. Skóra przybiera jasnożółty lub pomarańczowy kolor, dzieje się tak wtedy, kiedy dana osoba je sporą ilość marchewek w ciągu dnia. Zmiana odcienia skóry jest spowodowana przez nadmiar karotenu we krwi co redukuje zdolność organizmu do zamiany pokarmu na witaminę A. Jeśli pojawi się karotoderma powinno zredukować ilość spożywanej marchewki. Jeśli żółte lub pomarańczowe przebarwienie nie zniknie, konieczna jest wizyta u lekarza, żeby stwierdzić czy problem nie leży gdzieś indziej.

Maciek

Maciek

Redaktor naczelny blogrowerowy.pl Entuzjasta kolarstwa i nowinek sprzętowych.
Maciek

Latest posts by Maciek (see all)

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *