Montaż i wymiana klocków hamulcowych V-Brake

Montaż i wymiana klocków hamulcowych V-Brake

Dobrze działające hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy. Dlatego, aby móc bez obaw jeździć, powinniśmy często hamulce kontrolować, a w uzasadnionych przypadkach wymienić. Poniżej przedstawiamy krótki opis, jak zamontować hamulce typu V-Brake.Do montażu hamulców typu V-Brake będziemy potrzebować kluczy.

Na wyczyszczone i nasmarowane piwoty w ramie rowerowej lub widelcu przednim nakładamy ramiona szczęk hamulcowych. W ramie rowerowej są 3 otwory, w których umieszczamy końcówkę sprężyny odbijającej ramię hamulca. Sprężyny w ramionach muszą być umieszczone w tych samych dziurkach. W przednim widelcu amortyzowanym jest przeważnie jeden otwór. Następnie wkręcamy śrubę mocującą.

Przed ustawieniem klocków hamulcowych sprawdzamy, czy koło jest równo i dobrze wpięte. Jedną ręką dociągamy hamulec, a drugą wstępnie dokręcamy klocek. Zakładamy linkę i pancerz hamulcowy. Wcześniej dokręcamy baryłkę w klamce hamulcowej.

Narzędziem do naciągania linki przytrzymujemy hamulec (można użyć kombinerek) i dokręcamy śrubę mocującą linkę. Luz na lince sprawdzamy poprzez naciśnięcie klamki hamulcowej. Jeżeli zapada się, dochodzi do kierownicy – należy naciągnąć linkę i odwrotnie – jeżeli nie pracuje należy linkę poluzować.

Teraz dokładnie ustawiamy klocek hamulcowy. Lekko dociskamy klamkę hamulcową i regulujemy wysokość klocka. Powinien być ustawiony 2mm od górnej krawędzi obręczy. Mocno zaciskamy klamkę , odkręcamy klocek nie puszczając klamki i dokręcamy go – taka czynność ustawi go równolegle do obręczy.

Klocki hamulcowe powinny równo dochodzić do obręczy, przy czym śruby boczne regulują siłę odbicia. Przy odkręcaniu śruby szczęka będzie mocniej odbijać – oddali się od obręczy; przy wkręcaniu będzie lżej odbijać – przybliży się do obręczy.

Przy wymianie całych klocków bardzo ważne jest ułożenie podkładek. Półkoliste podkładki umożliwiają pracę klocka w każdym kierunku. Poprzez umieszczenie w pierwszej kolejności grubej podkładki, zwiększamy siłę hamowania. Dalsze ustawienia tak jak wyżej.

W klamce hamulcowej dodatkowo można regulować wychylenie klamki. Poprzez dokręcenie śruby przybliżamy klamkę do kierownicy. To ustawienie przydatne jest dla osób, które mają małą dłoń.

Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

5 comments on “Montaż i wymiana klocków hamulcowych V-Brake

  1. slawko 17 stycznia 2011 at 18:07

    Witam! Poprawcie ten artykuł, na początku każdego akapitu czytamy: „Montaż i wymiana klocków hamulcowych V-Brake”. Widzę że to jest w formacie jpg albo innym. :)

    Dzięki za fajne porady i ciekawe artykuły,
    pozdrawiam! Sławek

  2. Redakcja 18 stycznia 2011 at 10:48

    Dzięki za informację. Już naprawione:)

  3. bans 28 maja 2013 at 13:51

    „śruby boczne regulują siłę odbicia. Przy odkręcaniu śruby szczęka będzie mocniej odbijać – oddali się od obręczy; przy wkręcaniu będzie lżej odbijać – przybliży się do obręczy.” – a nie na odwrót?

  4. dziku 20 października 2013 at 15:45

    Klocki nie powinny leżeć równolegle na obręczy. Ich odstęp jest różny, doskonale to widać np. na instrukcji mocowania klocków w decathlonie (chyba na każdym opakowaniu z klockami do v-brake). Mocowanie ich, po prostu dociśniętych do obręczy a następnie skontrowanych nakrętką uniemożliwia to. Prawidłowy odstęp od obręczy to 1mm z przodu klocka i około 2mm z tyłu (względem kierunku jazdy).
    Nie wierzysz? Zamocuj klocki zgodnie w włanym tutorialem i sprawdź za kilka tygodni jak nierówno są starte.

  5. dynio 7 kwietnia 2016 at 17:48

    Podpisuję się pod komentarzem „bans” obiema rękami – dokręcanie śruby bocznej oddali klocek od obręczy, a odkręcanie przybliży go. Nie trzeba tu wcale wnikać w mechanizm działania szczęki hamulcowej, wystarczy sprawdzić metodą prób i błędów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *