Niezbędne witaminy

Na wiosnę, jak co roku przyroda budzi się ze snu  z wielką ochotą. Ujemna temperatura panująca zimą z powodzeniem hibernuje nie tylko zapadłą w zimowy sen florę. Budzą się nie tylko rośliny, ale także wirusy i wszelkie szkodliwe drobnoustroje. Dlatego kiedy słupek rtęci zacznie podnosić się powyżej zera, powinniśmy szczególnie zadbać i uważać na swoje zdrowie. Pomogą nam w tym bez wątpienia witaminy…..

Witaminy są rozpuszczalne albo w wodzie albo w tłuszczach. Te rozpuszczalne w wodzie są usuwane z organizmu bardzo szybko i muszą występować w codziennej diecie. Dziś mały przegląd większości witamin, jednak ciekawych odsyłam do bardziej fachowej literatury:)

Witamina A (retinol) jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczu, organizm może wyprodukować ją z beta-karotenu. Reguluje rozwój komórek, wzrost kości i zębów, pomaga chronić organizm przed chorobą i jest niezbędna dla dobrego snu. Znajduje się w owocach i warzywach, szczególnie w marchewce, słodkich ziemniakach, brokułach, szpinaku, pomidorach i warzywach dyniowatych.  Chociaż jest rozpuszczalna w tłuszczu jej dostarczanie jest konieczne każdego dnia.

Witamina B1 (tiamina) jest witaminą rozpuszczalna w wodzie, która pomaga dostarczać organizmowi energię. Chociaż jest bardzo pospolita w diecie, to alkohol utrudnia jej wchłanianie, prowadząc w ten sposób do jej niedoborów. Tiamina znajduje się w całych ziarnach, nasionach, soi, warzywach strączkowych, mięsie i łososiu.

Witamina B2 (ryboflawina) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga w produkcji energii, wspomaga układ oddechowy i eliminuje straty. Dobrymi źródłami są nabiał, kurczak, podroby, liściaste warzywa, zboża i orzechy.

Witamina B3 (niacyna) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga produkować energię, syntezować DNA, przetwarzać tłuszcz i usuwać odpady z komórek. Znajduje się w mięsie, owocach morza, orzechach ziemnych, drożdżach i pestkach słonecznika.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga w produkcji energii. Znajduje się w mięsie, jajkach, całych ziarnach, roślinach strączkowych i orzechach.

Witamina B6 (pirydoksyna) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga w procesach trawienia, produkcji energii i wzrostu komórek. Znajduje się w owocach morza, mięsie, podrobach i jajkach.

Witamina B9 (kwas foliowy) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, który jest niezbędny do produkcji RNA i DNA i jest szczególnie ważna przy produkcji czerwonych krwinek. Znajduje się w warzywach szczególnie w brokułach, szpinaku i sałacie oraz w owocach, zbożach i roślinach strączkowych.

Witamina B12 (kobalamina) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga w spalaniu tłuszczów i węglowodanów, wspiera funkcjonowanie układu nerwowego i wzrostu komórek. Ta witamina znajduje się w owocach morza, produktach mlecznych, mięsie i jajkach, ale nie znajduje się w warzywach z pominięciem wodorostów. Chociaż witamina B12 jest rozpuszczalna w wodzie, nie jest potrzebna codziennie.  W rzeczywistości dorośli mogą bez niej żyć latami. Pomimo to ściśli wegetarianie, a szczególnie dzieci potrzebują brać suplementy witaminy B12.

Witamina C (kwas askorbinowy) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga w produkcji połączeń tkanek i wspiera funkcjonowanie czerwonych krwinek. Spełnia również rolę antyoksydantu. Znajduje się w wielu owocach i warzywach.

Witamina D (cholekalcyferol) jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczu i używaną do formowania tkanki kostnej. Podstawowym źródłem jest światło słoneczne, ale znajduje się ona również w mleku i owocach morza.

Witamina E (α-tokoferol) jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczu, która chroni niektóre błony przed utlenieniem. Znajduje się w olejach, orzechach, pełnych ziarnach i kilku owocach oraz warzywach.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *