Obręcz Accent Airplane – Test

Accent to marka komponentów i akcesoriów rowerowych,  łącząca wysoką jakość z przystępną ceną. W swym asortymencie posiada bardzo bogaty wachlarz artykułów. Co roku, do katalogu Accenta dołączają kolejne produkty. Jedną z nowości na sezon 2012 jest obręcz MTB – Accent Airplane.

Właściwości koła – jego lekkość, sztywność, niezawodność  zależy od jakości i zaawansowania komponentów, z jakich zostało ono złożone. Bardzo istotnym elementem koła jest lekka obręcz. Odsunięta od osi obrotu (piasty), w ogromnym stopniu wpływa na niższy moment bezwładności koła i w konsekwencji przekłada się na polepszenie przyspieszenia i utrzymania prędkości podczas jazdy. Dobra felga powinna być, więc możliwe najlżejsza, a każdy zrzucony z niej gram będzie o wiele cenniejszy niż z każdej innej części roweru.  Jednocześnie trzeba pamiętać, iż ze względu na obciążenia, jakim zostaje poddawana podczas jazdy min.: bliski kontakt z podłożem, przeszkodami, siły wywierane przez pedałującego kolarza itp., musi być również wytrzymała i sztywna.

Kompromis między pożądanymi cechami, a więc niską masą, wytrzymałością i sztywnością oraz dodatkowo przystępną ceną został uzyskany w tegorocznej nowości Accenta. Airplane to model MTB w rozmiarze 26 cali przystosowany do hamulców tarczowych. Obręcz posiada zwiększającą sztywność, budowę o przekroju trzykomorowym. Wykonana jest z odpornego aluminium 6061, poddanego obróbce cieplnej T6. Dostępna jest w wersji na 32 oraz 36 szprych. Dla łatwości centrowania otwory na nyple zostały wyposażone w kapsle. Waga obręczy to 450 gram, co przy cenie 59,90 zł jest rewelacyjnym rezultatem.

W sezonie 2011 prototypowe wersje w swoim rowerze testowała nasza zawodniczka Joanna Czerwińska. Bezawaryjna jazda i wyniki na mecie stanowią najlepszą rekomendację dla sprzętu. Asia podzieliła się z nami swoimi spostrzeżeniami.

„W sezonie 2011 w swoim rowerze miałam zamontowane obręcze Accent Airplane. O tym, że przez cały czas jeździłam na modelach prototypowych, które ukażą się w katalogu w roku 2012 dowiedziałam się dopiero na prezentacji Demo Day w listopadzie :).  Zapleść koła, założyć do roweru i jeździć. Tak mogę podsumować mój test. Koła były lekkie i niezawodne. Przejeździłam cały sezon bezawaryjnie. Ktoś może powiedzieć, że jako dziewczyna nie jestem w stanie sprawdzić pełnej wytrzymałości komponentów. Jest niestety w błędzie :)  Wiadomo przecież, że gdzie diabeł nie może tam… zawodniczkę pośle :)  Obręcze w swojej pierwotnej postaci, przetrwały cały ciężki sezon treningów i wyścigów.  Airplane’y nie skapitulowały nawet w momencie, gdy z pełną prędkością na kapciu przejechałam kilkadziesiąt metrów po kamieniach, pędząc w dół Drogą Chomontową na maratonie w Karpaczu.”

Po sezonie koła do testów przekazaliśmy Bartoszowi:

„Na treningach miałem możliwość przetestować obręcze Accent Airplane. Gdy dowiedziałem się, że ich cena kształtuje się na poziomie 59,90 zł, to na początku mocno „kręciłem nosem”. Jest to jednak jeszcze model należący do klasy „budżetowej”, a ja, jako zawodnik, przyzwyczajony jestem do sprzętu z najwyższej półki. Po pierwszym treningu okazało się jednak, że sprzęt sprawuje się świetnie. Koła są bardzo sztywne. Na tym polu trzykomorowa obręcz spełnia idealnie swoje zadanie. Niewątpliwie wpływ na wysoki poziom tego parametru całego zestawu mają wysokie kołnierze zamontowanych piast Dartmoor oraz wysoka jakość szprych Sapim. Podczas użytkowania zaskoczyło mnie, że koła świetnie przyspieszają, błyskawicznie reagują na skręt oraz hamowanie. W tym przypadku w parze ze sztywnością idzie pożądana w sporcie niska masa komponentu. Mogę, więc z czystym sumieniem każdemu polecić obręcze Accent Airplane, gdyż są świetną bazą do zbudowania lekkich i niezawodnych kół.”

Dane techniczne
Obręcz MTB do kół 26”. Do stosowania z hamulcami tarczowymi. Wykonana ze stopu aluminium 6061-T6. Dwuścienna. Kapslowana. 3 komory. Otwór na wentyl FV. Rozmiar: 559×20,5 mm. Waga: 450 g

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

5 comments on “Obręcz Accent Airplane – Test

  1. Krzysiek 17 kwietnia 2012 at 18:55

    Obręcz Accenta brzmi ciekawie, ale ja osobiście z całego serca mogę polecić obręcz DARTMOOR Fortress . Cenowo wygląda podobnie (niewiele droższa), a wytrzymałość tej trzykomorówki jest wg mnie niesamowita. Co prawda 200g wagi więcej robi swoje ale dla osób niemających manii odchudzania roweru (lub dla tych którzy sami ważą tyle że te kilkaset gram nie robi im żadnej różnicy:D ) jest wg. mnie najlepszą obręczą jaką mogę polecić. I to jeszcze w bogatej palecie kolorów do wyboru:)

  2. Marcin Nurski 21 maja 2012 at 19:48

    Sporo słyszałem o tych obręczach. Wiele osób je zachwala i mają pozytywne recenzje. Ja nastawiłem się jednak na obręcze Mavic EX721. Sporo kosztuja to prawda, ale Mavic mnie nie zawiódł jeszcze i mam do tej firmy totalne zaufanie. Jeśli chodzi o obręcze Accent Airplane, to z pewnością zbuduję na nich drugi zestaw kół. Cena i atrybuty są zbyt kuszące aby je zignorować. Pozdrawiam!

  3. Anonim 20 czerwca 2012 at 16:34

    200 gram na obręczy to jest ogromna różnica! To jest masa rotacyjna, tutaj odczuwalne jest nawet odchudzenie roweru o 100 gram, a co dopiero o 400 (2 obręcze). A dobre szprychy, dobra obręcz i prawidłowo zaplecione koło jest bardzo trudno rozcentrować, polecanie tych kloców Dartmoora do xc mija się z celem.

  4. Gwno prawda 17 grudnia 2012 at 19:16

    NIE MA czegoś takiego jak masa rotacyjna, ogarnijcie sobie typowe zasady fizyki ludzie

  5. swiezy 8 lutego 2013 at 00:09

    Może i nie ma czegoś takiego, jak masa rotacyjna; jest natomiast masa rotująca, czyli taka, która się obraca. Jest też moment, jest masa i jest efekt żyroskopowy. Rower na cięższych kołach trudniej jest „rozbujać” oraz trudniej wyhamować. Jest stabilniejszy, ale z drugiej strony przy większych prędkościach niechętnie skręca. Obręcze Dartmoor’a są przewidziane do zastosowań grawitacyjnych i faktycznie są całkiem sztywne. Od siebie mogę jedynie polecić Airplane’y. Zaplecione na szprychach MACH1 uzywane pół roku w pomorskim „All-Mountain” dają radę. DT Swiss XR400 (XR4.2D) po pierwszym roku trzymały się nieźle, jednak po drugim tylna obręcz miała już pełno wgniotów oraz na pewnym odcinku była spłaszczona. Wiem, że żadne z wymienionych tu obręczy nie są do All-Mountain/Enduro. Jednak jak na taką cenę faktycznie jakość Accent’a robi wrażenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *