Accent Peak 29″ – do ścigania i na szlak

Jedno z założeń na ten sezon już spełnione – poskładałem rower. To Accent Peak na 29-calowych kołach do ścigania i w góry. Było kilka znaków zapytania: jak będzie się zachowywał na podjazdach z amortyzatorem o skoku 120mm? Jak geometria Accenta sprawdza się w praktyce? I czy rama aluminiowa może dorównać karbonowej? Ale po kolei…

P1390295

Przyszedł czas na zmianę roweru. Cel był jasny: złożenie maszyny, która wytrzyma jeden, dwa, może i trzy sezony bez obaw, że zbyt szybko ją zajadę. Ważne były trwałe komponenty i możliwie jak najlepsza relacja jakości do ceny. Oczywiście waga też ma znaczenie, ale uważam, że trzeba znaleźć złoty środek między obcinaniem gramów a trwałością sprzętu. Rower budowałem z myślą o startach w maratonach i od czasu do czasu w XC, choć bardziej dla przyjemności. Planuję w miarę możliwości częste wypady w góry, głównie w Beskid Śląski. Uwielbiam tamtejsze ścieżki, więc mój rower musi dawać sporo frajdy z jazdy. Bo przecież o to chodzi w kolarstwie górskim.

Wybór ramy: dlaczego Accent Peak?

Postanowiłem, że podstawą roweru będzie rama Accent Peak pod 29-calowe koła. To najlepsza oferta na rynku bardzo dobrze zbudowanej ramy z aluminium w takiej cenie. Mimo, że jest trochę cięższa niż karbon, ale cena i dopracowana geometria przekonują. Moja rama waży 1720 g. Peak ma skrócone rurki tylnego trójkąta i koło umiejscowione blisko rury podsiodłowej. Dzięki temu rower jest bardzo zwrotny i dobrze zbiera się w zakrętach. Innymi cechami ramy są: taperowana główka – dość niska, bo mierzy 100 mm przy rozmiarze L, półzintegrowane stery, mocowanie tylnego hamulca post mount, czyli bezpośrednio do ramy. Haki tylnego koła w Peaku są mocowane tradycyjnie.

Mierzę 184 cm i wybrałem ramę w rozmiarze L, czyli 19”, a do niej sztycę 350 mm, wysuniętą na maksa. Mój Peak jest w kolorze matowym, zgodnym z obecnymi trendami. Dzięki temu wygląda bardziej racingowo, a charakter podkreśla malowanie dolnej rury.

Co dalej? Dobór komponentów

Jednym z założeń i małym eksperymentem dla mnie było wyposażenie roweru w amortyzator Manitou Marvel Pro ze skokiem 120 mm. Pojawiało się pytanie: jak takie rozwiązanie będzie funkcjonować? Resztę dobrałem standardowo. Założyłem hamulce hydrauliczne, napęd 2×10, prostą sztycę, która skraca rower przy dużych kołach.

Ostatecznie całość waży 10,3kg. Czy to dużo? W przeszłości poświęcałem mnóstwo uwagi wadze roweru. Miałem górala na 26-calowych kołach ważącego około 8kg. Świetny wynik. Niestety po jednym sezonie rower był w zupełnej rozsypce. Na szlakach też nie zachowywał się dobrze, w ogóle nie był sztywny, „pływałem” na nim. Wyleczyłem się z tego maniactwa wagi i wiem już, że czasem lepiej dołożyć parę gramów, a zyskać bardziej wytrzymałą maszynę.

P1390320

Testy w Beskidzie Śląskim

Kiedy tylko złożyłem rower, od razu ruszyłem z nim w góry. Przede wszystkim chciałem przetestować zachowanie amortyzatora z dużym skokiem i jego wpływ na pozycję na rowerze. Następnie byłem ciekaw jak Peak ze swoją geometrią będzie sprawował się na podjazdach i zjazdach. Wreszcie chciałem zobaczyć ile radości z jazdy będzie w stanie dostarczyć mi tak skonstruowany rower.

Przy widelcu ze skokiem 120 mm kierownica znajduje się wysoko. Ale tutaj zaletą Peaka jest bardzo niska główka ramy, do której dołożyłem standardowy mostek (-7 stopni nachylenia). Po zblokowaniu amortyzatora ruszyłem na podjazdy, a rower odnalazł się bardzo dobrze. Nie miałem wrażenia, że główka jest zbyt wysoko. Peak zachowywał się przewidywalnie na luźnych kamieniach, nie walczyłem, panowałem nad nim i pozwalał mi wybierać dokładnie taki tor jazdy jak chciałem.

Kiedy przyszła kolej na zjazdy, po puszczeniu blokady amora ścieżki w dół dawały ogromną frajdę. Przy takim skoku rower dużo szybciej zjeżdża, dobrze wybierając nierówności. Jestem też zadowolony ze zwrotności i zachowania tej maszyny na technicznych odcinkach. Szybko zbiera się w zakrętach, „prostuje” je bez tracenia prędkości.

To jak jest z tym karbonem?

Trwa pogoń za ramami karbonowymi. Wiele osób uważa, że to właśnie włókno węglowe jest najlepszym materiałem, ale czy faktycznie? Zrobiłem prosty test. Mam wyznaczoną pętlę w Beskidach: z Brennej wyjazd na Orłową, dalej dojazd do Wisły na Trzy Kopce, przejazd przez Grabową na Kotarz i zjazd w terenie z powrotem do Brennej. Zrobiłem jeden taki trening na ramie karbonowej, a drugi na aluminiowej. Na Orłową mamy sztywny podjazd po dużych kamieniach – na karbonie musiałem mocno się skupić, żeby go podjechać nie tracąc prędkości. Za drugim razem, na Accencie, mimo że aluminiowym, nie było tego problemu. Rower dużo stabilniej podjeżdżał, pokonywałem ścieżkę 1:1 tak, jak chciałem. Zaznaczę, że używałem tych samych opon.

W przeszłości ścigałem się na góralu na mniejszych kołach z ramą w tym samym rozmiarze. Był to rower typowo zawodniczy z geometrią stricte racingową. Był nerwowy, ale bardzo zwrotny. Dobrze się podjeżdżało. Potem przesiałem się na 29-calowe koła, na rower bardzo wysoki i „ospały”, z wysoko uniesionym środkiem ciężkości. Był idealny na zjazdach, wybaczał błędy, ale na podjazdach było bardzo ciężko. Mimo, że miałem krótką kierownicę, miałem problem z manewrowaniem rowerem jeżdżąc XC między drzewami. Teraz nowy Peak wydaje się rozwiązywać wszystkie te poprzednie bolączki i kompromisy.

Podsumowując…

Po kilkunastu treningach wiem już, że nowy rower spełni swoją rolę i moje oczekiwania. Jest bardzo zwrotny, sztywny, przewidywalny na podjazdach i pozwalający poszaleć na zjazdach. Główną ideą było złożenie roweru wyścigowego. I na taki się na pewno nadaje. Ale dobrze posłuży także jako góral na wypady na górskie szlaki. W obu przypadkach na pewno zagwarantuje dużo przyjemności z jazdy. I o to chodzi.

Kopia P1390294 P1390297 P1390318 P1390322 P1390323

Pełna specyfikacja roweru:

Rama: Accent Peak 29 rozmiar L
Widelec: Manitou Marvel PRO skok: 120 mm
Stery: Accent HSI-S Pro
Korba: Specialized Fact Carbon 36-24T 175 mm
Oś supportu: THM-Carbones BSA Ø 42 / Ø 30 / 7 mm
Przerzutka przednia: Shimano Dura-Ace
Przerzutka tylna: Shimano XTR, krótki wózek
Manetki: Shimano XTR 2×10 s
Kaseta: Shimano XT 11-36T
Łańcuch: Connex 10sX
Koła: Sun Ringle Black Flag PRO SL
Hamulce: Hayes Radar 160mm/160mm
Opony: Panaracer SOAR All Condition Profi, zwijane, 29’’/2.0
Pedały: Shimano XTR
Kierownica: ProTaper™ 685 XC
Chwyty kierownicy: Accent Lite
Wspornik kierownicy: Accent Evo Pro 90 mm
Wspornik siodełka: Accent Titan Carbon 31,6 mm
Obejma podsiodłowa: Accent Lite
Siodełko: San Marco Aspide
Waga: 10,2 kg/ 19″

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

13 comments on “Accent Peak 29″ – do ścigania i na szlak

  1. Jaro 25 czerwca 2015 at 17:31

    Świetny projekt roweru.
    Możesz zdradzić jaką masz dł. nogi? Planuje zmianę ramy na Peaka i nie wiem który rozmiar będzie dla mnie lepszy (mam wzrost 179, dł. nogi 84), brać L czy będzie za duży?

  2. Piotr 26 czerwca 2015 at 09:40

    Dzięki,
    Ja mam 183 cm i dł. nogi 89 cm. Sztyca u mnie ma jeszcze 0,5 cm do max wysunięcia, sztyca bez wysunięcia do tyłu. Mostek jest 90mm.

  3. Maciek 18 sierpnia 2015 at 20:06

    Ile Cię kosztował ten rowerek?

  4. Piotr 19 sierpnia 2015 at 09:49

    Ciężko określić dokładnie ile mnie kosztował. Część części już miałem wcześniej, dozbroiłem całość o koła, ramę ze sztycą.

  5. paweł 30 listopada 2015 at 08:50

    Posiadam instyncta 29 zastanawiam sie nad ramą peaka iprzełożeniem grat9w lub kupnem krossa level b8 2016.co byś radził

  6. Kukuczka 24 lutego 2016 at 08:19

    Witam!

    Jak kolega ważył rower? Bo mi się wydaje, że sumował wagę komponentów i zapomniał o kilku sprawach. Jak pedały, koszyki, kable i kilka innych rzeczy zapewne. Przełaj na małej ramie na ultegrze waży więcej. 10kg to gruby pomyłek. Będzie powyżej 11.

  7. Dexcraft 17 marca 2016 at 14:39

    Jeżeli chodzi o ramę to włókno węglowe ma specyfikę lekko sprężynującą , rama jest sztywna ale „oddaje” część energii . Te „oddawanie” nie zawsze jest korzystne . Aluminium jest bardziej neutralne w tym zakresie.

  8. kamil 24 czerwca 2016 at 09:41

    Czy rama Peak L 2016/ 48cm/ 18,9″ przy sztycy 40cm – będzie dobra na długość nogi po wewnątrz 90cm ?
    Jestem na granicy rozmiarów L/XL i nie mam pewności :( a wolałbym się zmieścić na L’ce

    Z obliczeń wynika że było by tak :
    48cm podsiodłowa + 41cm sztyca + 1cm siodełko + 17,5cm korba – 90cm noga = 17,5 cm zapas na insert

    Czy ktoś z Was ma podobne parametry i jeździ na Peaku w tym rozmiarze ?
    Może ktoś z Was jest z Wrocławia i dał by mi się „przymierzyć” ?

  9. Joe 11 lipca 2016 at 09:22

    Witam,
    Przerzutka przednia to top czy down swing?
    JR

  10. Piotr 11 lipca 2016 at 11:52

    Jeśli chodzi o wybór rozmiaru L czy XL w starej rozmiarówce (w nowej rozmiarówce odpowiednio M czy L) to rzeczywiście najlepszym sposobem byłoby przymierzyć się do gotowego roweru. Osobiście mam podobną długość nogi i wybrałem rozmiar L (nowa rozmiarówka M). Jednak warto zaznaczyć, że lepiej mi się jeździ na rowerze lekko za małym. Sztyce mam z offetem 0cm.

  11. Piotr 11 lipca 2016 at 11:55

    Przerzutka do Dura-Ace z ciągiem dolnym. Został on patentowo odwrócony. Całość nie jest rozwiązaniem pancernym, ale działa poprawnie.

  12. Damina 10 listopada 2017 at 14:20

    Włókno węglowe nie jest wcale super rozwiązaniem przejdzie niebawem w zapomnienie, powstaną nowe konstrukcje, które będą dużo lżejsze. Zawsze jest jeden problem, serwis, no chyba że ktoś jeździ raz w sezonie : )

  13. Marek 20 listopada 2018 at 01:55

    Witam mam pytanie chcę przełożyć osprzęt z cube aim pro do ramy accent peak 29 które części nie będą pasowały?

    widelec SR Suntour XCT Coil Disc, 100mm
    stery CUBE No.10 Semi-Integrated
    mostek CUBE Performance Post, 31.8mm
    handlebars CUBE Rise Trail Bar, 660mm
    gripy CUBE Performance Grips
    przerzutka tył Shimano RD-TX800, 8-Speed
    przerzutka przód Shimano FD-TY700-TS6, Downswing
    manetki Shimano SL-M310, Rapidfire-Plus
    hamulce Tektro HD-M285, Hydr. Disc Brake (160/160)
    korba Shimano FC-TY501, 42x34x24T, 170mm
    łańcuch KMC Z7
    kolor blue´n´orange
    kaseta Shimano CS-HG200, 12-32T
    piasta przód CUBE Alloy Light, 6-Bolt
    piasta tył CUBE Alloy Light, 6-Bolt
    obręcze CUBE SD20, 32H, Disc
    tyres Schwalbe Smart Sam Active, 2.1
    pedały CUBE PP MTB
    siodło CUBE Active 1.1
    sztyca podsiodłowa CUBE Performance Post, 27.2mm
    zacisk sztycy CUBE Varioclose, 31.8mm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *