Stary jak nowy rower na wiosnę

Kiedy po śniegu nie ma już praktycznie śladu, a zewnętrzne temperatury sprzyjają spacerom to znak, że wkrótce rozpocznie się sezon rowerowy. Jeśli nasz pojazd został odpowiednio zabezpieczony i zakonserwowany istnieje większe prawdopodobieństwo, że po wyciągnięciu go z piwnicy nie sprawi niemiłych niespodzianek typu zardzewiały łańcuch, czy niedziałające przerzutki – są to jednak przypadki ekstremalne. Zwykle pierwsze czynności ograniczają się do pozbycia się warstwy kurzu, przesmarowania ruchomych elementów i napompowania kół. O ile mycie i pompowanie nie są zbyt skomplikowane to odpowiednie smarowanie bicykla może już sprawiać trochę trudności.

Smary

Specjaliści polecają smary i środki czystości oferowane przez firmy specjalizujące się w produkcji dla przemysłu rowerowego. Mają one świetne parametry i co najważniejsze istnieją różne wersje w zależności od warunków pogodowych. Na suche warunki i upały produkuje się specjalne smary, do których nie przykleja się brud i piasek, a na deszcz takie, których nie wypłucze woda. Liderem w branży jest amerykańska firma Finish Line; z jej produktów korzystają najlepsze grupy kolarskie.

Kompleksowe przesmarowanie pojazdu daje większą pewność, że rower będzie działał sprawnie, a jego elementy wolniej się zużyją. W tym celu wszystkie łożyska i gwinty, a także wnętrze rury podsiodłowej, należy potraktować smarem syntetycznym . Kolejny krok to użycie odtłuszczacza, którego zadaniem jest usuwanie resztek smarów i brudu. Do usuwania nieczystości z ramy, widelca i kokpitu lepiej użyć delikatniejszego odtłuszczacza, który będzie bezpieczny dla lakieru oraz części gumowych i plastikowych. Następnie za pomocą szmatki i pędzelka należy dokładnie wyczyścić przerzutki.

Łańcuch – jak czyścić?
Największy kłopot sprawia odpowiednie czyszczenie łańcucha oraz wielotrybu – miejsc, do których niemal na okrągło przykleja się brud, a których kształt utrudnia skuteczne czyszczenie. Na szczęście wymyślono specjalne narzędzia z plastikowymi ząbkami i płaskimi szczotkami ułatwiającymi penetrowanie tych trudno dostępnych miejsc. Aby uzyskać pożądane efekty wystarczy włożyć przyrząd wypełniony odtłuszczaczem w łańcuch i kręcić pedałami odwrotnie do kierunku jazdy, a system obrotowych szczotek wykona za nas całą pracę. Niektóre zaawansowane przyrządy, jak na przykład Chain Cleaner z oferty firmy Finish Line, oprócz trzech szczotek posiada dodatkowo blok osuszający oraz magnes przyciągający drobinki metalu pozostające na łańcuchu podczas jazdy rowerem. W ten sposób odpada problem związany z mozolnym czyszczeniem łańcucha ogniowo po ogniwie. Po wyczyszczeniu łańcucha, pozostaje nasmarować go, najlepiej profesjonalnym smarem rowerowym. Dobrze jest ustawić łańcuch na najmniejszej tarczy zębatej z przodu i z tyłu, ponieważ jego przegięcie jest wtedy największe.

Ostatnią czynnością będzie nadanie ramie, widelcowi i innym aluminiowym częściom olśniewającego blasku i połysku i w tym celu należy użyć nabłyszczacza. Poza właściwościami czysto estetycznymi, środek ten, zapewni pokrytym powierzchniom warstwę ochronną i ukryje niewielkie rysy czy otarcia.

Prawidłowe działanie przerzutek i hamulców związane jest z ich odpowiednim wyregulowaniem oraz posiadaniem czystych linek i pancerzy, które charakteryzują się minimalnym tarciem podczas działania. Nawet przy mało intensywnej jeździe warto jest raz do roku zmienić linki, czym najlepiej zajmie się serwis rowerowy. Na początku sezonu koniecznie trzeba też sprawdzić stan zużycia klocków hamulcowych.

PS Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.