Wymiana klocków hamulcowych i ustawienie zacisku hamulcowego

Hamulce to bardzo ważna część w rowerze, jak nie najważniejsza. Dobrze wyregulowane, z nowymi okładzinami, gwarantują bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Ten element trzeba kontrolować i regulować bardzo często.

Do podstawowych, a zarazem najważniejszych czynności przeciętnego rowerzysty należy wymiana klocków hamulcowych i ustawienie zacisku. W tym opisie skupimy się na hamulcach tarczowych.DSC04940

Do wykonania inspekcji i wymiany hamulców będą nam potrzebne następujące narzędzia:
– Kombinerki
– Śrubokręt płaski
– Klucz imbusowy 5mmIMG_4578

Klocek hamulcowy zbudowany jest z dwóch części – podstawy metalowej i właściwej powierzchni hamującej. Z góry zacisku widać stopień jej zużycia. Jeżeli klocek jest wytarty i widać początki metalowej podstawy – trzeba go natychmiast wymienić. Aby to zrobić wpierw zdejmujemy koło…IMG_4526

…a następnie kombinerkami wyciągamy klocek. Bród i zapadka może blokować klocek, dlatego też czasem trzeba użyć siły, a klocek wyjmować ruchem do wewnątrz zacisku i w dół.

IMG_4531IMG_4538

Zabrudzone tłoczki będą blokowały nam działanie hamulca, a objawami tego będzie nierówne działanie i nieproporcjonalne wycieranie jednej strony klocka.Tłoczki i zacisk dokładnie czyścimy, używając do tego specjalnego płynu do hamulców lub innego odtłuszczacza.IMG_4553IMG_4564IMG_4573

Przed zamontowaniem koła musimy sprawdzić czy śruby mocujące tarcze są dokręcone.Kiedy wszystko jest wyczyszczone, wkładamy nowe klocki. Najpierw dużym, płaskim śrubokrętem rozchylamy tłoczki i luzujemy śruby mocujące zacisk hamulcowy.IMG_4517

IMG_4615

Gdy już wpięliśmy koło, zaciskamy kilka razy hamulec .Przy zaciśniętej klamce dokręcamy zacisk. W tym momencie powinien się równolegle ustawić do tarczy hamulcowej.IMG_4607

Robimy kilka obrotów kołem na przemian z zaciskaniem klamki. Jeżeli okładziny hamulcowe ocierają o tarczę delikatnie przestawiamy zacisk. Jeżeli po wielu próbach okładziny nadal ocierają o tarczę może oznaczać to wykrzywienie tarczy (można próbować ją wyprostować np. kluczem francuskim).IMG_4611

Sprawdzamy, czy wszystkie śruby są dokręcone.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

9 comments on “Wymiana klocków hamulcowych i ustawienie zacisku hamulcowego

  1. Michnik 31 stycznia 2011 at 12:59

    A co zrobic w przypadku gdy klocki ocierają bo jest za ciasno.
    Tłoczki rozsunięte na maxa.
    Czy to oznacza, że okładziny są za grube?
    Czy może trzeba upuścić oleju?
    Hamulce to Avid 3.5.
    Pozdrawiam.
    Tomek.

  2. hipolt 31 stycznia 2011 at 17:00

    pojeździj troszkę. Jak masz nowe klocki to muszą się troszkę zetrzeć.

  3. Maciek 31 stycznia 2011 at 21:14

    spróbuj rozchylić klocki płaskim śrubokrętem na boki jak to jest pokazane na 5tym zdjęciu od dołu po lewej stronie:) śrubokręt możesz obkleić troszkę taśmą izolacyjną żeby nie uszkodzić samych klocków, powinno pomóc;)

  4. kobe 10 grudnia 2011 at 00:41

    Ja bym wyciągnął klocki i dopiero wtedy rozpychał tłoczki. Zawsze tak robię. Przecież rozpychanie z klockami może się dla nich źle skończyć :)

  5. g 24 stycznia 2012 at 11:20

    A co gdy tarcza nie jest symetrycznie miedzy klockami, wyglada to tak: ] |[ Przykrecanie zacisku przy wcisnietej klamce nie pomaga. Skutkuje to mniejsza sila hamowania i nierownomiernym zuzyciem klockow. Zacisk nie ma regulacji lewoprawo przy skrecaniu. Jedyne co mi przychodzi do glowy to regulacja zacisku/tarczy mikro podkladkami.

  6. Amator 1 kwietnia 2012 at 20:16

    Mam pytanie . Co jeśli zostały złamane te małe metalowe zaciski co podtrzymują klocki , Da sie to jakoś dokupić ??

  7. hubertkrosno 27 grudnia 2012 at 17:17

    Mamy tak – tarcza ociera o klocki
    Co robić ?
    1. Wciskamy tłoczki w zacisku
    – odkręcamy zacisk i wyciągamy klocki
    – najlepiej wkładając między tłoczki większy śrubokręt rozpychamy tłoczki obracając śrubokręt na boki
    – tłoczki mają być w położeniu na równo z korpusem
    – wkładamy klocki w zacisk
    – mamy gotowy zacisk hamulca
    3. Montujemy zacisk do adaptera lekko dokręcając śruby tak aby zacisk był luźny.
    4. Montujemy koło
    5. NIE naciskamy klamki !!!!!
    6. Sprawdzamy czy tarcza nie ma bicia na boki, jeśli ma musimy ją wyprostować – ja to robię w czystych rękawiczkach bez użycia narzędzi samymi palcami
    7. Zacisk ma być tak zainstalowany – ustawiony aby między tarczą a klockami były równe odstępy. Najlepiej użyć dwóch blaszek o grubości 0.5 mm i wsunąć je między klocki a tarczę .
    One ustalą odstęp.
    8. Dociskamy klamkę i dokręcamy zacisk.
    9. Tyle – musi być ok !!!

  8. kacper 5 kwietnia 2017 at 16:25

    Mam pytanie do zwyklych hamulcow shimano. ciegle mi ociera o klocki . sprobowalem cofnac tloczki i wszystko dobrze zalozylem klocki i tez dobrze nic nie ociera … dopuki nie nacisnalem hamulca,,, za pierwszym razem nie mialem go wogule a za 2 byl tlk ze tloczki wysunely sie do przodu z powrotem ……czy te tloczki zostana na miejcu jak sie je cofnie potem w sadzi bloker i odpowietrzy uklad hamulcowy i wymieni olej…. czy to nic nie da???????????????/

  9. PW GAMA 19 maja 2017 at 16:49

    Jak myślicie jakie hamulce najlepsze do roweru trójkołowego ? tarczówki czy klocki ?

    Chodzi mi o rower trójkołowy jak te:

    http://gamareha.pl/pl/71-rowery-trojkolowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *