Wymiana klocków hamulcowych i ustawienie zacisku hamulcowego

Hamulce to bardzo ważna część w rowerze, jak nie najważniejsza. Dobrze wyregulowane, z nowymi okładzinami, gwarantują bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Ten element trzeba kontrolować i regulować bardzo często.

Do podstawowych, a zarazem najważniejszych czynności przeciętnego rowerzysty należy wymiana klocków hamulcowych i ustawienie zacisku. W tym opisie skupimy się na hamulcach tarczowych.DSC04940

Do wykonania inspekcji i wymiany hamulców będą nam potrzebne następujące narzędzia:
– Kombinerki
– Śrubokręt płaski
– Klucz imbusowy 5mmIMG_4578

Klocek hamulcowy zbudowany jest z dwóch części – podstawy metalowej i właściwej powierzchni hamującej. Z góry zacisku widać stopień jej zużycia. Jeżeli klocek jest wytarty i widać początki metalowej podstawy – trzeba go natychmiast wymienić. Aby to zrobić wpierw zdejmujemy koło…IMG_4526

…a następnie kombinerkami wyciągamy klocek. Bród i zapadka może blokować klocek, dlatego też czasem trzeba użyć siły, a klocek wyjmować ruchem do wewnątrz zacisku i w dół.

IMG_4531IMG_4538

Zabrudzone tłoczki będą blokowały nam działanie hamulca, a objawami tego będzie nierówne działanie i nieproporcjonalne wycieranie jednej strony klocka.Tłoczki i zacisk dokładnie czyścimy, używając do tego specjalnego płynu do hamulców lub innego odtłuszczacza.IMG_4553IMG_4564IMG_4573

Przed zamontowaniem koła musimy sprawdzić czy śruby mocujące tarcze są dokręcone.Kiedy wszystko jest wyczyszczone, wkładamy nowe klocki. Najpierw dużym, płaskim śrubokrętem rozchylamy tłoczki i luzujemy śruby mocujące zacisk hamulcowy.IMG_4517

IMG_4615

Gdy już wpięliśmy koło, zaciskamy kilka razy hamulec .Przy zaciśniętej klamce dokręcamy zacisk. W tym momencie powinien się równolegle ustawić do tarczy hamulcowej.IMG_4607

Robimy kilka obrotów kołem na przemian z zaciskaniem klamki. Jeżeli okładziny hamulcowe ocierają o tarczę delikatnie przestawiamy zacisk. Jeżeli po wielu próbach okładziny nadal ocierają o tarczę może oznaczać to wykrzywienie tarczy (można próbować ją wyprostować np. kluczem francuskim).IMG_4611

Sprawdzamy, czy wszystkie śruby są dokręcone.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

9 komentarzy

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj