Wymiarowanie ustawień w rowerze

Wiele mówi się o odpowiedniej pozycji na rowerze, prawidłowej wysokości siodła czy optymalnym ustawieniu bloków. Zanim jednak zaczniemy odkręcać pierwsze śruby,  wymieniać poszczególne komponenty i korygować ustawienia, to warto zmierzyć wszystkie odległości w naszym rowerze. Dziś kilka słów o tym jak się do tego zabrać i nie popełnić podstawowych błędów.

Niezastąpiona okaże specjalna tabela przygotowana przez najbardziej znanego producenta narzędzi i przyrządów rowerowych, amerykańską markę Park Tool. Raz wydrukowana będzie doskonałą pomocą podczas wszelkich korekt pozycji lub w momencie kiedy zdecydujemy się na zmianę ramy lub roweru. Tabelę można wypełniać zarówno po wydrukowaniu, jak i bezpośrednio w pliku.

Wydrukowana tabela i ołówek:)Potrzebne akcesoria:

  • Taśma do mierzenia
  • Przyrząd do pomiaru kąta
  • Pion murarski
  • Suwmiarka
  • Poziomica

Zaczynamy od ustawienia roweru na stojaku lub w trenażerze. Najważniejszą rzeczą jest, aby osie obydwu kół znajdowały się w tej samej odległości od ziemi. Ma to ogromny wpływ na poprawność większości przeprowadzanych pomiarów, więc warto poświęcić na to więcej czasu.

Istnieje wiele metod pomiarowych komponentów lub odległości. Niezależnie od tego jaką wybierzemy, najważniejsze pozostaje zachowanie konsekwencji w ich przeprowadzania i unifikacji jednostek (cm lub mm). W tabeli znajduje się również trochę miejsca na własne uwagi i notatki, których nie warto żałować. Coś co jest oczywiste dla na dziś niekoniecznie musi być takie za kilka miesięcy, kiedy zdecydujemy się na zmianę ustawień.

Wypisywanie danych dotyczących modelu nie jest oczywiście konieczne, ale jeśli prowadzimy serwis lub serwisujemy rowery znajomym lub zawodnikom z teamu może okazać się niezmiernie przydatne.

A. Wysokość siodełka (Saddle Height)

Zaczynamy od wysokości siodełka. Najprostszą metodą jest zmierzenie odległości od jego górnej części do środka osi suportu. Sporym ułatwieniem będzie tutaj położenie poziomicy lub płaskiej deseczki bezpośrednio na siodełku. Najważniejszą rzeczą jaką należy pamiętać to fakt, aby pomiar przeprowadzać wzdłuż osi rury podsiodłowej ramy.

B. Różnica wysokości pomiędzy siodełkiem, a kierownicą (Saddle Height Over Bars)

Druga niezmiernie ważna odległość warunkująca nasze pochylenie na rowerze. Im różnica miedzy tymi komponentami będzie większa, tym nasza pozycja będzie charakteryzowała się większą aerodynamicznością. Czynnikiem limitującym jest tu oczywiście gibkość i wytrzymałość naszych pleców. Najlepszą metodą jest ponownie przyłożenie deseczki lub poziomicy do górnej krawędzi i siodełka, a następnie odjęcie uzyskanych wyników od siebie.

Możemy skorzystać także z innej metody, jednak odrobinę bardziej skomplikowanej do przeprowadzenia. Do siodełka przykładamy długą, płaską deseczkę na której kładziemy poziomicę. Po złapaniu idealnego poziomu mierzymy odległość od dolnej krawędzi deseczki do górnej krawędzi kierownicy.

Alternatywną metodą jest zmierzenie odległości pomiędzy górną krawędzią kierownicy, a osią przedniej piasty. Łatwy pomiar, który niestety musimy ograniczyć tylko do jednego roweru, w którym pomijamy zmiany takich komponentów jak mostek czy widełki przednie.

 C. Odległość siodełka od kierownicy (Saddle to Handlebar Reach)

Odległość mierzona od czubka siodełka do górnej krawędzi kierownicy.

D. Pochylenie siodełka (Saddle Angle)

Do zmierzenia kąta pochylenia siodełka należy posłużyć odpowiednim miernikiem. Kładziemy go na płaskiej deseczce, którą umieszczamy wzdłuż osi siodełka. W zależności od tego czy siodełko pochylone czubkiem w dół czy w górę względem poziomu korzystamy z oznaczenia (+) lub (-) przy wartości pomiaru.

Alternatywną metodą jest posłużenie się poziomicą, do której przykładamy cyrkiel. Rozłożenie jego ramion pozwoli nam w dość prosty sposób odczytać na szkolnym kątomierzu interesujący nas wymiar.

E. Położenie siodełka względem osi suportu (Saddle fore-aft)

Ważne ustawienie, które w dużej mierze warunkuje to w jaki sposób pedałujemy i z jakich mięśni najbardziej korzystamy. Do przeprowadzenia tego pomiaru konieczne jest posłużenie się pionem murarskim, który spuszczamy z czubka siodełka, aż do samej korby. Odległość między sznurkiem trzymającym odważnik, a środkiem osi suportu jest wielkością, której szukamy.

F. Marka siodełka i model (Saddle Brand and model)

Rzecz, którą zawsze warto zapisać. To z jakiego siodełka korzystamy ma także olbrzymi wpływ na dalsze pomiary.

G. Długość mostka (Stem Length)

Z reguły wielkość dobrze znana, ale nigdy nie zawadzi zmierzyć jej samemu. Czasem można się bowiem niemiło zaskoczyć.

H. Kąt mostka (Stem Angle)

Jeśli mamy taką możliwość to jest to parametr, który warto zmierzyć. Wprawdzie służy do tego odpowiedni przyrząd, to bardziej zaradni poradzą sobie przy pomocy cyrkla i kątomierza. Otrzymaną wartość należy zanotować z odpowiednim przedrostkiem w postaci (+) lub (-) w zależności od tego czy skierowany jest on w dół czy w górę.

I. Marka i model kierownicy (Handlebar brand and model)

Podobnie jak w przypadku siodełka rzecz, którą warto zapisać.

J. Szerokość kierownicy (Handlebar Width)

Pomiar przeprowadzany zawsze pomiędzy osią dwóch końców dolnej sekcji kierownicy. Niektórzy producenci podają wymiar zewnętrzny, jednak w przypadku gdy założona jest już owijka mogą pojawiać się małe przekłamania. Warto zawsze zaznaczyć z jakiej metody korzystamy. W przypadku opisanej powyżej jest to skrót c-c (center-center).

Szerokość kierownicy ma nie tylko wartość informacyjną. Dla przykładu jeśli przydarzy się nam kraksa, to warto zajrzeć do naszych notatek, czy odległość miedzy końcami kierownicy nie uległa zmianie. Gdy różni się ona od tej zapisanej, to kierownicę należy bezwzględnie wymienić na nową.

K. Pochylenie kierownicy (Handlebar Angle)

Ustawienie w dużej mierze zależące od naszych preferencji, co tym bardziej przemawia za tym, aby zostało ono zapisane. Przy użyciu odpowiedniego przyrządu lub kątomierza, cyrkla i poziomicy dokonujemy odpowiedniego pomiaru i notujemy wynik.

L. Przystawki do kierownicy (Handlebar Extension)

Pomiary związane z przystawkami do jazdy indywidualnej na czas.

M. Ustawienie klamek hamulcowych (Brake Level Position)

Do dolnego fragment kierownicy przykładamy płaską deseczkę lub poziomicę i suwmiarką mierzy odległość od jej krawędzi do zakończenia klamek hamulcowych.

N. Długość korb (Crank Length)

Wymiar podawany w mm i mierzony od środka osi suportu do środka osi pedałów. Z reguły jest on wygrawerowany po wewnętrznej stronie korby.

Wielkość koronek (Chainrings)

Parametr nie związany z pozycją na rowerze, ale mimo to warto go odnotować. Dotyczy to zarówno ilości zębów w koronkach korby, jak i zastosowanej kasety.

P. Model pedałów (Pedal make, Pedal model)

Rzecz, którą warto zanotować, bo w szczególności w przypadku pedałów szosowych może mieć duży wpływ na prawidłową wysokość siodełka.

Q. Buty (Shoe size, Make/model, Cleat position)

Zapisujemy typ buta, rozmiar i model. Kolejną rzeczą jest określenie typu bloku (z luzem lub bez luzu) i jego pozycji. Chodzi tutaj przede wszystkim o odległość buta od ramienia korby, a także umiejscowienia bloków względem czubka podeszwy.

zdjęcia i materiały: www.parktool.com

 

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

3 comments on “Wymiarowanie ustawień w rowerze

  1. Anonim 25 września 2013 at 16:32

    Witam,
    czy jesteś mi w stanie powiedzieć czy jest (a jeśli jest to jak sie nazywa i jak je znaleźć) urządzenie, które umożliwi spawanie rur, podczas składania ramy rowerowej, pod odpowiednim kątem. Czy jest to pewnego rodzaju kątownica, gdzie ustawia się ręcznie kąty? Czy w ogóle istnieje coś takiego?
    Mam nadzieję, że mi pomożesz :).

    pozdrawiam.
    Sonia

  2. ptr 10 lipca 2014 at 15:05

    Witam, czy jest możliwość zamieszczenia grafik w większej rozdzielczości? Tych do których można wpisywać dane.

    Pozdrawiam,
    ptr

  3. Marek 15 sierpnia 2014 at 14:59

    Lepsza rozdzielczość dostępna na stronie

    http://www.parktool.com/

    bezpośrednie linki :

    Road Positioning Chart – http://www.parktool.com/uploads/files/blog/positionroad.pdf

    Time Trial Position Chart – http://www.parktool.com/uploads/files/blog/positiontt.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *