Przygotowanie roweru do sezonu!

Mycie. Pierwsze od czego powinniśmy zacząć to dokładne umycie naszego roweru. Niezależnie od tego czy zadbaliśmy o nasz sprzęt kończąc ubiegłoroczny sezon czy nie, dokładna „kąpiel” na pewno mu nie zaszkodzi. Nie chodzi tutaj jedynie o nieskazitelny wygląd, ale o też o to, że wszystkie elementy, które zostaną wyczyszczone, łatwiej będzie poddać oględzinom i ocenić stan ich zużycia.

 


Napęd 
Rower należy polać lub spryskać sporą ilością wody,  aby spłukać zalegająca na nim wierzchnią warstwę brudu i kurzu. Następnie jeszcze mokry rowery spryskujemy sporą ilością specjalnego środka czyszczącego i zostawiamy na chwilę, tak aby mógł on zajść w reakcję z zalegającymi zanieczyszczeniami. Ponownie spłukujemy cały rower czystą wodą, a w dalszym ciągu niedomyte miejsca ponownie traktujemy środkiem czyszczącym. W wyraźnie opornych możemy pomóc sobie szczoteczkami, specjalnie przeznaczonymi do tego celu, których wymyślne kształty ułatwiają domycie bardzo trudno dostępnych miejsc. Gdy jesteśmy już przekonani, że nasz rower jest już relatywnie czysty przecieramy go suchą szmatką. Dla uzyskania dodatkowego efektu i zabezpieczenia ramy warto skorzystać ze środka pielęgnującego Finish Line Showroom.

Dokładne wyczyszczenie napędu odbije się nie tylko na jego późniejszym wyglądzie, ale także na precyzyjnej i cichej pracy podczas jazdy. Zaczynamy od dokładnego wyczyszczenia łańcucha w czym pomoże nam przeznaczony do tego celu odtłuszczacz. Warto posłużyć się także szczotką Grunge Brush lub przyrządem Chain Cleaner, które mogą okazać się w tym przypadku nieocenioną pomocą.  Zasada użycia, jak i sposób działania zostały w ich przypadku przedstawione w filmach znajdujących się poniżej.

Pora na kasetę i korbę. Tutaj ponownie niezastąpiona okaże się szczotka Grunge Brush, zestaw szczotek firmy Finish Line lub Park Tool. Zabrudzone elementy należy popsikać sporą ilością odtłuszczacza, a następnie dokładnie wyczyścić przy pomocy specjalnie wyprofilowanych szczotek. Ostatnim krokiem powinno być pozbycie się resztek brudu przy pomocy czyścików Gear Floss i przetarcie suchą i czystą szmatką. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wszystkie wymienione środki są całkowicie biodegradowalne i przyjazne zarówno dla nas jak i środowiska naturalnego. (W przypadku korzystaniu z rozpuszczalników pochodzenia organicznego bezwzględna jest ich prawidłowa utylizacja!)

Kontrola stanu łańcucha

 

SmarowanieNapęd wyczyszczony, więc pora przejść krok dalej. Zanim zaczniemy smarowanie i dalsze regulacje warto zainteresować się stanem łańcucha. Teraz kiedy jest już wyczyszczony dużo łatwiej będzie określić nam jego zużycie czy stopień rozciągnięcia. Temu tematowi poświęcony został osobny tekst, więc warto w wolnej chwili zapoznać się z jego treścią. Rozciągnięty łańcuch nie tylko dużo szybciej zużywa cały napęd, wpływa na jego przeskakiwanie podczas jazdy lub zerwać w najmniej oczekiwanym momencie.

Dobór odpowiedniego olejku do łańcucha powinien być podyktowany nie tylko warunkami w jakich zamierzamy jeździć, ale także jak często chcemy go aplikować. Do wyboru mamy tutaj olejki przeznaczone typowo do jazdy mtb, szosowej lub miejskiej. Po dokładnym rozprowadzeniu wybranego specyfiku na łańcuchu, należy zetrzeć jego nadmiar suchą szmatką.

Regulacje przerzutek i wymiana pancerzy

 


Hamulce
Napęd wyczyszczony i przesmarowany, możemy zatem przejść do regulacji. Zarówno montaż jak regulacja przedniej i tylnej przerzutki była już opisywana na naszym blogu, tym samym zachęcamy do zapoznania się z opublikowanymi tekstami. W razie problemów z poprawnym działaniem może okazać się konieczna wymiana linek i pancerzy na nowe.

 

Hamulce to element, któremu powinniśmy szczególnie poświęcić więcej uwagi. Sprawne zatrzymanie roweru może nie raz przesądzić o naszym zdrowiu lub nawet życiu, więc tym bardziej powinniśmy zadbać o ten komponent roweru. Niezależnie od tego czy posiadamy hamulce typu V-brake czy tarczowe, bezwzględną rzeczą jest sprawdzenie stanu klocków lub okładzin hamulcowych.  Jazda w jesiennych warunkach znacznie przyśpiesza ich zużycie, wiec w nowym sezonie warto zainteresować się ich stanem. Serwis hamulców V-brake jest stosunkowo prosty i przede wszystkim powinniśmy pamiętać o odpowiednim ustawieniu okładzin względem obręczy, a także napięciu sprężyn odbijających. Warto również zwrócić uwagę na stan pancerzy i linek.

W przypadku hamulców tarczowych wymiana klocków to sprawa bardziej złożona. Prawidłowe hamowanie może zostać zakłócone również poprzez zapowietrzenie układu hamulcowego, jak i zatłuszczenie samych klocków lub tarcz. O rozwiązaniu pierwszego problemu, mogliście poczytać już na naszym blogu, jeśli chodzi i wszelkiego rodzaju zatłuszczenia, najlepiej usnąć je przy pomocy specjalnie dedykowanego odtłuszczacza do hamulców.

Koła i opony


Serwis kół najlepiej rozpocząć od przesmarowania i odpowiedniego skontrowania piast. Następnie warto sprawdzić prawidłowe napięcie szprych w kołach. Zaplatanie kół i centrowanie to bardzo złożony temat, ale przy odrobinie wprawy i samozaparcia można sobie z nim poradzić. Końcowym akcentem w przygotowywaniu kół powinna być kontrola stanu ogumienia. Dziurawe dętki można załatać lub wymienić. Warto również sprawdzić stan naszych opon, gdyż to od nich w dużej mierze zależeć będzie jak rower będzie się trzymał podłoża i jak często łapać będziemy przysłowiowe „gumy”. Każdy z producentów , na produkowanych przez siebie oponach podaje zalecane ciśnienie, którego powinniśmy się trzymać. Wybranie górnej granicy zakresu będzie skutkowało z jednej strony mniejszym oporem toczenia i podatnością na przebicia, ale z drugiej gorszą przyczepnością i mniejszym komfortem jazdy. W przypadku zastosowania niższego ciśnienia na rowerze będzie jeździć się pewniej i wygodniej, ale trzeba się liczyć z możliwością częstszego złapania kapcia.

Amortyzacja

Tutaj wszystko zależy od tego w ile amortyzatorów został wyposażony nasz sprzęt. Najczęściej spotykanymi rowerami są te, które wyposażone zostały w jeden, przedni amortyzator. Od jego poprawnego ustawienia zależeć będzie przede wszystkim wygoda i komfort jazdy. Golenie górne należy przesmarować specjalnie przygotowanym do tego celu preparatem, co w dużej mierze wpłynie na płynność jego pracy. Gruntowny serwis amortyzatora, czy wymiana oleju, uszczelek czy tulei ślizgowych powinna  zostać przeprowadzona przez fachowy serwis. Większość powszechnie stosowanych amortyzatorów wymaga zastosowania nie tylko specjalistycznych narzędzi, ale także odpowiedniej wiedzy na temat ich budowy i funkcjonowania.

Pedały

Luz w pedałach może nie wpłynie znacząco na bezpieczeństwo samej jazdy, ale w erze SDP może zakończyć się poważnymi konsekwencjami dla naszych kolan i stawów. Jeśli nie chcemy, aby problem ten dotknął nas w przyszłości warto zainteresować się i tym elementem naszego roweru. Serwis składa się w tym przypadku z przesmarowania łożysk, a następnie odpowiedniego skontrowania luzów.

Śruby

Na sam koniec naszych przygotowań, warto jeszcze raz sprawdzić i dokręcić z odpowiednią siła wszystkie śruby i połączenia. Dotyczy to przede wszystkim hamulców, mechanizmu korbowego, mostka, kierownicy, sztycy, a także zacisków piast. Luzy lub niedostateczne zaciśnięcie obejm lub zacisków, może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji lub upadków.

Podsumowanie

Serwisując nasz rower zawsze upewnijmy się, że w 100% rozumiemy wszystkie instrukcje według których postępujemy.  Od prawidłowego wykonania tych czynności, może zależeć później nasze życie lub zdrowie, więc w razie jakichkolwiek wątpliwości warto powierzyć nasz rower specjalistom!

Wychodząc naprzeciw naszym oczekiwaniom w placówkach Dobrych Sklepów Rowerowych przeprowadzana jest akcja Dobry Serwis Rowerowy. Korzystając z promocji, możemy uzyskać 50% rabat na wybrane usługi serwisowe. Warto się śpieszyć, bo jej czas jest ograniczony!

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

1 komentarz

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj