10 pokarmów wzmacniających system odpornościowy

Układ odpornościowy naszego organizmu to niezwykle silny mechanizm do walki z wirusami , bakteriami, a także wszelkiego rodzaju obcymi substancjami. Aby funkcjonował on prawidłowo i wykorzystywał w pełni swoje możliwości, konieczna jest nie tylko dobrze zbalansowana dieta, ale także dodatek specyficznych pokarmów utrzymujących go w pełni sił. Dziś kilka kulinarnych rad dotyczących wzmocnienia naszej pierwszej linii obrony.

System immunologiczny wyposażony jest w niezwykle silne przeciwciała, a także białe krwinki, które odnajdują i niszczą niebezpieczne bakterie, wirusy, a także innych nie pożądanych gości. Jeśli nasz system odpornościowy znajduje się w idealnej kondycji to ryzyko zachorowania spada praktycznie do minimum. Sytuacja taka będzie możliwa tylko wtedy, gdy przestrzegać będziemy zasad optymalnej diety i włączymy do niej kilka odpowiednich składników takich jak:

1. Kurkuma

Kurkuma (czyli ekstrakt kłączy ostryżu) jest używana jako przyprawa do wielu potraw, a także stosuje się ją jako składnik mieszanek przyprawowych, m.in. curry, któremu nadaje złocistożółty kolor. Zawarte w niej substancje pomagają oczyścić organizm z zalegających w nim nieczystości i poprawić ogólną cyrkulację substancji w ciele. A jest do niezwykle ważne, ponieważ odpowiedni transport białych krwinek jest kluczowy do usunięcia wszelkich infekcji.

Różne gatunki z rodzaju Curcuma znane są w lecznictwie co najmniej od XIX w. W Indiach kurkuma jest rozpowszechniona jako środek przyspieszający gojenie się ran oraz kojący niestrawność żołądka. W ostatnich latach zaczęła cieszyć się także sporym zainteresowaniem firm farmaceutycznych, gdy odkryto, że zawarte w niej substancje wykazują silne działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Trwają badania nad zastosowaniem tych substancji w profilaktyce i leczeniu chorób takich jak: reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, choroba Alzheimera. Dotychczasowe wyniki są bardzo obiecujące.

2. Jogurt

Dobry jogurt jest bogaty w probiotyki, czyli żywe kultury bakterii, które nadają mu charakterystyczny i kwaśny smak. To właśnie dzięki nim, poprawia się praca układu odpornościowego, a także pozostaje zachowana odpowiednia flora bakteryjna układu pokarmowego. Należy jednak pamiętać, aby zwracać uwagę na skład jogurtu czy są w nim zawarte „ żywe i aktywne kultury bakterii”.

3. Czosnek

Czosnek należy do rodziny cebulowatych i charakteryzuje się właściwościami antybakteryjnymi, przeciwzapalnym i wspomagającymi odporność. Surowy ząbek czosnku zawiera składnik nazywany allicyną, który może zabijać bakterie, a także inne przyczyny infekcji. Osoby jedzące ząbek czosnku każdego dnia zmniejszają ryzyko złapania przeziębienia.

4. Pomarańcze

Pomarańcze są bogate w witaminę C, która wspiera pracę układu odpornościowego. Marynarze w XV i XVI wieku zabierali ze sobą na wyprawy całe beczki suszonych pomarańczy, gdyż pomagało im to zapobiegać wielu chorobom, a także szkorbutowi. Jedząc jedną pomarańczę lub inny owoc cytrusowy dziennie można znacząco poprawić działanie układu immunologicznego.

5. Grzyby

Dawniej ludzie wierzyli, że grzyby mogą zwalczać choroby i poprawiać pracę układu odpornościowego. Jedzenie grzybów powoduje, że białe krwinki w organizmie są silniejsze i agresywniej zwalczają choroby. Białe krwinki są odpowiednikiem „żołnierzy” w ludzkim organizmie i ich odpowiednie wzmocnienia pozwala zapobiegać chorobom i infekcjom.

6. Owies i jęczmień

Całe ziarna owsa i jęczmienia mogą w dużej mierze wspomagać pracę układu immunologicznego i współpracować z antybiotykami, co czyni lekarstwa skuteczniejszymi. Owies i jęczmień zawierają beta-glukan związek mający właściwości przeciwutleniające. Jedzenie owsa może pomóc organizmowi w zapobieganiu grypie, a także w dużej mierze przyśpieszyć gojenie się ran.

7. Herbata

Bez względu na to czy wolisz herbatę czarną czy zieloną, to picie tego napoju kilka razy dziennie może w pewnym stopniu podnieść odporność i uczynić organizm mniej podatnym na wirusy i wszelkiego rodzaju infekcje. Liście herbaty zawierają specjalny aminokwas zwany L-teaniną, który poprawia działanie układu odpornościowego. Jeśli obawiasz się o poziom kofeiny w herbacie, to nie ma o co, gdyż również herbata bezkofeinowa zawiera bardzo zbliżony poziom tego związku.

8. Szpinak

To zielone warzywo liściaste zawiera więcej składników odżywczych niż każde inne warzywo lub owoc spożywany przez człowieka. Kwas foliowy zawarty w szpinaku może naprawiać uszkodzone DNA i zastępować komórki zniszczone przez infekcje bakteryjne lub wirusowe. Szpinak jest również bogaty w witaminę C, która pomaga w pracy układu immunologicznego.

9. Dynia

Dynia to nie tylko warzywem na jesienną pogodę. Może być wykorzystywana na różne inne sposoby, a nie tylko słodkie lub pikantne ciasto. Jest ona bogata w witaminę E, która jest skutecznym antyoksydantem i może pomagać w usuwaniu zanieczyszczeń z organizmu i wspierać skuteczne działanie układu odpornościowego.

10. Ostrygi

Ostrygi znane są od wieków jako afrodyzjak i naturalny środek leczniczy w problemach z płodnością. Skorupiaki te, są również bardzo bogatym źródłem cynku, który uważany jest za doskonały pierwiastek w zwalczaniu przeziębienia. Możne on również wspomagać i przyśpieszać gojenie się ran.

Zwykło się mawiać, że dużo lepiej jest zabiegać niż leczyć. Dlatego choć wyleczenie zwykłego przeziębienia, naturalnymi metodami, może przynieść pożądany efekt, to przy poważniejszych chorobach na pewno nie obejdzie się bez odpowiednich leków. Aby się przed tym uchronić, to warto odżywiać się zdrowo i dbać odpowiednio o swój układ odpornościowy, który jest zawsze pierwszą linią naszej obrony.

Maciek

Maciek

Redaktor naczelny blogrowerowy.pl Entuzjasta kolarstwa i nowinek sprzętowych.
Maciek

Latest posts by Maciek (see all)

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

2 comments on “10 pokarmów wzmacniających system odpornościowy

  1. Zdrowe Odżywianie 23 lutego 2015 at 10:42

    Do zwiększania naturalnej odporności organizmu polecam jedzenie warzyw krzyżowych: kapusta, brokuł, kalafior, kalarepa, jarmuż itd – zawarte w nich związki siarki (izotiocyjaniny ) dodatkowo podnoszą odporność.

  2. Teresa 7 marca 2017 at 09:46

    Bardzo dziekuje jest to do zrobienia i jak widac nie trudne a bardzo skuteczne. Musze to sama zastosowac. Mam oslabiony System Im.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *