Brzmi super! Sprawdźmy jednak co na dzisiaj jest wiadome o programie „Mój rower elektryczny„.
Już w zeszłym sezonie słyszeliśmy medialne zapowiedzi rządowego programu dopłat do rowerów elektrycznych. Twórcy programu argumentowali, że dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych spowodują, że takich rowerów będzie na naszych drogach więcej. To spowoduje, że będziemy częściej wybierać rower zamiast innego środka transportu, co przełoży się na ograniczenie emisji spalin. Finalnie Europejski Bank Inwestycyjny, który miał wyłożyć fundusze na program nie podzielił tej argumentacji i program nie otrzymał finansowania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jednak nie dał za wygraną i zapowiedział, że program jednak ruszy i będzie finansowany ze środków krajowych.
Niestety poskutkowało to znacznym obniżeniem puli pieniędzy z 300 mln zapowiadanych w 2024 do 50 mln zł, o których mówi się w tym sezonie.
Program przeszedł już przez konsultacje społeczne. W nowym wydaniu doprecyzowano też zakup jakich rowerów będzie uprawniał do uzyskania refundacji zakupu. W świetle pojawiających się ostatnio zapowiedzi, że program ma zostać w ciągu najbliższych tygodni spróbujmy zebrać i podsumować co wiemy:
Jaki typ roweru będzie objęty dofinansowaniem?
Programem objęte będą rowery elektryczne służące do transportu (rowery typu cargo i elektryczne wózki rowerowe) oraz rowery elektryczne o „tradycyjnej” konstrukcji służącego do codziennego użytku.
Jaką kwotę refundacji będzie można otrzymać?
Maksymalnie 50% kosztu zakupu roweru. Dla roweru typu cargo maksymalne planowane dofinansowanie to 4500zł, a dla rowerów codziennego użytku to 2500zł. Co ważne dofinasowanie będzie dla osób fizycznych. Program nie będzie obejmował zakupów realizowanych przez przedsiębiorców lub samorządy.
Jak otrzymać dopłatę?
Na stronie NFOŚiGW działa generator wniosków o dofinansowanie. Zazwyczaj gdy program jest potwierdzony wnioski można składać za pośrednictwem tego generatora.
Co nie będzie objęte programem?
W tym zakresie, w stosunku do planowanej wcześniej wersji programu dodano kilka doprecyzowań. Wydaje się, że miały one na celu ograniczenie wszelkiego typu chińskich wynalazków roweropodobnych, hulajnóg itp. Pojazd nie może posiadać tzw. manetki gazu, czyli dźwigni potencjometru wyzwalającej wspomaganie bez udziału nacisku na pedały, ani w prosty sposób dać się zmodyfikować tak aby umożliwić przekroczenie prędkości 25 km/h na silniku.
Jaki rowery będą objęte dopłatą?
Rower musi być nowy. Musi też być wyprodukowany w UE nie wcześniej niż 24 miesiące przed zakupem. Musi mieć akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10Ah.
Będzie też musiał być oznaczony numerem na ramie oraz zarejestrowany przez Policję.
Czekamy zatem na oficjalny start programu i możliwość składania wniosków. Jeśli planujesz zakup roweru elektrycznego, warto już teraz przygotować się na spełnienie wszystkich wymogów formalnych!
Zobacz rowery, które będą objęte dopłatą
Źródło: https://www.gov.pl/attachment/15b18e0f-403c-49d6-b7db-0d6764c37ae1
napisz coś od siebie