Centrowanie koła i zmiana opony

Scentrowane koło to problem większości rowerzystów i może zdarzać się dość często. Tym razem chciałbym wam pokazać, jak, w łatwy sposób, można je wycentrować w domowych warunkach, jeżeli po treningu czy wycieczce okaże się, że nasze koło jest krzywe.

DSC04868

Będzie nam potrzebny tylko klucz do centrowania. Poniższa naprawa jest skuteczna tylko przy niewielkim wychyleniu , kiedy poluzują się 1-3 szprychy lub jakaś z nich pęknie.

IMG_4001 IMG_4009
IMG_4012 IMG_4013

Za pomocą łyżek zdejmujemy oponę – jak na zdjęciach powyżej. Spuszczamy powietrze i odkręcamy nakrętkę zapobiegającą przesuwaniu się wentyla. Koło bez opony i dętki wpinamy do ramy/widelca roweru.

IMG_4030 IMG_4020

Przy klamce hamulcowej odkręcamy śrubę regulacyjną napięcia linki hamulca. Naciągamy ją tak, aby klocki hamulcowe przybliżyły się do felgi.

IMG_4034

Kręcimy kołem i w miejscu gdzie obręcz zbliża się do klocka lub o niego ociera, dokręcamy szprychy z przeciwnej strony (na wysokości wychylenia), kontrolując cały czas ruch obręczy. Jeżeli centra spowodowana jest pęknięciem jednej szprychy lub mocnym jej poluzowaniem , to wtedy należy wymienić/dokręcić tylko ta szprychę – kontrolując prostowanie obręczy – i zazwyczaj taki zabieg wystarcza. Uwaga jeżeli chcemy uniknąć bicia góra/dół, należy dokręcać nyple w miejscu scentrowania i odkręcać z przeciwnej strony (koła). Pamiętajmy, aby każdy ruch dokręcenia lub odkręcenia nypla sprawdzić na klockach – to pozwoli nam na ewentualne bieżące poprawki naszej pracy.

IMG_4174 IMG_4178

Jeżeli wcześniej złapaliśmy „gumę”, sprawdzamy od środka, czy nic nie pozostało w oponie. Producent na każdym boku opony umieszcza strzałkę pokazującą, w jakim kierunku należy zakładać oponę.

IMG_4189 IMG_4229

Zakładamy jeden bok opony na felgę zgodnie z kierunkiem. Lekko napompowaną dętkę umieszczamy w oponie i zaczynamy nakładać drugi opony , równo naciągając z obydwu stron. Przy samym końcu można pomóc sobie łyżkami. Koło po dopompowaniu gotowe jest do dalszej jazdy.

Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Może Ci się też spodobać

5 komentarzy

Leave a Reply