Przełajowe Mistrzostwa Polski: Do startu 30 dni. Rower przełajowy cz.1

Dzisiaj piątek, więc według mojego planu dzień wolny. Pisałem trochę o zawodach, trochę o sprzęcie mianowicie szytkach, teraz pora aby bliżej przedstawić cały rower przełajowy. Rower przełajowy na pierwszy rzut oka wygląda jak szosa. Koła 28″ do tego kierownica jak w szosie czyli tzw. baranek plus reszta osprzętu. Jak przyjrzeć się bliżej pierwszą różnicę którą widać to opony.

Opony/szytki

Tak jak wspominałem wcześniej najlepsze do przełaju są szytki. Ale przygodę z przełajem większość w tym jak rozpocząłem z oponami.  Dużo łatwiej i taniej jest kupić oponę przełajową i założyć do zwykłego koła niż inwestować w szytki i nowe koła. Jeżeli planujemy wziąć udział w zawodach i należy pamiętać o tym że w kategoriach Junior oraz Elita dozwolone są opony o maksymalnej szerokości 33mm. W pozostałych kategoriach dozwolony jest każdy rower więc opony również. Jeżeli ma to być rower w teren lepiej wziąć grubsze opony – UWAGA trzeba sprawdzić czy opona wejdzie do ramy. Jeżeli nie myślimy o przełaju jako opcji zimowej, a bardziej ogólnie również do jeżdżenia po szosie można popuści się o bardziej „łyse” na których lżej będzie na szosie a również nadadzą się w lekki teren – szuter itp (gdy nie jest mokro) np Gravelking

Rama

Jeżeli spojrzymy na ramę przełajową na szybko to wygląda bardzo podobnie jak szosowa. Przyglądając się na tylnych widełkach zauważysz piwoty takie jak pod hamulce v-brake w ramach MTB i coraz częściej mocowanie do hamulca tarczowego. Generalnie ramy przełajowe mają krótszą górną rurkę, siedzi się bardziej wyprostowanym. Wszystko to po to aby łatwiej sterować rowerem w terenie. Tylny trójkąt musi być szerszy niż w ramie szoswej aby zmieściła się grubsza opona oraz błoto które często występuje w zimie 🙂 Często górna rura w ramie jest spłaszczona – po to aby można było ławo zarzucić rower na ramię i z nim biec. Reszta komponentów jest standardowa – stery, środek suportu, sztyca. W najwyższych modelach np karbonowych przeważnie nie znajdziemy mocowania na bidon. Podczas wyścigów nie używa się go, poza tym przeszkadzałby w noszeniu roweru na ramieniu. W aluminiowych ramach przeważnie występuje jedno mocowanie na bidon. Rama Accent CX-ONE

Widelec.

Przedni widelec również musi być dostosowany do szerszej opony i innych hamulców, czy to mocowanych na piwotach, czy tarczowych. Można tak jak w rowerach szosowych spotkać widelce aluminiowe, karbonowe widelce z aluminiową rurą sterową i całe karbonowe.

Na dzisiaj tyle jutro druga część czyli osprzęt, hamulce (poświęce im chyba cały dzień) oraz pozostałe elementy które też mają sowje tajemnice.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

napisz coś od siebie

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj