Sprawne działanie przerzutek determinuje płynność zmiany biegów, co podczas jazdy rowerem, a zwłaszcza podczas wyścigu, jest rzeczą kluczową. Dlatego też ważne jest, aby nasze przerzutki działały bez zarzutu.
![]() |
![]() |
Do montażu przedniej przerzutki, a następnie jej regulacji, potrzebne nam będą następujące narzędzia:
– Śrubokręt płaski, śrubokręt krzyżakowy
– Obcinaczka do linki
– Szczypce do naciągania linki (opcjonalnie)
– Klucz imbusowy 5mm
– Kombinerki (nie umieszczone na zdjęciu)
Jeżeli łańcuch jest już założony, musimy rozkręcić wózek przerzutki (śrubokręt krzyżakowy). Jeżeli wózek przerzutki jest nitowany, trzeba rozkuć łańcuch (pomocny artykuł tutaj).
![]() |
![]() |
Po odpowiednim umieszczeniu przerzutki względem łańcucha, skręcamy wózek przerzutki. Następnie obejmę przerzutki lekko dokręcamy na ramie.
![]() |
![]() |
Pamiętajmy, że przerzutkę musimy zamontować na odpowiedniej wysokości. Przy pracy na średniej tarczy dolna krawędź wózka przerzutki powinna być oddalona od zębów dużej tarczy w odległości 1-3mm. Wózek przerzutki musi być ustawiony równoległe do tarcz mechanizmu korbowego. Po powyżej opisanym ustawieniu przerzutki dokręcamy mocniej śrubę na obejmie.
Tylną przerzutkę ustawiamy na najwyższym biegu. Łańcuch na najmniejszej koronce z przodu nie powinien dotykać prowadnika przedniej przerzutki i mieć odstęp około 3mm.Tę odległość regulujemy odkręcając lub dokręcając śrubokrętem płaskim lub krzyżowym śrubę oznaczoną literką „L”.
![]() |
![]() |
Po wykonaniu tych czynności możemy zamontować przednią linkę, pamiętając o poprawnym jej ułożeniu . Od razu przycinamy linkę i zarabiamy ją końcówką aluminiową, ażeby później nie plątała się przy regulacji. Wcześniej dokręcamy (nie do końca) baryłkę manetki lewej.
W momencie gdy próbujemy wrzucić bieg na środkowy z przodu, przerzutka tylna cały czas pozostaje na najwyższym biegu. Jeżeli łańcuch nie wskakuje na środkową tarczę, trzeba naciągnąć linkę przerzutki (odkręcamy baryłkę manetki), a jeżeli wskakuje, ale ociera przy tym przełożeniu, to należy poluzować linkę(dokręcić baryłkę).
Opuszczamy z tyłu bieg na najniższą zębatkę, a z przodu wrzucamy na najwyższe przełożenie. Śrubą „H”, ograniczającą wychylenie górne wózka, regulujemy odległość na tym przełożeniu. Odstęp pomiędzy łańcuchem, a prowadnikiem (zewnętrzna część przerzutki przedniej) powinien wynosić około 2-3 mm. Sprawdzamy jeszcze działanie pomiędzy 2, a 3 biegiem. Łańcuch nie powinien być wyrzucany na zewnątrz – jeżeli tak się dzieje, to trzeba dokręcić śrubę regulacyjną „H”. Jeżeli bieg nie wchodzi trzeba naciągnąć linkę przerzutki odkręcając baryłkę.
Całość jeszcze raz sprawdzamy w każdej kombinacji biegów. Najważniejsze jest początkowe ustawienie przerzutki, odpowiednia wysokość i ustawienie równoległe do tarcz mechanizmu korbowego. Na koniec dokręcamy wszystkie śruby.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl
Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.
napisz coś od siebie