Serwis hamulców – regulacja hamulców tarczowych i wymiana klocków

Kiepski stan i zabrudzenie hamulców powodują znaczne pogorszenie ich działania, a w skrajnych sytuacjach problemy z bezpiecznym hamowaniem. O ile odpowietrzanie układu hamulcowego jest zadaniem skomplikowanym i wymagającym odpowiednich umiejętności, o tyle zwyczajna regulacja, kontrola i czyszczenie to zajęcie proste i przyjemne, a efekty odczuwalne od razu. W tym warsztacie pokażę wam, jak wyregulować hamulec tarczowy, wymienić klocki oraz na jakie newralgiczne miejsca zwrócić uwagę.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (7)

1. Rozpoczynamy od odkręcenia zacisku od adaptera, używając imbusa 5 mm. Jeśli chcecie tylko wyregulować hamulec, od razu przejdźcie do punktu 9.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (8)

2. Za pomocą imbusa 3 mm wykręcamy bolec przytrzymujący klocki na miejscu. Następnie wypychamy klocki z zacisku tak jak na poniższym zdjęciu. W zależności od konstrukcji hamulca klocki mogą być demontowane w kierunku do góry lub do dołu zacisku.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (2)

3. Jeśli nie wymieniamy klocków na nowe, przecieramy ich powierzchnię cierną drobnym papierem ściernym aż do uzyskania równej matowej powierzchni – chodzi o to, aby pozbyć się zeszklonej pod wpływem temperatury warstwy, która osłabia nasze hamulce.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (41) Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (3)

4.  Sprawdzamy okolice tłoczków pod kątem ewentualnych wycieków, które, jeśli się pojawią, kwalifikują zacisk do serwisu. Warto przy okazji przejrzeć okolice tłoczka klamki i końcówek przewodu.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (4)

5. Szmatką lub ręcznikiem papierowym czyścimy zacisk wewnątrz i na zewnątrz. Można pomóc sobie ogólnodostępnymi sprayami do odtłuszczania tarcz hamulcowych.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (9)

6. Za pomocą plastikowej łyżki do opon rozpychamy tłoczki tak, by schowały się całkowicie w zacisku hamulcowym. Operacja ta wymaga wyczucia, ponieważ jeśli tłoczek nie cofa się płynnie, prawdopodobnie jest zatarty, a to oznacza wizytę w serwisie. Do rozpychania tłoczków nie używamy żadnych twardych narzędzi, które mogą uszkodzić ich powierzchnię!

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (5) Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (10)

7. Do tak przygotowanego zacisku montujemy klocki. Składamy je w pakiet klocek-sprężynka-klocek, ściskamy palcami i wsuwamy tą samą drogą, którą wydostaliśmy je z  zacisku. Dzięki temu, że cofnęliśmy tłoczki, mamy dużo miejsca na ewentualne manewry.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (11)

8. Blokujemy klocki bolcem, pamiętając o dokręceniu go z wyczuciem. Jeśli nasze klocki blokuje zawleczka, rozginamy jej końcówki za pomocą szczypiec.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (1)

9. Uzbrojony zacisk zakładamy na tarczę i dokręcamy lekko śrubami, na tyle by nie latał góra-dół, a tylko swobodnie przesuwał się na boki.

Warsztat-serwis-hamulcow-blogrowerowy_pl (12)

10. Czas na regulację. Producenci twierdzą, że wystarczy zacisnąć klamkę i dokręcić śruby; cóż… świat wydaje się idealny zza laboratoryjnej szyby. Prawda jest taka, że to tylko połowa sukcesu. Łapiemy za klamkę i zaciskamy ją, a następnie dokręcamy średnio-mocno górną śrubę zacisku przytrzymując zacisk palcami – w czasie obrotu śruby prawie zawsze zacisk lekko się przesuwa, niwecząc wcześniejsze kroki regulacyjne. Obracamy kołem i spoglądając na szparę między tarczą a klockami, sprawdzamy, czy nic nie ociera. Jeśli tarcza trze o jeden z klocków, korygujemy ustawienie zacisku i dokręcamy lekko dolną śrubę, przytrzymując zacisk na adapterze. Powtórnie kręcimy kołem i w razie potrzeby dokonujemy korekty. Jeśli wszystko jest tip-top, dokręcamy śruby równomiernie, każdą po trochu, a na koniec sprawdzamy, czy obie są równo  dociągnięte. Ważne jest, by nie użyć zbyt dużego momentu, zwłaszcza w magnezowych odlewach amortyzatorów, ponieważ gwint bardzo łatwo zerwać – właściwy moment dokręcenia wynosi między 8, a 9 Nm. Jeśli mimo naszych wysiłków coś wciąż ociera, prawdopodobnie tarcza wymaga wyprostowania.

Potrzebne narzędzia: • imbus 5 mm szczypce • plastikowa łyżka do opon • czysty ręcznik papierowy lub szmatka • imbus 3 mm (narzędzie potrzebne do usunięcia bolca blokującego klocki – różne w zależności od konstrukcji hamulca).

Przygotowane we współpracy Magazynem Rowerowym. Tekst: Mateusz Tymoszyk. Zdjęcia: Hania Tomasiewicz.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

napisz coś od siebie

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj