Ramy Accent`a znane są chyba każdemu. Bardzo dobry stosunek jakości do ceny, ciekawy design i relatywnie wysoka sztywność, to jedne z ich największych atutów. Myślę, że każda osoba składająca swojego czasu budżetowy rower szosowy miała styczność z ramami R001-R003, a następnie z często spotykaną na amatorskich wyścigach Via Montaną. Na ten rok, producent przygotował coś naprawdę godnego uwagi, czyli ramę Accent Apex.
Przyznam się szczerze, że kiedyś sam rozważałem zakup perłowej ramy Via Montana. Jednak nagła konieczność zakupu części do roweru MTB i brak gotówki na składanie kolejnego sprzętu zniweczyły moje plany. Zakup przesunął się w czasie, a kiedy już się zdecydowałem, to wybór padł jednak na cały rower, na którym jeżdżę do dziś.
Wracając jednak do Apexa, to wykonany on jest z tego samego stopu aluminium co Via Montanta , czyli 7005-T6 i mimo że rozmiar sztycy (27,2) i standard steru (50/44) jest ten sam, to w tym miejscu podobieństwa się kończą. Po pierwsze rama ma inne profile rur, które zostały dobrane pod kątem zapewnienia jak największej sztywności. Dolna rura zmienia swój przekrój tak by zachować jak największą sztywność pionową w okolicy główki oraz sztywność w płaszczyźnie poziomej w okolicy mufy suportowej.
Profile nie dość, że zostały bardziej ostro wykończone, to sama rama jest również podwójnie cieniowana, dzięki czemu zaoszczędzono zbędną w przypadku roweru szosowego masę. Wynosi ona odpowiednio dla dostępnych rozmiarów:
- 580mm – 1603 g
- 560mm – 1589 g
- 540mm – 1565 g
- 520mm – 1520 g
- 500mm – 1499 g
Warto zwrócić też uwagę na geometrie, która odbiega lekko od tej spotykanej w Via Montanie.
Kilka słów o samym designie. Rama występuje w 3 wersjach kolorystycznych, które moim zdaniem wypadają najlepiej, ze wszystkich szosowych ram Accent`a, jakie do tej pory się ukazały. Biało-czarna baza z niewielkim kolorowym paskiem (czerwonym, zielonym lub niebieskim) sprawia, że rama jest bardzo neutralna i bez problemu można złożyć na niej bardzo dobrze komponujący się rower.
Accent jak wszyscy doskonale wiemy, to nie tylko ramy, ale także inne akcesoria i części, dzięki którym bez problemy możemy uzupełnić brakujące elementy w naszym rowerze szosowym . Zatem jeśli zdecydujemy się już na ramę warto rzucić też okiem na całą gamę widelców i kierownic szosowych, mostków, sztyc, a także elementów kół.
Na zakończenie dodam jeszcze, że na ramie Apexa (prototypie) od roku ściga się i trenuje Piotrek Wilk, który wyrażał na jej temat bardzo pozytywną opinię. Rama służyła mu też bardzo dobrze podczas ostatniego zgrupowania zawodników Dobrych Sklepów Rowerowych.
1 komentarz