Ze szprychami za pan brat

Szprychy. Ktoś może zapytać, co ciekawego można powiedzieć o szprychach. Ot część koła rowerowego, cienki drut łączący piastę z obręczą. No i nie można temu odmówić racji ;). Jednakże, jeżeli zaczniemy się wgłębiać w temat, zaskoczy nas szeroki wachlarz produktów proponowanych przez firmy rowerowe. Tak też jest w przypadku firmy SAPIM. Założona w 1918 roku firma produkuje szprychy i nyple najwyższej jakości. Wszystkie szprychy, zarówno najwyższe modele jak i podstawowe zrobione są z najwyższej jakości stali INOX, stali nierdzewnej i ocynkowanej, nyple mosiężne i aluminiowe. Firma nie produkuje całych kompletnych kół, skupia się tylko na szprychach i nyplach. W ofercie Sapim można znaleźć wiele modeli szprych w różnych długościach, oferowane są rozwiązania dla wszystkich typów kół. Od początku istnienia, firma dopasowuje technologie i procesy produkcyjne do oczekiwań rynku rowerowego. Aż połowa produkcji wykonywana jest na specjalne zamówienie klienta. Każdy klient otrzymuje asystenta technicznego i wspólnie znajdują najlepsze rozwiązania. Sapimy stosowane są w montażu najlepszych rowerów i kół. Firma posiada własny dział badawczo-rozwojowy, dzięki któremu możliwy jest stały rozwój aktualnych i nowych produktów. Zaś produkcja odbywa się z zachowaniem najwyższych standardów jakości ISO 2000:9001 oraz Sapim Total Tracebility System.

Tak więc zaczynamy.

Szprychy Aerodynamiczne
Szprychy SAPIM CX-Ray – aerodynamiczne, lekkie i wytrzymałe. Osiągają najlepsze wyniki w teście zmęczeniowym, mierzącym wytrzymałość szprych. Używane do budowy wyścigowych kół szosowych, MTB i do downhillu. Najlepszy stop stali i sposób produkcji powoduje, że można osiągnąć tak dobre rezultaty. CX-Ray pasują do wszystkich standardowych piast.

 

Szprychy cieniowane

Cieniowane szprychy mają dwie główne zalety: mniejsza waga i większa wytrzymałość. W procesie produkcji kucia na zimno przeciąga się szprychę przez matrycę o zmiennej średnicy. Nie zmienia to molekularnej struktury drutu. Proces ten zwiększa wytrzymałość w środkowej części szprychy o 48%, dodatkowo powoduje, że szprycha lepiej absorbuje drgania. Szprychy Force bardzo dobrze nadają się do kół z hamulcami tarczowymi.

Szprycha D-Light stworzona została z myślą o kołach MTB. Oczekiwania stawiane wysokiej jakości kołom MTB to duża wytrzymałość, niska waga, rozsądna cena oraz przystosowane do hamulców tarczowych.

Projekt
Krótki 2mm odcinek przy gwincie zmniejsza znacząco wagę szprychy. 2mm średnica kończy się równo z gwintem. Zysk wagowy w tej części szprychy jest najbardziej znaczący, gdyż jest to masa wirująca, najbardziej oddalona od osi koła. Ma to znaczący wpływ na przyspieszanie i hamowanie. Nyple 14G dają możliwość stosowania z większością obręczy. Średnica środkowej części zostaje zwiększona do 1.65 co powoduje, że szprycha jest sztywniejsza i bardziej odporna na skręcanie podczas centrowania niż szprycha o średnicy 1.5.

Rezultat
Standardowy gwint 2.3 mm zmiana średnicy na 1.8 równo z końcem gwintu, dalsza redukcja do średnicy 1.65 w środku szprychy. Średnica w miejscu zgięcia szprychy 2 mm.

Szprychy niecieniowane
Dobra proporcja cena – jakość. Stworzone do budowy podstawowych zestawów kół, przy użyciu wysokiej jakości materiałów. Szprych LEADER zrobione ze stali 18/2 której właściwości bardzo dobrze spełniają zadane parametry i jednocześnie, nie jest zbyt droga w produkcji

Nyple
Nyple Polyax są opatentowane przez firmę SAPIM. Dzięki specjalnej budowie pomagają w dopasowaniu nypla do obręczy. Rozwiązuje to problem załamania szprychy przy nyplu. Dzięki szprychy lepiej się układają w kole.
Specjalna powłoka to nowy sposób na redukcję tarcia przy nyplach aluminiowych. Powłoka jest stosowana na gwincie oraz nyplu. W ten sposób redukujemy tarcie na linii szprycha nypel i obręcz nypel. Powłoka zwiększa również odporność na korozję. Zalety ciche efektywne centrowanie be żadnych pisków mniej problemów ze skręcaniem się szprych podczas centrowania mocny naciąg bez problemów mniej problemów z przekręcaniem się nypli na gwintach czyste koło brak oleju koła łatwiej się centruje.

 

Kilka ciekawych informacji na temat sposobu produkcji oraz zastosowanych materiałów, wagi, trwałości oraz testów zmęczeniowych.

Szprychy niecieniowane: LeaderZinc
Sposób produkcji: prostowanie drutu, docinanie drutu na wymiar, walcowanie gwintu, kucie główki: gięcie główki za pomocą formy poprzez młotkowanie.Wszystkie etapy produkcji wykonywane na jednej maszynie.
Wydajność ok. 70.000 szprych na dzień na każdej maszynie.

Szprychy cieniowane: ForceLaser, Race.
Sposób produkcji: prostowanie drutu, przeciąganie drutu przez matrycę o zmiennej średnicy (nie zmienia molekularnej struktury drutu), docinanie drutu, walcowanie gwintu, kucie główki, gięcie główki szprychy poprzez młotkowanie. Pierwsze 3 etapy na jednej maszynie, kolejne 3 etapy na innej.
Wydajność 20.000 sztuk na dzień na maszynę.

Szprychy aero: CX-Ray
Do tego celu używane są gotowe szprychy. Następnie szprychy poddaje się kuciu do odpowiedniego kształtu w jednym cyklu produkcyjnym.
Wydajność 5000 sztuk na dzień na maszynę.

Czarne szprychy
Dwie możliwości: czernienie chemiczne, oksydowanie lub chromowanie na czarno

Zastosowane materiały

18/8 AISI302
Bardzo dobra odporność na warunki atmosferyczne i rdzę duża wytrzymałość, giętkość i żywotność, zastosowanie we wszystkich cieniowanych szprychach. Bardzo drogie

18/2 204 CU
Mniejsza odporności na warunki atmosferyczne i rdzę w porównaniu z 18/8, ale jeszcze bardzo dobre. Podobna wytrzymałość, giętkość i żywotność jak 18/8. Zastosowanie przez producentów rowerów w niecieniowanych szprychach.

Ocynkowane
Najniższa jakość, bardzo tanie

Oszczędność wagi (Tabela 1.)
Do 150 g na zestawie kół to dużo.  Szprychy to masa rotująca i dlatego ich masa ma większe znaczenie niż innych statycznie zamocowanych części (rama, mostek, siodełko itd.).
Masa kół ma wpływ na przyśpieszenie, hamowanie i kierowanie.Bardzo sensowne jest oszczędzanie masy na kołach.

Trwałość (Tabela 2. i Tabela 3.)
Trwałość zależy od wielu czynników. Poza obręczami, piastami i zaplotem największy wpływ na trwałość mają elastyczność oraz średnica. Większa elastyczność = większa trwałość.
Wytrzymałość w środkowej części N/mm2 jest miarą trwałości.
Grubsze szprychy kompensują brak elastyczności dodatkowym materiałem.

Test zmęczeniowy (Tabela 4.)
Test zmęczeniowy polega na poddaniu zamocowanej z jednej strony na stałe
szprychy impulsywnym szarpnięciom o sile 90 kg i częstotliwości
100 razy na minutę. Mierzy się ilość cykli, po których szprycha ulega zerwaniu.

 

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

5 komentarzy

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj