Lubisz rowerowe wyprawy poza miasto? Często jeździsz poza terenem zabudowanym? Jeśli tak to zachowaj szczególną uwagę. Dane za 2020 rok nie pozostawią złudzeń. Po przejrzeniu statystyk policyjnych trzeba powiedzieć, że jazda na rowerze u nas nie jest bezpieczna. Zdecydowanie najbardziej zatrważająca informacją ze statystyk jest że w 2020 roku w 536 wypadkach z udziałem rowerzystów, które wydarzyły się poza ternem zabudowany zginęło aż 105 osób!!!!, a 429 zostało rannych. Jest to szokująco duży odsetek osób które ucierpiały.
W co piątym wypadku poza ternem zbudowanym była ofiara śmiertelna.
To prawda, że w terenie miejskim zdarza się znacznie więcej wypadków, jednak nie są one aż tak tragiczne w skutkach. Ogółem w 2020 roku rowerzyści ucierpieli w 3768 wypadkach drogowych, w których zginęło 249, a rany odniosły 3393 osoby. W co piątym wypadku poza ternem zbudowanym była ofiara śmiertelna, gdy w obszarze zabudowanym w co dwudziestym drugim. Natomiast rowerzyści spowodowali 1396 wypadków, w których zginęło 111 osób, a 1331 odczuły obrażenia.
Nie zależnie od tego czy to rowerzyści powodowali wypadek czy byli ofiarami ponad 30% przypadków powodem było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. W praktyce nieustąpienie pierwszeństwa jest skutkiem późnego spostrzeżenia innego uczestnika ruchu i nie dość szybkiej reakcji.
Bezpieczne prowadzenie pojazdu, a co za tym idzie też nie powodowanie wypadków w dużej mierze zależy od dostatecznie szybkiego i dokładnego spostrzegania tego dzieje się na drodze. Co to jednak dokładnie znaczy? Producenci opisują lampy rowerowe na różne sposoby, np przy pomocy ich mocy w watach, czy miarami lumenów lub kandeli.
W fizjologii widzenia podstawową wielkością charakteryzującą proces widzenia jest coś co określa się jako widzialność. Wyobraź sobie czarną dużą kropkę na białym tle np na kartce a4, a teraz jasno żółtą kropkę na białym tle. A teraz dodatkowo wyobraź sobie że kartki z kropkami odjeżdżają i zbliżają się do Ciebie z prędkością samochodu. A do tego jeszcze wyobraź że może się to dziać przy pełnym słońcu lub w nocy.
Dzięki tak zwanej zdolności adaptacji wzrok dostosuje się do pracy zarówno za dnia jak i w nocy. Jednak naszym zadaniem jest mu w tym pomóc. Oczywistą pomocą jest korzystanie z oświetlenia gdy poruszasz się rowerem. Widzialność drogi i obiektów znajdujących się na niej zależy przede wszystkim od poziomu natężenia oświetlenia jezdni, poziomu i rozkładu luminancji obserwowanych obiektów i poziomu adaptacji wzroku.
#dzilęsiędrogą znaczy bądź widoczny i daj się zauważyć!
63% wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i obrażeniami ciała ma miejsce w ciągu dnia.
Bezpieczeństwo rowerzystów a oświetlenie roweru
Z racji że zdecydowanie więcej jeździmy za dnia oraz w miesiącach letnich, większość śmiertelnych wypadków rowerzystów ma miejsce za dnia. Dlatego ważne abyśmy też zadbali o to aby być widocznym w ciągu dnia. Nasza rada:
Korzystaj z różnego rodzaju lampek przez cały rok, w ciągu dnia i w nocy. Poza lampkami montowanymi na rowerze dołóż lampkę na kask i z tyłu na przykład na plecak.
Oślepienie to bardzo niebezpieczne zjawisko
Bezpieczeństwo rowerzystów a oświetlenie roweru
Osoba oślepiona ma organiczną widoczność oraz naturalną tendencję do zbyt długiego utrzymywania wzroku na źródle światła! Nasza rada:
Ustaw swoją lampkę tak aby oświetlała Twoją drogę! Nie ustawiaj, aby świeciła zbyt wysoko i za daleko.
Ponad 30% przypadków powodem było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu
Wypadki drogowe w 2020 roku
Daj się zauważyć jak najwcześniej. Światło pulsujące w wyróżnia rowerzystę w szczególny sposób co pozwala innym nas wcześniej zauważyć. Jednak pamiętaj, że ma ono swoje też minusy. Światło pulsujące utrudnia rozpoznanie prędkości oraz odległości rowerzysty! Ponadto zbyt mocne światło pulsujące może dezorientować innych uczestników ruchu. Nasza rada:
Stosuj lampy ze światłem pulsujące razem z lampkami świecącymi ciągle, szczególnie przy gorszych warunkach pogodowych.
Źródła:
Widoczność to najlepsza ochrona dla rowerzystów zarówno w ciągu dnia jak i nocy
Bezpieczeństwo rowerzystów a oświetlenie
Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku
4 komentarze
Wydaje mi się, że zabrakło informacji o kamizelkach odblaskowych lub ubraniach z dużymi odblaskami. Z mojego doświadczenia, wynika, że jak mam to na sobie, albo przynajmniej wywieszone na dużej torbie podsiodłowej, to mniej kierowców wymija mnie na zapałkę. Polecam przetestować.
Bardzo przydatny i potrzebny artykuł
Największym problemem jest brak wyobraźni i kultury na drodze. Kierowcy samochodów nie potrafią zrozumieć, że rowerzysta ma takie samo prawo poruszać się po drodze jak oni. Kolejnym problemem jest stan dróg, które są wąskie, źle wyprofilowane i o prostu zniszczone. Ciężko w takich warunkach wyprzedzić rowerzystę.
przydatny artykuł