Zapraszamy do lektury drugiej części naszej rozmowy z mechanikami ekipy CCC Sprandi. W pierwszej części opowiedzieli nam o swojej roli w trakcie wyścigu, teraz dopytujemy o to, jak czyszczą i przygotowują rowery zawodników.
BlogRowerowy.pl: W jaki sposób mechanicy dbają o rowery po wyścigu? Jak są myte i przygotowywane do następnego etapu czy wyścigu?
Mechanicy CCC Sprandi: Rowery po wyścigu najpierw są „namaczane”: podzespoły, przerzutki i łańcuch traktujemy specjalnym odtłuszczaczem FinishLine Multi Degresser. Spłukujemy wodą, a następnie myjemy szamponem i płynem FinishLine Superbike Wash i ponownie spłukujemy. Podobną procedurę stosujemy przy kołach. Drugi mechanik osusza rowery wysokim ciśnieniem powietrza, a następnie nakłada FinishLine ShowRoom, który nadaje połysk i smaruje odpowiednie podzespoły. W razie konieczności wymieniane są zużywające się części: klocki hamulcowe, łańcuchy, kasety czy szytki.
Jak przygotowujecie łańcuch do wyścigu? Czy korzystacie z różnych olejków do łańcucha na różne warunki pogodowe?
Konserwacja łańcucha i napędu zaczyna się od dokładnego umycia go, następnie wydmuchania pozostałej po myciu wody. Specjalnym narzędziem Park Tool sprawdzamy kondycję łańcucha. Następnie smarujemy go olejkiem FinishLine Dry Lubrificant. Jest to olej na suche warunki. Jeżeli okazuje się, że będzie gorsza pogoda, to wtedy używamy FinishLine Wet Lubrificant. Poza olejkami na warunki suche i mokre, mamy także oliwki ceramiczne, które tworzą mikro warstwę na łańcuchu zapobiegającą przywieraniu brudu.
Jakich narzędzi używacie do serwisowania rowerów? Czy są to narzędzia, które moglibyście polecić także do samodzielnego serwisowania rowerów przez kolarzy-amatorów?
Jesteśmy wyposażeni w narzędzia serwisowe marki Park Tool. Odznaczają się one dużą trwałością i są bardzo poręczne. Kolejnym plusem Park Toola jest to, że jako jedna z nielicznych marek oferuje on kompletne wyposażenie mechanika: od imbusa po bardzo specjalistyczne narzędzia. Spokojnie możemy je polecić także do domowego warsztatu.
Ekipa CCC Sprandi posiada piękną bazę w Polkowicach. Czy jest tam również zaplecze dla mechaników?
Rzeczywiście, jest to jedna z najnowocześniejszych baz ekip kolarskich na świecie. Posiadamy tam wszystko, co jest potrzebne do jak najlepszego wykonywania naszej pracy. Jest więc myjnia, suszarnia, pomieszczenie do wszystkich prac przy rowerach, w pełni wyposażone w najwyższej jakości narzędzia Park Tool. Jest też pomieszczenie z wieszakami, na których gotowe maszyny oczekują na kolarzy.
Czy poza wyścigami mechanicy również mają inne obowiązki względem zawodników czy klubu?
Tak, zdarza się, że mechanicy są potrzebni by przygotować koła na dłuższy okres startów lub by zamontować np. nowe ramy czy osprzęty. Z racji tego, że posiadamy spora flotę samochodów, czasem musimy się zająć także nimi: pojechać na przegląd czy ewentualne serwisowanie.
Towarzyszycie także kolarzom podczas obozów przygotowawczych? Jaka jest tam wasza rola?
Obozy odbywają się przeważnie w pierwszych miesiącach roku. W czasie zgrupowań kolarze dopracowują pozycje i odpowiednie ustawienia rowerów – wtedy służymy im pomocą. Podczas treningów jeździmy w samochodzie z zapasowymi kołami i rowerami i pomagamy w razie defektów.
Czy przy okazji wyścigów w ciekawych miejscach jest też chwila na poznanie tych miejsc, czy czas jest wyłącznie na skupienie się na pracy?
Jeżeli zdarzy się ciekawe miejsce i nie ma ogromu pracy z rowerami, to nieraz potrafimy tak rozplanować swoją pracę, że udaje nam się zobaczyć kawałek świata. Ale bywa i tak, że czas zupełnie na to nie pozwala, zawsze priorytetem dla każdego z mechaników jest idealne przygotowanie rowerów na wyścig, bez względu na poświęcony temu czas. Sporą dawkę pięknych widoków możemy zobaczyć też już w czasie samego etapu!
Dziękujemy za rozmowę i trzymamy kciuki za jak najmniej defektów!
Sylwetki mechaników możecie poznać na stronie ekipy, a najświeższe wieści o startach grupy CCC Sprandi znajdziecie na Facebooku.
Pierwszą część tekstu znajdziesz tutaj.
Używane przez ekipę CCC Sprandi narzędzia Park Tool i olejki Finish Line znajdziecie tutaj.
1 komentarz
Wow ta praca musi być niesamowicie ciekawa.