Przełajowy poradnik Bartka Miklera – jaki bieżnik i ile ciśnienia ??

Często dostaje pytanie: „Psze Pana jakie ciśnienie i bieżnika na dzisiejszy wyścig?”

 Dlaczego jeździmy na tak niskim ciśnieniu?  Prawie na obręczy. 

________

Dobór ciśnienia i odpowiedniej gumy (bieżnika) na wyścig to jeden z kluczowych elementów, dzięki któremu możemy pokonywać trasę w komforcie lub z poślizgiem. Tego drugiego unikamy jak ognia. 

Nie ma złotej rady i ilości PSI w szytkach. To jest bardzo indywidualny wybór. Niektórzy dają więcej inni mniej. Jednak są tipy, które możesz wypróbować i dostosować do swoich upodobań. 

Na początek powiem Tobie jakie preferuje rozwiązania. Mam do wyboru trzy bieżniki. Krótko mówiąc na suche(PIPISQUALLO/PIPISTRELLO) , błoto(RHINO) lub uniwersalna(TYPHON/SMALL BIRD). Moją ulubioną gumą jest ta na błoto. Wybieram ją najczęściej, lubię jej kształt i agresywny bieżnik. TYPHON/SMALL BIRD czyli uniwersalna, ma kształt trójkątny – więcej „klocków” na środka, a po bokach są mniejsze. PIPISQUELLO to szytka na suche i ubite – środek slik (SIATKA), a po bokach większe klocki dla lepszego trzymania w zakrętach. 

Czy bieżnik na suche da radę na błocie? Jasne że tak. Kilka razy próbowałem tego rozwiązania zwłaszcza jak na trasie było „suche” klejące błoto. Wtedy na tył zakładałem Gumę na suche, a na przód agresywna trzymająca szytka na błoto. Co mi to dawało? Tylna guma nie oblepiała się błotem jednocześnie wyrzucała mniej błota na ramę, napęd itd. Mniej błota na rowerze = lżejszy rower. Musisz jednak pamiętać, że przy takim wyborze warto mieć dobre umiejętności techniczne i dobrze dobrać ciśnienie. Zbyt wysokie ciśnienie nie da odpowiedniej przyczepności.

Zdecydowanie mniej powietrza ładuje do tylnego koła niż przedniego. Przykładowo jak tył ma 18psi  to przód 20psi. 

Producent na każdej szytce podaje zakres minimalnego i maksymalnego ciśnienia, jednak to się nie sprawdza, zwłaszcza to minimalne bo jeżdżę zdecydowanie na mniejszym niż podaje. 

Ciśnienie to bardzo szeroki temat. W zależności od trasy mogę opowiedzieć Tobie jakie preferuje ciśnienie. 

Warto wyposażyć się w MANOMETR i kompresor akumulatorowy.  Który ułatwi nam dokładny pomiar. I sprawne upuszczanie i ładowanie powietrzem. 

Trasa ubita, szybka, sucha (-5/+20*C czy również na śnieg i lód) : obie gumy na suche. Ciśnienie  25-28psi. 

Śliskie błoto, pada deszcz, na plusie, dużo trawy, brak możliwości dobicia. 2x na błoto. Ciśnienie 16psi tył, 18psi przód. 

Błoto po dużych opadach, ssące, oblepiające, ciężkie. Tył  na suche, przód na błoto. Ciśnienie 18psi tył, 20psi przód. 

Piasek, leśne ścieżki, korzenie.2x MIX, 25psi przód, 23psi tył.

Warto pompować w temperaturze jaka jest aktualnie na trasie. Niech koła postoją chwilę na zewnątrz, a nie prosto z ciepłego auta. 

____________

Dlaczego jeździmy na niskim ciśnieniu? Zobacz na ostatnim obrazku jest to pokazane. Przy większym ciśnieniu szytka nie „pływa” na zakrętach (nie „wywija” się) tym samym połowa bieżnika styka się z podłożem przez co przyczepność jest mniejsza niż jakby  stykał się całkowicie. 

_______

Na konie podkreślę, ze to są moje preferencje oparte na moich próbach, błędach i doświadczeniu. Znalazłem złoty środek i wiem mniej więcej jakie ciśnienie dobrać do danych warunków pogodowych i nawierzchni. Od początku używam tego samego kompresora i manometru. To ważne ponieważ każde  urządzenie może pokazywać inne pomiary. To samo dotyczy się producenta szytek.  marka X używa takiej mieszanki gumy i materiałów, a Marka Z jeszcze innych przez co obie zachowują się inaczej przy danym ciśnieniu, temperaturze. 

______

***jazda  na tak niskim ciśnieniu WAŻNE jest dobre naklejenie szytki. Siły na zakrętach są bardzo mocne, łatwo wyrwać szytke z obręczy. To nie Szosa gdzie duża ilość ciśnienia dociska ją do obręczy. Tutaj guma jest naciągnięta, a niskie ciśnienie nie dociska jej do obręczy. 

***to normalne przy szytkach i tak niskim ciśnieniu, że będziemy czuć korzenie na obręczach. Jednak uprzedzam ze uszkodzenie/przebicie szytki uwarunkowane jest od naszych umiejętności, wagi lub stylu jazdy. Przemyśl wszystkie moje wskazówki i dobierz ciśnienie właśnie do swojej wagi, stylu jazdy i warunków danego dnia. 

______

Moja waga na ten moment pisania tego tekstu to 70kg

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

napisz coś od siebie

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj