Serwis przerzutki tylnej

Regulacja tylnej przerzutki może wydawać się umiejętnością dostępną tylko prawdziwym mędrcom wtajemniczonym w rowerowe misterium, ale – moim zdaniem – gdy opanujecie podstawowe zasady działania tylnej przerzutki, jej montaż i regulacja nie powinny sprawić wam żadnego problemu.

Pierwszą zasadą poprawnego działania przerzutki jest takie jej ustawienie, aby na każdym biegu linia zębatka-wózek tworzyła pion. Oczywiście nie muszę wspominać, że hak przerzutki powinien być nienagannie prosty. Druga zasada to wyregulowanie jej maksymalnego wychylenia w obie strony, tak aby wózek nie przekraczał linii największej i najmniejszej zębatki.

W tym warsztacie pokażemy wam, jak te dwie proste zasady wpleść we właściwej kolejności w cały proces montażu i regulacji tylnej przerzutki.

MONTAŻ

serwis-przerzutki-tylnej1

(Jeśli posiadacie w łańcuchu spinkę, pomińcie etapy rozkładania wózka przerzutki). Rozpoczynamy od odkręcenia dolnego kółka przerzutki za pomocą imbusa 3 mm. Pozwoli to nam na przeplecenie łańcucha przez wózek przerzutki bez konieczności rozkuwania go. Celowo, aby mieć większą swobodę ruchu, nie przykręcamy jeszcze przerzutki do ramy.

serwis-przerzutki-tylnej2

Rozchylamy blachy wózka i układamy łańcuch tak jak na zdjęciu. Ważne jest, aby przechodził nad blaszką wystającą z tylnej blachy wózka.

serwis-przerzutki-tylnej3

Składamy wózek z powrotem. Wsuwamy na miejsce tylne kółko i przykręcamy śrubę. Sprawdzamy, czy łańcuch biegnie przez wózek bez zagięć i zakłóceń. Na koniec dokręcamy górne kółko przerzutki imbusem 3 mm – w czasie rozsuwania blach wózka śruba samoczynnie się poluzowała.

serwis-przerzutki-tylnej4  serwis-przerzutki-tylnej5

Układamy łańcuch na najmniejszej koronce kasety. Chwytamy imbus 5 mm i przykręcamy przerzutkę tylko tyle, aby śruba złapała stabilnie gwint. Obracamy przerzutkę w prawo do momentu, aż haczyk przy śrubie mocującej oprze się o wypustkę na haku przerzutki – tak jak na zdjęciu. Dokręcamy śrubę mocującą do końca i voila!

REGULACJA

serwis-przerzutki-tylnej6

Rozpoczynamy od wkręcenia baryłki regulacyjnej w manetce do końca i odkręcenia o jeden obrót – da nam to możliwość regulacji w obie strony. Manetkę zrzucamy na najniższy bieg.

serwis-przerzutki-tylnej7

Przewlekamy linkę przez przelotkę w przerzutce oraz przez blaszkę mocującą. Napinamy ją palcami jednej ręki (lub “serwisową trzecią ręką”), a drugą dokręcamy za pomocą imbusa 5 mm śrubę mocującą linkę. Sprawdzamy, czy na pozostałych biegach, poza najwyższym, łańcuch biegnie w linii prostej – analogicznie do punktu 2. Jeśli wymaga korekty, za pomocą baryłki przy manetce regulujemy go – wkręcając (luzując linkę), przesuwamy przerzutkę w prawo, wykręcając (napinając linkę), przesuwamy w lewo.

serwis-przerzutki-tylnej8

Sprawdzamy, czy łańcuch ustawiony na najmniejszej koronce kasety jest w jednej płaszczyźnie z wózkiem przerzutki. Jeśli nie, chwytamy śrubokręt krzyżakowy
i regulujemy śrubę podpisaną literą „H” (od high speed – na tym trybie zawsze jedzie się szybko): wkręcając ją, przesuwamy przerzutkę w lewo, wykręcając – w prawo. Jest to śruba ograniczająca dolne maksymalne wychylenie przerzutki.

serwis-przerzutki-tylnej9

Manetką wrzucamy najwyższy bieg – tylko ostrożnie! Jest ryzyko zrzucenia łańcucha poza kasetę. Jeśli tu również łańcuch jest we właściwym położeniu, chwytamy śrubokręt krzyżakowy i wkręcamy śrubę oznaczoną jako L do oporu, po czym odkręcamy o maksymalnie ¼ obrotu. Gotowe! Może się zdarzyć, że przerzutka nie będzie chciała wejść na największą koronkę kasety – wtedy konieczne jest maksymalnie wykręcenie śruby L.

serwis-przerzutki-tylnej10

Jeśli posiadamy przerzutkę z regulacją odległości górnego kółka wózka od kasety, to śrubką na szczycie korpusu przerzutki regulujemy tę odległość na ok 5-7 mm. Od tego momentu biegi powinny wskakiwać idealnie.

Warsztat przygotowany wspólnie z Magazyn rowerowy. Tekst: Mateusz Tymoszyk.  Zdjęcia: Hania Tomasiewicz.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

4 comments on “Serwis przerzutki tylnej

  1. Hana 10 września 2014 at 16:31

    Bardzo udany, moim zdaniem, szczegółowy instruktaż. W moim rowerze zawsze tata wszystko naprawiał i regulował, niestety teraz cały rower nadaje się już do wymiany. Tak więc na ten cel zbieram do skarbonki:)

  2. Bursztyn 11 września 2014 at 07:30

    Fajny instruktaż, tylko wydaje mi się że zostały pomieszane nazwy „wrzucamy najwyższy bieg” dla największej zębatki i „zrzucamy na najniższy bieg” dla zębatki najmniejszej, tak mi się wydaje, że powinno być inaczej(odwrotnie?). Tytuł też bardziej bym zmienił na montaż tylnej przerzutki. Ponieważ podczas serwisu należy ją wyczyścić a przynajmniej tulejki przy zębatkach, jeżeli reszta jest ok.

    Pozdrawiam

  3. Rafał Bieleniewicz 9 października 2014 at 18:13

    Dzięki za super poradę. Przyda się, dawno nie serwisowałem swojego roweru bo od momentu gdy wsiadłem do samochodu trochę się zasiedziałem. Czas na zmianę! :)

  4. Dominik 4 sierpnia 2015 at 15:43

    fajna instrukcja, dziękuję. mam pytanie a propos, mam zniszczoną jedną ze śrub mocujących kółeczko przerzutki, miejsce na imbus jest już zjechane i nie daje się odkręcić, jak sobie z tym poradzić? czeka mnie wkrótce wymiana kółeczek. dziękuję za odpowiedź.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *