Wsiadaj i jedź (bezpiecznie)! Sześć kampanii rowerowych

Kwestie bezpieczeństwa, takie jak używanie dzwonka rowerowego, uważność na drodze czy kultura osobista wydają się być dla nas czymś oczywistym. Również korzyści wynikające z transportu rowerowego nie są niczym nowym. A jednak, nieustannie trzeba i warto o tych zasadach przypominać – wiedzą i pamiętają o tym organizacje w różnych zakątkach świata, raz po raz sygnalizując to, co istotne nie tylko dla samych cyklistów, ale i dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Poniżej – sześć kampanii rowerowych, stworzonych  zarówno w trosce o bezpieczeństwo, jak i o jakość przemieszczania się po ulicach miast.

 1. Rowery w wielkim mieście

Na początek – kampania Bike Like a New Yorker od bikenyc.org. Elementem wspólnym całej serii plakatów są litery umieszczone na nowojorskich ulicach widzianych z góry. Hasła, niekiedy dosadne, przekonujące do tego, dlaczego warto i co jest ważne  (tu: Każdy jeden nowojorczyk na rowerze to jeden, który nie siedzi w aucie – dos. tłum.)  stają się integralnym „elementem krajobrazu”, upstrzonym przez charakterystyczne żółte taksówki:

bikenyc_campaign2

Więcej – tutaj.

 2. Wzajemny szacunek  na drodze

Thomas Yang (Singapur), autor serii plakatów Safe Cycling Campaign skupia się z kolei na relacji rowerzystów i kierowców pokazując, jak ważny jest wzajemny szacunek na drodze i przypominając, że jezdnia jest przestrzenią zarówno dla jednych, jak i drugich:

Print

Share the road

Więcej – tutaj.

3. Chwyć za rower, łap korzyści

Seria plakatów Cyclong, którą stworzył Faisal M H (Indie) to fotokolaże, w humorystyczny sposób pokazujące dość oczywiste (choć raz po raz warte przypominania) korzyści wynikające z jazdy na rowerze: oszczędność pieniędzy, łatwy transport, ekologiczna i przyjazna dla Ziemi alternatywa. Całą serię można zobaczyć tutaj.

cyclong_campaign2

cyclong_campaign1

 4. Bezcenny czas

Kolejna kampania pokazująca profity z przemieszczania się na rowerach – tu jako główny atut wskazany został czas, który można zyskać, przemieszczając się rowerem do pracy. Autorką pomysłu jest Petra Kocsis z Węgier, która stworzyła w ramach tego projektu dwa plakaty: Cofnij czas! Jazda na rowerze do pracy pozwoli Ci pospać dłużej i Nie pozwól by korek kontrolował Twój poranek! Jedź do pacy na rowerze i miej więcej czasu dla siebie:

bike_to_work_petra_kocsis2

bike_to_work_petra_kocsis1

5. Pamiętaj, na tego rowerzystę ktoś czeka…

Kampania stworzona w Los Angeles, z myślą o hiszpańskojęzycznych rezydentach (którzy, wedłg autorów kampanii, częściej poruszają się tam na rowerach) ma na celu wzbudzenie empatii w kierowcach, którzy poruszając się autem często nie baczą na rowerzystów i ich bezpieczeństwo. Drobne, nieprzemyślane gesty nie tylko dają wyraz kulturze bądź jej braku, ale też stanowią zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia cyklistów, którzy w starciu z autem przeważnie stoją na przegranej pozycji. Pomysł bazuje nieco na zasadzie „nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe” i przypomina o tym, że na miejscu rowerzysty, któremu kierowca zagraża swoim nierozważnym zachowaniem, mógłby równie dobrze znaleźć się członek jego rodziny. Na kampanię „Uważaj, twoja rodzina też używa roweru” składają się dwa elementy – plakat (z ilustracją autorstwa Aaron Kuehna) i film.

LACBC_LADOT_SpanPSA_AaronKuehn

6. Zadzwoń, zasygnalizuj, podziękuj 

Na koniec – Gracious Cycling czyli kampania rowerowa z Sydney, przypominająca o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i komunikacji (a przy tym – także savoir-vivre’u) na drodze. Animacja oraz towarzysząca jej seria plakatów przypominają m.in. o rzeczach tak podstawowych (a jednak często pomijanych), jak to, by wystawić rękę w trakcie skręcania, zatrzymać się na czerwonym świetle czy zadzwonić dzwonkiem w razie potrzeby. Pokazują też, jak uprzejmość i uważność wobec innych uczestników ruchu drogowego mogą ułatwiać życie – zarówno im, jak i samemu rowerzyście.

ring-your-bell

SHARE-425px-WIDE

Golden Globes Red Carpet Dresses

 

Która kampania najbardziej do Ciebie trafia? Czy znasz inne, warte uwagi akcje tego typu? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzu!

Magdalena Kościańska

Magdalena Kościańska

Ilustratorka, graficzka, rowerzystka. Na co dzień projektuje pod szyldem Magic Suitcase, organizuje też kreatywne warsztaty rowerowe. Ceni dobre pomysły i design łączący to, co piękne i praktyczne.
Magdalena Kościańska

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

1 comment on “Wsiadaj i jedź (bezpiecznie)! Sześć kampanii rowerowych

  1. Karolina 2 września 2016 at 14:34

    Moim zdaniem najbardziej chwytliwy plakat to ten pierwszy :) Na pewno zwróciłabym uwagę i poświęciłabym mu chwilę gdybym go minęła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *