High Technology, czyli rowerowa technologia kosmiczna.
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego sprzęt, którego używają profesjonalni kolarze jest co najmniej kilkakrotnie droższy od przeciętnego leżącego na półkach sklepowych? Bo jest najlepszy, topowy, super zaawansowany technologicznie! No dobrze, ale co „zaawansowana technologia” właściwie znaczy i czy w ogóle można mówić o niej w przypadku tak wydawałoby się prozaicznej rzeczy jak na przykład rura podsiodłowa? A jednak okazuje się, że do zbudowania tej rury korzysta się z materiałów stosowanych w inżynierii kosmicznej i równie kosmiczne drogich.
Supermateriały, czyli karbon i tytan
Wspomnianą rurę można zbudować z dostępnego aluminium, ale również z karbonu, czyli specjalnie plecionych i utwardzanych włókien węglowych. Karbonowa konstrukcja jest dużo bardziej skomplikowana w produkcji, co przekłada się na jej wyższą cenę. Oczywiście taki karbonowy komponent odznacza się bardzo pożądanymi w sporcie rowerowym właściwościami, czyli bardzo niską wagą oraz znakomitą sztywnością i wytrzymałością. Dlatego mimo niepozornego wyglądu rura podsiodłowa Accent Race Carbon kosztuje trzykrotnie więcej od „zwykłej” sztycy, ale waży zaledwie 180g, czyli średnio 100g mniej od klasycznej wersji. W zawodowym kolarstwie każdy gram mniej jest na wagę złota, dlatego wyczynowe rowery szosowe potrafią ważyć poniżej 7 kg!
Z włókien węglowych wykonuje się obecnie coraz więcej komponentów rowerowych. Są to przede wszystkim kierownice, wsporniki kierownic i rogi, ale również siodełka, korby oraz koła. Również mniejsze elementy rowerowego wyposażenia mogące wpłynąć na końcową masę pojazdu pełnią istotną rolę. Podkładki dystansowe pod mostek kierownicy, czy zaciski rury podsiodłowej i piast to drobiazgi, ale jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach – zwłaszcza w kolarstwie. Niepozorny koszyk na bidon Damasco o elastycznej konstrukcji waży 16g, czyli tyle co smycz na klucze z miękkiego materiału, a bez problemu przetransportuje przez setki kilometrów wypełniony półlitrowy bidon.
Aluminium to nie znaczy zawsze to samo…
Produktów aluminiowych oznaczanych symbolami numerycznymi jest co niemiara. Po prostu do wyprodukowania jednego kształtu kierownicy można zastosować różne stopy aluminium różniące się między sobą dodanymi do nich pierwiastkami. Dzięki temu otrzymuje się aluminium droższe lub tańsze, lżejsze lub cięższe. Dlatego mostki, stery i rogi sygnowane nazwą Airplane od Accenta pochodzą z „górnej półki”, ponieważ zbudowano je z superlekkiego aluminium 7075-T73 stosowanego w lotnictwie.