Hamulce to bardzo ważna część w rowerze, jak nie najważniejsza. Dobrze wyregulowane, z nowymi okładzinami, gwarantują bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Ten element trzeba kontrolować i regulować bardzo często.
Do podstawowych, a zarazem najważniejszych czynności przeciętnego rowerzysty należy wymiana klocków hamulcowych i ustawienie zacisku. W tym opisie skupimy się na hamulcach tarczowych.
Do wykonania inspekcji i wymiany hamulców będą nam potrzebne następujące narzędzia:
– Kombinerki
– Śrubokręt płaski
– Klucz imbusowy 5mm
Klocek hamulcowy zbudowany jest z dwóch części – podstawy metalowej i właściwej powierzchni hamującej. Z góry zacisku widać stopień jej zużycia. Jeżeli klocek jest wytarty i widać początki metalowej podstawy – trzeba go natychmiast wymienić. Aby to zrobić wpierw zdejmujemy koło…
…a następnie kombinerkami wyciągamy klocek. Bród i zapadka może blokować klocek, dlatego też czasem trzeba użyć siły, a klocek wyjmować ruchem do wewnątrz zacisku i w dół.
Zabrudzone tłoczki będą blokowały nam działanie hamulca, a objawami tego będzie nierówne działanie i nieproporcjonalne wycieranie jednej strony klocka.Tłoczki i zacisk dokładnie czyścimy, używając do tego specjalnego płynu do hamulców lub innego odtłuszczacza.
Przed zamontowaniem koła musimy sprawdzić czy śruby mocujące tarcze są dokręcone.Kiedy wszystko jest wyczyszczone, wkładamy nowe klocki. Najpierw dużym, płaskim śrubokrętem rozchylamy tłoczki i luzujemy śruby mocujące zacisk hamulcowy.
Gdy już wpięliśmy koło, zaciskamy kilka razy hamulec .Przy zaciśniętej klamce dokręcamy zacisk. W tym momencie powinien się równolegle ustawić do tarczy hamulcowej.
Robimy kilka obrotów kołem na przemian z zaciskaniem klamki. Jeżeli okładziny hamulcowe ocierają o tarczę delikatnie przestawiamy zacisk. Jeżeli po wielu próbach okładziny nadal ocierają o tarczę może oznaczać to wykrzywienie tarczy (można próbować ją wyprostować np. kluczem francuskim).
Sprawdzamy, czy wszystkie śruby są dokręcone.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl
Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.
9 komentarzy