Sprawne działanie przerzutek determinuje płynność zmiany biegów, co podczas jazdy rowerem, a zwłaszcza podczas wyścigu, jest rzeczą kluczową. Dlatego też ważne jest, aby nasze przerzutki działały bez zarzutu.
Do montażu przedniej przerzutki, a następnie jej regulacji, potrzebne nam będą następujące narzędzia:
– Śrubokręt płaski, śrubokręt krzyżakowy
– Obcinaczka do linki
– Szczypce do naciągania linki (opcjonalnie)
– Klucz imbusowy 5mm
– Kombinerki (nie umieszczone na zdjęciu)
Jeżeli łańcuch jest już założony, musimy rozkręcić wózek przerzutki (śrubokręt krzyżakowy). Jeżeli wózek przerzutki jest nitowany, trzeba rozkuć łańcuch (pomocny artykuł tutaj).
Po odpowiednim umieszczeniu przerzutki względem łańcucha, skręcamy wózek przerzutki. Następnie obejmę przerzutki lekko dokręcamy na ramie.
Pamiętajmy, że przerzutkę musimy zamontować na odpowiedniej wysokości. Przy pracy na średniej tarczy dolna krawędź wózka przerzutki powinna być oddalona od zębów dużej tarczy w odległości 1-3mm. Wózek przerzutki musi być ustawiony równoległe do tarcz mechanizmu korbowego. Po powyżej opisanym ustawieniu przerzutki dokręcamy mocniej śrubę na obejmie.
Tylną przerzutkę ustawiamy na najwyższym biegu. Łańcuch na najmniejszej koronce z przodu nie powinien dotykać prowadnika przedniej przerzutki i mieć odstęp około 3mm.Tę odległość regulujemy odkręcając lub dokręcając śrubokrętem płaskim lub krzyżowym śrubę oznaczoną literką „L”.
Po wykonaniu tych czynności możemy zamontować przednią linkę, pamiętając o poprawnym jej ułożeniu . Od razu przycinamy linkę i zarabiamy ją końcówką aluminiową, ażeby później nie plątała się przy regulacji. Wcześniej dokręcamy (nie do końca) baryłkę manetki lewej.
W momencie gdy próbujemy wrzucić bieg na środkowy z przodu, przerzutka tylna cały czas pozostaje na najwyższym biegu. Jeżeli łańcuch nie wskakuje na środkową tarczę, trzeba naciągnąć linkę przerzutki (odkręcamy baryłkę manetki), a jeżeli wskakuje, ale ociera przy tym przełożeniu, to należy poluzować linkę(dokręcić baryłkę).
Opuszczamy z tyłu bieg na najniższą zębatkę, a z przodu wrzucamy na najwyższe przełożenie. Śrubą „H”, ograniczającą wychylenie górne wózka, regulujemy odległość na tym przełożeniu. Odstęp pomiędzy łańcuchem, a prowadnikiem (zewnętrzna część przerzutki przedniej) powinien wynosić około 2-3 mm. Sprawdzamy jeszcze działanie pomiędzy 2, a 3 biegiem. Łańcuch nie powinien być wyrzucany na zewnątrz – jeżeli tak się dzieje, to trzeba dokręcić śrubę regulacyjną „H”. Jeżeli bieg nie wchodzi trzeba naciągnąć linkę przerzutki odkręcając baryłkę.
Całość jeszcze raz sprawdzamy w każdej kombinacji biegów. Najważniejsze jest początkowe ustawienie przerzutki, odpowiednia wysokość i ustawienie równoległe do tarcz mechanizmu korbowego. Na koniec dokręcamy wszystkie śruby.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl
Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.
napisz coś od siebie