Shimano Hollowtech II jest najpopularniejszym obecnie systemem mechanizmu korbowego, montowanego w rowerach górskich, trekingowych i szosowych. Przedstawiamy kilka porad, które przydadzą się Wam, jeśli kupiliście nowe korby, a niekoniecznie chcecie jechać do warsztatu, by je zamontować.
Do montażu mechanizmu korbowego będziemy potrzebować kluczy:
Przed montażem suportu należy sprawdzić szerokość ramy. I tak w zależności od szerokości, 68 lub 73mm, odpowiednio przygotować podkładki:
– kombinacja do szerokości 68mm – 2 podkładki z prawej oraz 1 podkładka z lewej
– kombinacja do szerokości 73mm – 1 podkładka z prawej oraz bez podkładki z lewej
– miski szosowe montuje się bez podkładek.
Aby przystąpić do montażu należy najpierw wyczyścić gwinty czystą szmatką, usunąć pozostały smar. W tym celu można użyć odtłuszczacza.
Montujemy miski suportu. Jeżeli były już przez nas wcześniej używane, usuwamy brud i resztki smaru. Zakładamy podkładki/podkładkę (ilość podkładek patrz wyżej), smarujemy gwinty. Najlepiej w tym przypadku użyć specjalnego smaru do montażu m.in. suportu, który zapobiega powstaniu zimnych spawów, jest odporny na duże przeciążenia i ciężkie warunki.
Mocno dokręcamy miski z lewej i prawej strony. Większość rowerów ma gwinty BSA – obydwie miski wkręcają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Prawa miska ma gwint lewoskrętny. Obydwie miski typu ITAL wkręcają się w prawą stronę a ich średnica jest większa. UWAGA – jeżeli miski nie wkręcają się równo i lekko trzeba udać się do serwisu w celu poprawienia gwintów.
Przygotowujemy korby do montażu. Tak jak poprzednio czyścimy i usuwamy stary smar. Przy montażu korby smarujemy miejsca styku z łożyskami i miejsce osadzenie lewego ramienia.
Montujemy korbę jak na powyższych zdjęciach. Stojąc z drugiej strony, dociskamy mechanizm korbowy, po czym…
… nakładamy lewe ramię na ośkę korbowodu. Wcześniej śruby muszą być luźne, a plastikowe zabezpieczenie miedzy nimi odgięte. Plastikową nakrętką dokręcamy cały układ.
Na koniec dokręcamy śruby na przemian – po pół obrotu aż poczujemy znaczny opór po czym dociskamy plastikową zawleczkę bezpieczeństwa. Mechanizm korbowy jest zamontowany.
Do pełni szczęścia wkręcamy pedały. Na gwinty nakładamy smar montażowy po uprzednim wyczyszczeniu. Przypominam, żeby zwrócić uwagę na LEWY i PRAWY pedał, ponieważ różnią się gwintem. Wkręcamy zgodnie z ruchem korb do przodu.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl
Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.
2 komentarze