Montaż mechanizmu korbowego

Shimano Hollowtech II jest najpopularniejszym obecnie systemem mechanizmu korbowego, montowanego w rowerach górskich, trekingowych i szosowych. Przedstawiamy kilka porad, które przydadzą się Wam, jeśli kupiliście nowe korby, a niekoniecznie chcecie jechać do warsztatu, by je zamontować.


DSC04862
Do montażu mechanizmu korbowego będziemy potrzebować kluczy:

DSC04864

Przed montażem suportu należy sprawdzić szerokość ramy. I tak w zależności od szerokości, 68 lub 73mm, odpowiednio przygotować podkładki:
– kombinacja do szerokości 68mm – 2 podkładki z prawej oraz 1 podkładka z lewej
– kombinacja do szerokości 73mm – 1 podkładka z prawej oraz bez podkładki z lewej
– miski szosowe montuje się bez podkładek.

IMG_3845

Aby przystąpić do montażu należy najpierw wyczyścić gwinty czystą szmatką, usunąć pozostały smar. W tym celu można użyć odtłuszczacza.

IMG_3849

Montujemy miski suportu. Jeżeli były już przez nas wcześniej używane, usuwamy brud i resztki smaru. Zakładamy podkładki/podkładkę (ilość podkładek patrz wyżej), smarujemy gwinty. Najlepiej w tym przypadku użyć specjalnego smaru do montażu m.in. suportu, który zapobiega powstaniu zimnych spawów, jest odporny na duże przeciążenia i ciężkie warunki.

IMG_3871

Mocno dokręcamy miski z lewej i prawej strony. Większość rowerów ma gwinty BSA – obydwie miski wkręcają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Prawa miska ma gwint lewoskrętny. Obydwie miski typu ITAL wkręcają się w prawą stronę a ich średnica jest większa. UWAGA – jeżeli miski nie wkręcają się równo i lekko trzeba udać się do serwisu w celu poprawienia gwintów.

IMG_3877

Przygotowujemy korby do montażu. Tak jak poprzednio czyścimy i usuwamy stary smar. Przy montażu korby smarujemy miejsca styku z łożyskami i miejsce osadzenie lewego ramienia.

IMG_3879IMG_3887

Montujemy korbę jak na powyższych zdjęciach. Stojąc z drugiej strony, dociskamy mechanizm korbowy, po czym…

IMG_3893IMG_3902

… nakładamy lewe ramię na ośkę korbowodu. Wcześniej śruby muszą być luźne, a plastikowe zabezpieczenie miedzy nimi odgięte. Plastikową nakrętką dokręcamy cały układ.

IMG_3913IMG_3930

Na koniec dokręcamy śruby na przemian – po pół obrotu aż poczujemy znaczny opór po czym dociskamy plastikową zawleczkę bezpieczeństwa. Mechanizm korbowy jest zamontowany.

IMG_3922IMG_3928

Do pełni szczęścia wkręcamy pedały. Na gwinty nakładamy smar montażowy po uprzednim wyczyszczeniu. Przypominam, żeby zwrócić uwagę na LEWY i PRAWY pedał, ponieważ różnią się gwintem. Wkręcamy zgodnie z ruchem korb do przodu.

Foto: Maciej Łuczycki

Tekst: Robert Banach

Źródło: bikeWorld.pl

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.

2 komentarze

Dodaj komentarz.

Przed przesłaniem formularza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj