Przy okazji składania nowego roweru miałem okazję przetestować opony Panaracer Soar All Condition Compe na koła 29”. Wybrałem ten model jako możliwie wszechstronne, zwijane opony do kół 29-calowych. Byłem ciekaw jak zachowają się w górach, jak na odcinkach asfaltowych i czy rzeczywiście mogą być stosowane jako uniwersalne opony do górala.
Przed założeniem zważyłem opony – wyszło mi 571 g. To dobry wynik. Cena też jest w porządku, bo katalogowo opony kosztują 109zł.
Co ciekawe, wersja dla dużych kół ma wymiary 29×2.0, czyli jest dość wąska jak na obecne standardy – to również zwróciło moją uwagę. Założyłem je na mleczku uszczelniającym i były gotowe do jazdy. Na teren do testów wybrałem Beskid Śląski i okolice.
Byłem pozytywnie zaskoczony ich zachowaniem na odcinkach asfaltowych. Pokonywały je cicho, bez „wycia”, szybko się rozpędzając. Są to opony kierunkowe i na początku nałożyłem je zgodnie z oznaczeniami producenta. Nieźle sobie radziły, jednak były dość trudne do opanowania na ciężkich technicznie zjazdach. Przypomniałem sobie, że Nino Schurter opowiadał w jednym z wywiadów jak odwrócił kiedyś opony przód-tył. W przypadku tylnych gum to często spotykane, lepiej się wtedy podjeżdża. Ale z przodu to lekki eksperyment. Ponownie ruszyłem w Beskidy.
Okazało się, że opony zachowują się zupełnie inaczej. Stały się przewidywalne na zjazdach, jechały tak, jak chciałem, były mniej nerwowe i lepiej panowałem nad rowerem. Po odwróceniu kierunku opon boczne klocki bieżnika mocno wgryzają się w teren na zakrętach i zyskałem lepszą przyczepność. Teraz dla tych opon Beskidy stały się spokojnie do przejechania. Wyzwania pojawiły się tylko w bardzo dużym błocie, trzeba było nadganiać techniką. Odrzuciłbym więc pomysł stosowania Soarów na ciężki teren.
Mimo części treningów wykonywanych na asfalcie i w dużej temperaturze, mimo przejechania kilkuset kilometrów po beskidzkich kamieniach, opona nie zużywa się nadmiernie. Przy odpowiednio dobranym ciśnieniu na pewno posłuży na dłużej.
Podsumowując, Panaracer Soar sprawdzi się jako wszechstronna opona, jednak bez wjeżdżania w bardzo trudny teren. Najlepiej zachowuje się na szybkich trasach, w wysokich prędkościach, na szutrach i bardziej zbitym podłożu. Trzeba podkreślić dobrą relację jakości do ceny oraz niską wagę – ta daje dodatkową frajdę z jazdy.
napisz coś od siebie