Włoskiej marki SIDI, topowego producenta obuwia rowerowego nie trzeba nikomu przedstawiać. Do tej pory zarówno podczas wypraw rowerowych, zawodów, treningów, jak i codziennej jazdy używałem między innymi modeli SPD: Duran, Giau, SIDI Eagle 5 Fit, Defender 20 MTB. Teraz mam okazję przetestować kolejny model marki czyli MTB Turbo.Ze względu na typowo górski charakter moich wypraw rowerowych, nawet w tak wytrzymałych butach jak modele SIDI, najczęściej przetarciu lub uszkodzeniu ulegała podeszwa buta. Wielokrotnie zdarzało się, że w butach SPD, pieszo zwiedzałem różnego rodzaju atrakcje turystyczne, a także zdobywałem w miarę łatwe szczyty gór, a przecież takie obuwie nie jest przeznaczone do takich wyzwań. Generalnie na wyprawach posiadam tylko jedną parę butów i są to właśnie buty rowerowe SPD.
Według informacji producenta model MTB Turbo przeznaczony jest do kolarstwa górskiego (MTB) oraz jazdy enduro ale i daje możliwość swobodnego chodzenia. Zastosowano tutaj specjalnie profilowaną antypoślizgową podeszwę wyczynową typu Outdoor. Charakteryzuje się ona specjalną, trudno-ścieralną mieszanką gumy i solidnym agresywnym bieżnikiem, który zapewnia optymalną przyczepność. Spore przestrzenie pomiędzy zębami bieżnika mają zapobiegać gromadzeniu się błota i kamieni. W tym modelu wykorzystano także patent SIDI Heel Cup, czyli wzmocnioną (utwardzoną skorupę) piętę buta. Dzięki temu stopa przytrzymywana jest cały czas w optymalnym położeniu. Tylna część buta nie powinna ulec deformacji nawet po długim czasie użytkowania. Aby model MTB Turbo był jeszcze lepiej przystosowany do chodzenia, zastosowano normalną szerokość podeszwy, a nie zwężaną, tak jak jest to w modelach wyścigowych.
Materiał wierzchni stanowi wytrzymała tkanina o nazwie Politex (Polytex). To wielowarstwowa zbijana struktura z PCV, bawełny i filcu. Politex zapewnia wysoką odporność na uderzenia, rozdarcie, poszarpanie, rozciągnięcie czy płowienie. Osobiście ciekawy jestem jeszcze jej właściwości wodoodpornych. Przednia część buta, podobnie jak pięta także jest wzmocniona i utwardzona.
Za prawidłowe wiązanie buta do stopy odpowiada system Tecno 3. System ten to nylonowa linka i prosty zamek zapadkowy typu twist lock. Pozwala on na regulację wiązania do co milimetra. Solidne, lekkie i wygodne mocowanie precyzyjnie osadza but na stopie na całej jego długości. System Tecno 3 o wiele lepiej poradzi sobie z wodą, błotem, brudem niż zwykłe sznurówki czy nawet szerokie rzepy. System jest wymienny i dostępny w ofercie części zamiennych.
Wewnątrz buta dla jeszcze większego komfortu umieszczono poliuretanową wkładkę (niebieska) absorbującą drgania. Na zapiętku doszyte oczko (pętelka z taśmy) ułatwia zakładanie buta.
W tekturowym pudełku poza butami znajduje się klapka, którą można zamontować zamiast bloków SPD. Z klapką w podeszwie chodzenie jest jeszcze wygodniejsze niż w blokach. Oszczędza to zarówno podeszwę jak i same bloki przed nadmiernym zużyciem. Dodatkowo znajdziemy tam dedykowane naklejki SIDI, katalog obuwia oraz instrukcję obsługi systemów mocowania butów.
W opakowaniu na próżno szukać nowej pary bloków. Bloki z reguły znajdują się w komplecie razem z pedałami SPD. W podeszwę buta wkręca się standardowe bloki 2-otworowe. Dla bikefitting’owców oraz precyzyjnego ustawiania bloków w podeszwie są 4 otwory (dwa górne i dwa dolne) do ich wkręcenia.
Waga: 1036 gramów (rozmiar 47, łącznie z blokami)
Kolor: czarne
Rozmiary męskie: 38-48
Cena: 869,00 zł + Bon zniżkowy w sklepie Velo
Link: https://velo.pl/stroje/buty-i-akcesoria/buty/sidi/mtb-turbo
SIDI MTB Turbo – Wyprodukowane w Rumunii
Mój poprzedni model obuwia rowerowego do jazdy gravelowej i wypraw rowerowych czyli SIDI Defender 20 MTB doskonale sprawdzał się przez ostatnie 3 lata. W Defenderach przejechałem przez Gruzję, Armenię, Hiszpanię, Amerykańskie Hawaje, Wyspy Owcze i Japonię. Łącznie ponad dziesięć tysięcy kilometrów wymagającej jazdy długoterminowej i długodystansowej. Defender MTB okazały się bardzo wygodne do jazdy i o wiele bardziej wygodne do chodzenia z moich dotychczasowych butów typu SPD. Lekki i cienki materiał wierzchni pozwala na szybkie wysychanie po przemoczeniu obuwia. Lepsze oddychanie stopy zapewniają dziurki i pory, przez co stopy nie pocą aż tak mocno, nawet przy wysokich temperaturach i całodziennej jeździe. Buty sprawiają wrażenie mocnych, terenowych. Toporna, gruba podeszwa i wzmocniona pięta buta przypomina znaną z obuwia górskiego, nie dziwi więc zwiększona waga modelu Defender. Po wstępnym “wiązaniu” po kilku minutach warto jeszcze dociągnąć linki aby dopasowanie buta do stopy było jeszcze lepsze. Prawidłowo ułożony język nie przesuwa się podczas jazdy, ani podczas chodzenia.
1 komentarz
Wyglądają ciekawie, cena trochę powala, ale jeśli jest tak jak piszesz, to może faktycznie warto.