10 sekretów zdrowszego gotowania

Każdy z nas wie, że odpowiednio dobierane produkty spożywcze, to podstawa optymalnie zbalansowanej diety. Warto jednak dodać, że nie tylko to, co jemy, ale też, w jaki sposób przygotowujemy, odbija się później na naszym zdrowiu. Dziś kilka prostych sposobów, na to, aby nasze posiłki były nie tylko smaczne, ale i pożywne.

1. Używaj odpowiednich tłuszczy

Nie wszystkie tłuszcze są złe. Staraj się sięgać częściej po tłuszcze nienasycone (np. oliwę z oliwek, olej z pestek dyni) niż tłuszcze nasycone (np. masło, margaryna). Niezależnie od tego, na jakie się zdecydujesz, używaj ich w umiarkowany sposób, wszystkie tłuszcze są kaloryczne.

2. Wybieraj produkty nieprzetworzone

Wybieraj pokarmy pełnoziarniste. Pełne ziarna posiadają nienaruszone otręby i dzięki temu zawierają więcej błonnika, witamin B, magnezu, cynku i innych składników odżywczych.

3. Jedz więcej owoców i warzyw

Większość ludzi nie spożywa ich w wystarczającej ilości. Celem powinno być od 4 do 13 niewielkich porcji owoców i warzyw dziennie. Wybieraj je w różnych kolorach i różnego rodzaju, gdyż wtedy zawierają różne antyoksydanty i witaminy.

4. Kilka słów o mięsie

Mięso jest wspaniałym źródłem białka i tłuszczów nasyconych. Jedz małe ilości chudego mięsa, ryb i drobiu. Resztę talerza zapełnij warzywami i brązowym ryżem lub kaszą.

5. Wybieraj niskotłuszczowy nabiał

Nabiał taki jak mleko, kwaśna śmietana i jogurt są wspaniałym źródłem białka. Zastępowanie tłustego nabiału niskotłuszczowym lub beztłuszczowym jest prostym sposobem na ograniczenie tłuszczów nasyconych w naszej diecie.

6. Dobieraj porcje rozsądnie

Najlepszym sposobem na odpowiednią kontrolę przyjmowanych kalorii, jest podzielenie posiłków na możliwie najmniejsze porcje. Uchroni nas to przed zbytnim uczuciem głodu, które powoduje nadmierne objadanie.

7. Rozsądnie używaj słodzików

Cukier niezależnie od tego czy jest to syrop kukurydziany, cukier brązowy lub biały, miód czy syrop klonowy stanowi dodatkowe kalorie. Słodząc herbatę warto dwa razy zastanowić się czy chcemy dosypać jeszcze jedną, dodatkową łyżeczkę.

8. Zwracaj uwagę na sód

Bez względu na to czy masz wysokie ciśnienie czy nie, kontroluj spożycie sodu. Badania wykazują, że powinno się spożywać mniej niż 2300 mg (około 1 łyżeczki soli) dziennie.

9. Wybieraj przyprawy

Poprawiaj smak potraw poprzez dodatek świeżych ziół, przypraw i cytrusów. Twoje jedzenie uzyska wtedy, nie tylko doskonały smak, ale także pozwoli zachować organizm w zdrowiu.

10. Sięgaj po posiłki z rozwagą

Zamiast łapać do jedzenia, co popadnie, decyzje dotyczące posiłków podejmuj świadomie i z rozwagą. Wybieraj ulubione pokarmy i ciesz się posiłkiem!

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy

4 comments on “10 sekretów zdrowszego gotowania

  1. HiIAmFromPoland 18 stycznia 2012 at 14:01

    Panowie! Przykro mi to pisać, ale toż to kpina! Jakościowo ten „artykuł”oscyluje wokół 0 – lepsze teksty kupują specjaliści od SEO na te ich „strony” do podbijania PR.

    Chętnie czytam teksty które piszą zawodnicy czy co lepsi autorzy tutaj, podzielą się czymś ciekawym i dla mnie nowym/interesującym.

    Po co właściwie ten tekst tu umieściliście?! Żeby wyrobić normę?
    Punkt 4 dotyczący mięsa 3 proste zdania (w sensie gramatycznym)!
    Żeby chociaż był dobrze napisany – a to wygląda jak sklejka pojedynczych paragrafów z „Przyjaciółki”. Pełno niedomówień, same puste hasła nie będące w pełni prawdą. Podejrzewam że nie jest to tekst kupiony, bo nie wyobrażam sobie żeby ktoś oferował coś tak kiepskiego a ktoś inny za to zapłacił. Czy chociaż na zdjęcia jest kupiona licencja? W ogóle co to za tytuł? Jak wycięty z Faktu lub onetu.

    Jaką rolę ma spełniać w ogóle ten blog?

  2. Redakcja 18 stycznia 2012 at 15:36

    Dzięki za uwagi. Naprawdę jesteśmy wdzięczni za konstruktywną krytykę.
    Ostatnie artykuły z cyklu „10… ” nie miały na celu wyjaśnienia wszystkich kwestii związanych z dietą. Ich celem było zwrócenie uwagi na pewne proste kwestie, które możemy poprawić samemu, bez skomplikowanych badań czy konsultacji lekarskich. Pewnie, że można je czytać jako spłaszczenie tematu, ale wydaje mi się że czasami takie formy też są wartościowe.
    Jednak komentarz HiIAmFromPoland wyraźnie pokazuje, że jest grupa czytelników, która oczekuje, że przeczyta u nas więcej i bardziej szczegółowo o kwestiach odżywiania. Kolarze to wymagający czytelnicy:) Chcemy docierać do amatorów dwóch kółek bez względu na ich poziom zaawansowania. Dlatego z przyjemnością podejmiemy wyzwanie i przygotujemy wyczerpujący materiał.
    Co więcej jeżeli ktoś z naszych czytelników ma coś ciekawego do powiedzenia, przedstawienia, zapowiedzenia itd. to serdecznie zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy jak najbardziej otwarci na informacje od Was. W kolumnie po prawej jest ‚kontakt’ i wystarczy do nas napisać.
    P.S. mamy też w redakcji koleżankę:)

  3. Marek 22 stycznia 2012 at 20:44

    Hmm… to nie była konstruktywna krytyka tylko typowe internetowe mieszanie z błotem. Dużo takich mistrzów krytyki można spotkać na onet i innych portalach które są miejscem do wyżywanie się nie dowartościowanych ludzi. Tekst w stylu „czy za zdjęcia jest wykupiona licencja” mówi wszystko o poziomie i intencjach krytykanta. Co do wpisu to nie jest to encyklopedia wiedzy natomiast tego mamy masę w internecie i właśnie brakuje prostych wpisów które pokazują istotne kwestie. Tak więc z mojej strony pozytyw dobrze, że cały czas regularnie można coś przeczytać.

  4. Robert 29 stycznia 2013 at 20:39

    Czy napewno miód lub syrop klonowy nie mają żadnych wartości odżywczych? Czy wiecie, co w ogóle piszecie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *