Dobrze działające hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy. Dlatego, aby móc bez obaw jeździć, powinniśmy często hamulce kontrolować, a w uzasadnionych przypadkach wymienić. Poniżej przedstawiamy krótki opis, jak zamontować hamulce typu V-Brake.Do montażu hamulców typu V-Brake będziemy potrzebować kluczy.
Na wyczyszczone i nasmarowane piwoty w ramie rowerowej lub widelcu przednim nakładamy ramiona szczęk hamulcowych. W ramie rowerowej są 3 otwory, w których umieszczamy końcówkę sprężyny odbijającej ramię hamulca. Sprężyny w ramionach muszą być umieszczone w tych samych dziurkach. W przednim widelcu amortyzowanym jest przeważnie jeden otwór. Następnie wkręcamy śrubę mocującą.
Przed ustawieniem klocków hamulcowych sprawdzamy, czy koło jest równo i dobrze wpięte. Jedną ręką dociągamy hamulec, a drugą wstępnie dokręcamy klocek. Zakładamy linkę i pancerz hamulcowy. Wcześniej dokręcamy baryłkę w klamce hamulcowej.
Narzędziem do naciągania linki przytrzymujemy hamulec (można użyć kombinerek) i dokręcamy śrubę mocującą linkę. Luz na lince sprawdzamy poprzez naciśnięcie klamki hamulcowej. Jeżeli zapada się, dochodzi do kierownicy – należy naciągnąć linkę i odwrotnie – jeżeli nie pracuje należy linkę poluzować.
Teraz dokładnie ustawiamy klocek hamulcowy. Lekko dociskamy klamkę hamulcową i regulujemy wysokość klocka. Powinien być ustawiony 2mm od górnej krawędzi obręczy. Mocno zaciskamy klamkę , odkręcamy klocek nie puszczając klamki i dokręcamy go – taka czynność ustawi go równolegle do obręczy.
Klocki hamulcowe powinny równo dochodzić do obręczy, przy czym śruby boczne regulują siłę odbicia. Przy odkręcaniu śruby szczęka będzie mocniej odbijać – oddali się od obręczy; przy wkręcaniu będzie lżej odbijać – przybliży się do obręczy.
Przy wymianie całych klocków bardzo ważne jest ułożenie podkładek. Półkoliste podkładki umożliwiają pracę klocka w każdym kierunku. Poprzez umieszczenie w pierwszej kolejności grubej podkładki, zwiększamy siłę hamowania. Dalsze ustawienia tak jak wyżej.
W klamce hamulcowej dodatkowo można regulować wychylenie klamki. Poprzez dokręcenie śruby przybliżamy klamkę do kierownicy. To ustawienie przydatne jest dla osób, które mają małą dłoń.
Foto: Maciej Łuczycki
Tekst: Robert Banach
Źródło: bikeWorld.pl
Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.
6 komentarzy