Po prawie 10 latach kultowy widelec do DH powraca w nowej odsłonie i przy wsparciu najnowszych technologii. Odświeżone Manitou Dorado, bo o nim mowa, będzie dostępne w 3 wersjach COMP, EXPERT oraz PRO różniących się wagą, zastosowanymi materiałami oraz systemami amortyzacji. Wszystkie modele będą dostępne w wersji pod koła 27,5” lub 29” o skoku 180-203mm (regulowany wewnętrznie) oraz goleniach 37mm. Mocowanie hamulca Post Mount 203mm oraz boostowa oś 110x20mm.
Czym różnić się będą widelce i co w nich nowego?
Zacznijmy może od topowych modeli PRO i EXPERT. Same wnętrzności widelców są bardzo zbliżone. W lewej goleni znajdziemy sprawdzoną sprężynę powietrzną Dorado Air znaną już z poprzednich wersji i stosowaną także w widelcach Mattoc oraz Mezzer. Nowością w modelu EXPERT jest zastosowanie systemu tokenów IVA (Inremental Volume Adjust) pozwalających poprzez ich ściąganie lub dokładanie na zmianę objętości komory pozytywnej. W modelu PRO zastosowano z kolei dodatkowy tłoczek IRT, który tak naprawdę wydziela cześć komory pozytywnej, co daje możliwość jeszcze lepszego ustawienia pracy widelca. W efekcie uzyskujemy 2 komory pozytywne, które możemy pompować niezależnie.
Prawa goleń to sprawdzony tłumik TPC występujący w wersji PRO jako zamknięty kartridż dla dodatkowego obniżenia masy widelca. Nowością jest połączenie tłumika TPC z systemem HBO znanym również z widelców Mattoc oraz Mezzer. HBO, to nic innego jak tłumienie dobicia czyli ostatniej fazy ugięcia widelca, która może być kluczowa podczas pokonywania bardzo dużych dropów lub nieprzewidzianych przeszkód.
Główną widoczną różnicą pomiędzy modelem PRO i EXPERT jest zastosowanie w topowym modelu goleni górnych wykonanych z kompozytu węglowego. Pozwala to na obniżenie wagi oraz zwiększenie sztywności. W modelu EXPERT (a także COMP) zastosowano golenie ze stopu aluminium 6000.
Ostatnia znacząca nowość to małe zaworki TSR (Trail Side Relief) znajdujące się na korkach goleni górnych w obydwu modelach. Pozwalają one na uwolnienie nagromadzonego ciśnienia, które może nagromadzić się w goleniach górnych w szczególności podczas jazdy w upale lub na dużych wysokościach.
Pora na model COMP. Widelca DH tego typu nie było od dłuższego czasu w ofercie Manitou. Budowa zewnętrza jest praktycznie identyczna jak w modelu EXPERT. Główne różnice to wnętrze. W lewej goleni znajdziemy stalowa sprężynę, tak więc jedyna możliwość jej „regulacji” polega na całkowitej wymianie. Prawa goleń to z kolei uboższy tłumik ABS+ odpowiadający za wolną kompresję oraz tłumik TPC odpowiadający za powrót. W widelcu znajdziemy jednak nowinki z wyższych modeli jak HBO oraz TSR.
Na koniec kilka słów o średnicy goleni, która jest dość nietypowa bo wynosi 37mm, czyli tylko 1mm więcej niż poprzednie Dorado. Manitou testowało średnice, aż do 41mm, ale to właśnie dla 37mm odnotowano najlepszy stosunek sztywności w stosunku do masy oraz oporu na uszczelkach.
Modele EXPERT i COMP są już dostępne w sprzedaży. Model PRO pojawi się na rynku w okolicy jesieni 2021.
napisz coś od siebie