Próbujesz wyregulować przerzutkę, ale pomimo wielu prób czujesz się jak Syzyf, który zamiast kamienia wpycha łańcuch w górę kasety?
A może podczas pokonywania wzniesienia z napędu dobył się charakterystyczny zgrzyt a ziemia (a raczej korba) usunęła Ci się spod nóg? Sprawdź łańcuch. Opowiem Ci jak i czym to naprawić, by już nigdy nie przeżywać tego ponownie.
Zużycie napędu rowerowego obejmuje zużycie łańcucha i na skutek tego, stopniowe ścieranie się zębatek kasety. Kluczowym elementem wpływającym na zużycie i trwałość całego napędu jest stan łańcucha i poziom jego zużycia w momencie wymiany.
Łańcuch rowerowy podlega naturalnemu zużyciu podczas regularnego użytkowania. Zużycie to wynika z tarcia między sworzniem a tuleją łączącą blaszki ogniw łańcucha. W miarę użytkowania między tymi elementami pojawia się luz i łańcuch stopniowo się wydłuża. Proces ten potocznie nazywamy „rozciąganiem się” łańcucha.
Kiedy łańcuch jest nadmiernie zużyty, nie posiada już swoich nominalnych odstępów między rolkami które są fabrycznie dostosowane do przerw między zębatkami. Rozciągnięty łańcuch przez zmienione wymiary, zamiast opierać się w “kieszonkach” zębatki, zaczyna wywierać nacisk na same zęby i docinać je do swoich nowopowstałych proporcji. W rezultacie zęby zaczynają tracić swój pierwotny kształt. Pierwszym objawem nadmiernego zużycia jest obniżona płynność działania napędu. Biegi zmieniają się z opóźnieniem, łańcuch hałasuje i zahacza o zęby. Na tym etapie zmiany w wyglądzie kasety są niemal niewidoczne: wprawne oko potrafi jedynie dostrzec, że przestrzenie między zębami zmieniły kształt z okrągłego na owalny. Później łańcuch zaczyna przeskakiwać przy mocniejszym naciśnięciu na pedał. Ścięte czubki zębów stają się coraz ostrzejsze aż całkowicie przestaną chwytać łańcuch…
Regularne sprawdzanie zużycia łańcucha za pomocą przymiaru do łańcucha CC-2 może pomóc w uniknięciu przedwczesnego zużycia się zębatek. W odróżnieniu od wielu innych, przymiar ten wykorzystuje skalę procentową, co pozwala na dokładne określenie stopnia zużycia łańcucha. To ważne, ponieważ umożliwia to użytkownikowi wymianę łańcucha na odpowiednim etapie, zanim jego zużycie negatywnie wpłynie na zębatki i koronki. Łańcuchy o rzędowości 10 i mniejszej należy wymienić, gdy luz nie przekracza 0.75%. W przypadku napędów 11- i 12 rzędowych zaleca się wymianę łańcucha, gdy pomiar zużycia wykaże około 0,5%. Wymiana łańcucha na czas może przedłużyć żywotność zębatek i koronek oraz utrzymać precyzję działania napędu rowerowego, a co za tym idzie ograniczyć koszty jego eksploatacji. Zamiast wymieniać cały napęd dopiero kiedy jego użytkowanie zaczyna zakrawać o masochizm, wystarczy w porę wymienić sam łańcuch dzięki czemu komplet zębatek powinien przetrwać kilka takich wymian.
A Ty, jak sprawdzasz zużycie łańcucha i kiedy go wymieniasz?
Autorzy: Kacper Michałowski i Dawid Wachowicz
napisz coś od siebie