Montaż i obsługa hydraulicznych hamulców tarczowych

Poprzednim razem pokazaliśmy, jak prawidłowo zamontować do roweru hamulce typu V. Nadal zostajemy przy temacie hamulców, ale przejdziemy na nieco wyższy stopień wtajemniczenia i pokażemy, jak najlepiej, najskuteczniej i ?lege artis? zamontować do roweru hydrauliczny hamulec tarczowy.
Sprawa wymagać będzie dbałości, uwagi, zrozumienia tematu, a także czystości i rozsądku, bo do opanowania jest znacznie więcej czynności, a każda z nich źle wykonana będzie miała dramatyczne konsekwencje, w najlepszym razie zniszczenie bądź uszkodzenie drogiego sprzętu.

Montaż i dostosowanie hamulca tarczowego składa się z trzech etapów:

  • Montaż elementów układu hamulcowego do roweru;
  • Skracanie przewodu hydraulicznego;
  • Odpowietrzenie systemu (ale tym zajmiemy się już w następnym odcinku Warsztatu).

Przed Tobą najłatwiejsza część operacji ? montaż elementów układu hamulcowego. Ponieważ, jak sądzimy, przystępujesz do pracy z czystymi rękoma, najlepiej będzie, gdy zaczniesz od przykręcenia tarczy hamulcowej do piasty koła.

Montaż tarczy
1. Wyjmij tarczę (dysk, rotor) z opakowania, trzymając ją najlepiej za wewnętrzną część lub za część roboczą, gdy masz pewność, że Twoje ręce są czyste.

2. Zlokalizuj na tarczy małą strzałkę wskazującą właściwy kierunek rotacji tarczy i przyłóż tarczę do piasty tak, by strzałka wskazywała kierunek obracania się koła.

3. Suchą szmatką wytrzyj tę część piasty, która stykać się będzie z tarczą. Usuń każdy najmniejszy obcy element: ?zadzior? gwintu, piasek, drobinki lakieru.

4. Połóż tarczę na piaście, najlepiej na leżącym kole i ręcznie umieść w gniazdach wkręty mocujące tarczę. Nie smaruj gwintów wkrętów ani gniazd otworów. Wkręty są pokryte środkiem zabezpieczającym przed samoczynnym wykręcaniem, smarowanie sprawi, że środek ten nie zadziała.

5. Kluczem typu Torx (lub końcówką wielowpustową)albo w innym wypadku kluczem imbusowym (lub nakrętką Centerlock Shimano) dokręcaj wkręty, ale nie kolejno, tylko naprzemiennie, co dwa. Silne i pojedyncze dokręcanie wkrętów zwiększa ryzyko, że tarcza dokręcona zostanie niecentrycznie i będzie wykazywała bicie.
6. Odstaw koło na bok i na przyszłość staraj się pamiętać, żeby nie kłaść koła tarczą do dołu, a w transporcie staraj się zabezpieczyć tarczę przed kontaktem z innymi przedmiotami. Skrzywienie tarczy jest możliwe do usunięcia, ale może być trudne.

Montaż adaptera
7. Odnajdź w opakowaniu adapter ? element pośredniczący między widelcem a zaciskiem hamulca. Zwykle jest to niewielki kawałek aluminium z czterema otworami na wkręty. Strzałka na adapterze wskaże, która jego część ma być skierowana ku górze.

8. Za pomocą wkrętów przykręć adapter do widelca ?na gotowo?, czyli mocno. Podobnie jak w przypadku wkrętów mocujących tarczę te wkręty także są powleczone środkiem zabezpieczającym przed samoczynnym luzowaniem się gwintów. Nie smaruj gwintów niczym innym.

Montaż dźwigni
9. Zamontuj dźwignię hamulca w odpowiednim miejscu na kierownicy, na razie możesz nie ustalać pozycji dźwigni, gdyż w końcowym procesie odpowietrzania będziesz musiał i tak umieścić dźwignie w płaszczyźnie poziomej.

Montaż koła
10. Zamontuj do roweru przednie koło. Zrób to możliwie dokładnie, upewnij się, że piasta równo ?siedzi? w hakach widelca. Zapinając szybkozamykacz piasty, staraj się dociskać przód roweru do podłoża.

Montaż zacisku hamulca
11. Weź do ręki zacisk hamulca, wyobraź sobie, jaką optymalną drogą będzie przebiegał przewód hydrauliczny, bo być może nie będziesz musiał go skracać.
12. Nałóż zacisk hamulca na tarczę i przyłóż zacisk do adaptera. Niektóre nowe hamulce mają między okładziny włożony plastikowy dystans, musisz go wyjąć, ale pamiętaj, by nie zacisnąć dźwigni hamulca.

13. Przykręć lekko zacisk hamulca do adaptera. Zrób to tak, by zacisk hamulca nie poruszał się już w osi roweru, ale by poruszał się na boki.

14. Jedną ręką mocno zaciśnij dźwignię hamulca na kierownicy, drugą dokręć wkręty mocujące zacisk hamulca do adaptera. To ustawi okładziny w równej odległości od tarczy i sprawi, że hamulec nie będzie ocierał o tarczę.
Jeśli przewód hamulcowy jest odpowiedniej długości, przymocuj go opaską zaciskową do podkowy i goleni widelca. Po robocie. Jeśli przewód jest zbyt długi, należy go skrócić, a następnie hamulec odpowietrzyć.

Skracanie przewodu hydraulicznego
Aby ocenić, o ile skrócić przewód, musisz odkręcić go od korpusu dźwigni hamulcowej.
15. Zsuń gumową osłonkę zabezpieczającą wylot przewodu.

16. Kluczem płaskim (w tym przypadku dołączonym do zestawu specjalnym kluczem 8 mm) odkręć śrubę baryłkową mocującą przewód.

17. Gumkę i śrubę baryłkową przesuń po przewodzie aż do miejsca, które nie zostanie ucięte.
18. Wyciągnij przewód z wnętrza korpusu dźwigni i staraj się nie rozchlapać oleju (nie wolno w tym czasie naciskać klamki hamulcowej!).

19. Dobierz prawidłową długość przewodu i zaznacz miejsce, w którym zamierzasz go uciąć (uwzględnij zmianę długości skoku amortyzatora, gdy masz na przykład ETa lub U-Turn).

20. Połóż końcówkę przewodu na płaskiej twardej powierzchni i utnij tyle, ile trzeba, nożem do tapet. Tnij równo, nie na ukos.
Jest pewne, że do układu dostało się powietrze. Dokładnie dostało się go tyle samo, ile wyciekło oleju po otwarciu systemu. Następnym, trudnym krokiem będzie odpowietrzenie systemu. Ten proces przedstawimy w kolejnym odcinku Warsztatu i będzie on wspólny dla wszystkich rodzajów hamulców hydraulicznych.

21. gdy utniesz, za pomocą małego Torxa wykręć z uciętej części metalową końcówkę.

22. Wkręć tę końcówkę w koniec właściwego przewodu.

23. Nałóż nową (koniecznie nową!) tak zwaną ?oliwkę?, czyli srebrną tulejkę metalową, która stanowi jednorazowe uszczelnienie połączenia przewodu z korpusem dźwigni.

24. Wsuń koniec przewodu, a dokładnie wkręcaną metalową końcówkę przewodu, najgłębiej, jak się da, w głąb korpusu dźwigni hamulcowej.
25. Trzymając przewód wciśnięty do końca, przesuń śrubę baryłkową w stronę jej gniazda, tym samym przesuwając w głąb korpusu dźwigni hamulcowej srebrną ?oliwkę?.

26. Trzymając przewód wciśnięty do końca, dokręcaj śrubę baryłkową kluczem 8 mm.
27. Skończ dokręcać śrubę, gdy przewód przestanie się obracać wewnątrz korpusu dźwigni.
28. Wytrzyj wszystkie elementy z oleju hydraulicznego i nasuń gumową osłonkę na miejsce.

Słowa ROBOLEK

Zdjęcia PAWEŁ GEPERT

Tekst z Magazyn Rowerowy09/2007

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Może Ci się też spodobać

Przed opublikowaniem komentarza prosimy o zapoznanie się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych dostępną tutaj.