Drobne porady serwisowe

Drobne porady serwisowe

Swoją popularność rower zawdzięcza między innymi temu, że jest pojazdem nieskomplikowanym i prostym w obsłudze. Ale nawet proste urządzenie zużywa się, ulega defektom i wymaga napraw. Skomplikowane naprawy zlecaj serwisom rowerowym, które dysponują przeszkolonymi mechanikami i odpowiednimi narzędziami. Sam jednak powinieneś nauczyć się podstawowych napraw. Pchanie roweru z zerwanym łańcuchem kilkanaście kilometrów w lesie do domu to marna perspektywa. Zgłasza jeśli można go naprawić samemu w ciągu kilku minut.

Pęknięta guma? Żaden problem
Każda jazda rowerem może się zakończyć przebicie dętki, dlatego musisz się nauczyć je wymieniać, bo jak to mówią: „nie znasz dnia, ani godziny”.
Będziesz potrzebować pompkę pasującą do wentyli w twoim rowerze. Woź ja zawsze ze sobą. Na dłuższe wycieczki zabierz zapasową dętkę, a jeśli jesteś minimalistą – zestaw łatek w małym plastikowym pudełku z klejem i papierem ściernym. Przydadzą się również plastikowe łyżki do opon.

Wymiana dętki krok po kroku:

  1. Spuść resztę powietrza, i przełóż kciukami jeden bok opony na zewnątrz obręczy. Możesz posłużyć się łyżkami do opon. Podważając jednym końcem łyżki rant opony, zaczep haczyk łyżki o szprychę. Drugą łyżkę zaczep ok. 10 cm dalej.
  2. Przesuwając palcami pod rantem, zsuń go na zewnątrz. Nie ściągaj drugiego rantu, jeśli nie wymieniasz opony.
  3. Odkręcić nakrętkę z wentyla i wyjmij dętkę.
  4. Sprawdź dłonią, czy w środku opony tkwi jakiś zadzior. Może to być kawałek drutu lub ostry kamyk. Jeśli tak – usuń go.
  5. Lekko napompuj nową dętkę, włóż wentyl do obręczy, a potem wepchnij całą dętkę do opony.
  6. Załóż rant opony na obręcz zaczynając od zaworu, a następnie wciskaj go symetrycznie na obręcz.
  7. Nakręć nakrętkę i napompuj koło. Gotowe. Możesz jechać dalej

Łatanie dętki
Jest szybkie i bezbolesne. Jedyny problem w warunkach „polowych” stanowi prawidłowe wykrycie nieszczelności. W domu łatwo namierzysz dziurę władając przebitą i lekko napompowaną dętkę do miski z wodą. Dadzą o sobie znać bomble powietrza. Jeśli nie dysponujesz wodą musisz mieć nosa. Dosłownie. Powoli przesuwaj trochę napompowaną dętkę pod nosem, jakbyś ją wąchał. Znalezioną dziurkę zatkaj palcem i szukaj dalej. Prawdopodobnie obok znajduje się druga. Jeśli tak, to znaczy, że złapałeś „snake bite’a” (ang. ukąszenie węża). Tak w rowerowym slangu nazywa się przedziurawienie dętki w dwóch miejscach spowodowane silnym dobiciem opony. Najeżdżając na kamień opona wraz z dętką zostaje przecięta przez obręcz z dwóch stron.
Znalezioną dziurkę oczyść papierem ściernym, nanieś niewielką warstwę kleju i poczekaj kilka sekund aż zmatowieje. Następnie ściągnij z łatki aluminiową folię i przyklej łatkę mocno ją ściskając pół minuty. Prawda, że łatwe?

Zerwany łańcuch
Woź ze sobą skuwacz (inaczej wyciskacz) do łańcucha i naucz się go obsługiwać. Zerwany łańcuch to jeden z najczęstszych defektów, ale łatwy do naprawy.

  1. Połóż w imadełku wyciskacza ostatnie nieuszkodzone ogniwo z blaszkami zewnętrznymi.
  2. Wyciśnij uszkodzone ogniwa, zwracając uwagę by sworzeń ogniwa pozostał w blaszce zewnętrznej. W przeciwnym razie nie założysz sworznia i będziesz musiał skrócić kolejne ogniwa.
  3. Załóż łańcuch na najmniejsze zębatki kasety i korby sworzniem na zewnątrz dla łatwiejszego posługiwania się wyciskaczem.
  4. Złóż ogniwa łańcucha i wciskaj sworzeń. Uważaj, by nie wszedł zbyt głęboko dlatego, dlatego sprawdzaj jego położenie co kilka obrotów. Gotowe? Teraz powyginaj łańcuch na boki, aby wciśnięty sworzeń pracował równie lekko jak pozostałe w łańcuchu. Możesz jechać dalej!

Nie tego szukasz? Zobacz też pozostałe porady serwisowe: tag warsztat.

Dodaj komentarz przez Facebook

komentarzy